Review: Styx: Shards of Darkness

Styx

Vandaag ziet het kleine, humoristisch en brutale goblin opnieuw het licht in een nieuw deel van Styx, Styx: Shards of Darkness. Wij mochten wat eerder aan de slag met deze game. De game komt simultaan uit voor de PC, Playstation 4 en Xbox one. En voor jullie hebben we alvast de review van Styx: Shards of Darkness.

Overview

Cyanide studio brengt de goblin assassin terug in een nieuw en geweldig avontuur. In een mooi ontwikkelde dark fantasy world reis je door een aantal mooie gebieden. Gebieden als Thoben, the city of Thieves tot aan de Dark Elven city van Korrangar. In deze stealth game beschikt Styx over nieuwe abilities, nieuwe vijanden en nieuwe bondgenoten. Sluipen, sluipen en nog eens sluipen. Daar is deze game voornamelijk op gefocused. Je krijgt daar alle mogelijkheden voor in de game. Met de vijf puntige skill boom waar je je punten in kan investeren, bepaal jezelf op welke manier je het sluipwerk doet. Stealth, Kill, Alchemy, Cloning en Perception zijn de keuzes daarvoor. Met het Stealth pad, verbeter je onzichtbaarheid en verminderd het geluid die je maakt tijdens het sluipen. Hoe hoger je daar in komt hoe stiller je gesluip en de aanvallen op vijanden worden. Het Kill pad bied je de mogelijkheid om je moorden te perfectioneren. Met de mogelijkheid om vanuit je schuilplaats iemand te vermoorden en te verstoppen in je schuilplaats waar je uit komt. Alchemy pad diept zich in het maken van items en equipement. Punten hierin stoppen levert betere potions op, lockpicks, nieuwe wapens en vallen die je kan zetten. Cloning pad verbetert het gebruik van je clone. Hoe verder je dit uitbreid hoe dodelijker je clones worden en kan je jezelf spawnen op locatie waar je je clone naar toe hebt gestuurd. Perception pad breidt je zicht in Amber Vision uit waardoor je belangrijke dingen kan laten op lichten. Dit zijn slechts enkele voorbeelden die je kan uitbreiden op een gekozen pad. Aan jezelf natuurlijk de keuze in welke pad je als eerst gaat investeren.

Styx beschikt in dIT nieuwe deel ook over een aantal nieuwe handige bewegingen. Hij kan nu hangen, slingeren en klimmen. Aanvallen kunnen nu ook vanuit de lucht en vanuit dekking. Dit zijn fijne toevoegingen aan het spel en maakt je als sluipende moordenaar nog veelzijdiger om de levels te voltooien.

Styx-slide

Gameplay en Graphics

Wij hebben de PC versie gespeeld van de game en moeten zeggen dat we aardig verrast zijn. De Unreal Engine blijft leveren want ook deze game ziet er fantastisch uit. Het duistere sfeer van sluipen wordt goed neergezet. De omgeving ziet er spectaculair uit. Styx zelf is voorzien van genoeg details. Het hele spel loopt soepel zonder enige frame drops. De huizen en de inrichting zien er strak uit en als je op de daken staat is het uitzicht prachtig om te zien.

Styx-scenary

De game speelt lekker weg en is makkelijk onder de knie te krijgen. Het lopen, sluipen, springen en klimmen gaat over algemeen vrij soepel en goed. Maar er zijn momenten dat de game je frustraties oplevert. Het afspringen of aan een rand willen gaan hangen verloopt niet altijd goed. Hierdoor onderga je regelmatig wat onnodige deaths tegemoet. De AI van de game werkt wel weer goed. Verstopt in de schaduw zorgt er ook echt voor dat je niet te zien bent al lopen de bewakers vlak langs, je blijft ongezien. Maar zodra je ook maar een stukje laat zien in de licht en in zicht van een bewaker, ben je de sjaak. Dit maakt het sluipen lekker realistisch en maakt je stuk alerter om gebruik te maken van de omgeving. Gebruik maken van de omgeving is bij deze game sowieso een aanrader. Onder tafels kan je schuilen, voedsel kan je vergiftigen, fakkels die je kan uitmaken en nog veel meer. Het spel zit goed in elkaar en de mogelijkheden die het spel biedt om rond te sluipen is enorm.

Styx-hiding

Personages en Co-op

Voor wie nog niet bekend is met Styx, Styx is de main personage van de game. Deze goblin is een dief, moordenaar en een truckist. Hij is een uniek goblin onder de goblins. Hij heeft de intelligentie om te praten net als de mensen. Hij specialiseert zich in het infiltreren dankzij zijn behendigheid, Amber magie en de unieke manier om clones van hemzelf te maken.
Commander Helledryn is een held van het Anti Green Plague campagne. Haar doel is om de top van de militaire ladder te komen en heeft daar alles voor over. Zelfs als ze een bondgenoot moet maken met Styx. De Dark Elves zijn experts in het jagen op goblins. Met hun giftige bommen roken ze de goblins uit hun schuilplaatsen en lastig te bereiken plaatsen. De Dwergen zijn het kleine volk met hun stevige harnas. Styx zal veel hinder ondervinden in de game door hun harnas en hun mogelijkheid om Styx te kunnen ruiken wanneer hij te lang stil staat. En dan hebben we nog de Roaches. Deze huisdieren van de Dark Elves zijn blind maar daardoor beschikking ze over een prima gehoor.

Styx-Enemies

Voornamelijk nieuwe aan dit deel van Styx is de toevoeging van een Co-op mode. Samen met een vriend of vriendin, kan je het spel volledig samen afwerken. Door met zijn tweeën te kunnen spelen bieden de levels meer mogelijkheden om die te voltooien. Maar het vereist wel goede onderlinge communicatie. De kans is namelijk groter dat jullie gezien worden en opgejaagd worden. Maar het is zeker een goede en leuk toevoeging aan het spel. Of het makkelijker gaat ligt natuurlijk aan jullie samenwerking.

Styx: Shards of Darkness, is een goede stealth game. De mogelijkheden van de levels en die van Styx bieden genoeg content om het opnieuw te spelen. Het verhaal is leuk opgebouwd en de humor van Styx bezorgt je tijdens het gamen een glimlach op je gezicht. De wereld en de omgeving zien er fantastisch uit. AI van de omstanders werkt goed en zien je daadwerkelijk wanneer je zelf een fout maakt. De besturing van Styx werkt over algemeen goed maar op sommige momenten werkt het vrij lastig wat je onnodige deaths in het spel zal opleveren. Het nieuwe toegevoegde Co-op gedeelte is zeker een aanrader om te spelen als je vrienden hebt die ook van stealth games houden. Al met al een zeer leuke en vermakelijke vervolg op Styx.

+ Visueel plaatje
+ Humor
+ Verhaal