Resident Evil 2 Remake speedrun tips (Leon A) Deel 1

Diehard fans van de Resident Evil 2 game zullen de game nu wel uitgespeeld hebben. Velen hebben het echter nog moeilijk met het unlocken van de felbegeerde rocket launcher en minigun. Daarom hier een aantal tips en een snelle route door de game heen.

Het zal hier voornamelijk gaan om de eerste run in Leon zijn story. Veel dingen zijn toepasbaar op de tweede run en misschien wel de storyline van Claire. Voor deze stories is deze guide echter niet helemaal geschikt.

Spelers die een Rocket Launcher met infinite ammo hopen te unlocken, zullen een  Hardcore S+ rank run door de game moeten maken. Daar zitten een aantal voorwaarden aan:

  • Je zult de game binnen 2 en een half uur uit moeten spelen.
  • Je mag een maximaal aantal van 3 saves hebben.
  • Infinite ammo wapens mogen niet worden gebruikt. (infinite knife is hier een uitzondering op)

Een flinke uitdaging dus. Hadcore mode zorgt voor sterkere enemies, minder kogels en wat benauwde situaties. Item management zal hier heel veel naar voren komen. Voor de spelers die nog wat trophies hopen te halen (geen gebruik van recovery items en geen gebruik van de item box) is het advies om dit in een andere run te doen.

Skips en glitches zullen niet gebruikt worden. Er volgen een flink aantal spoilers.

Het advies voor deze run is om zoveel mogelijk enemies te laten voor wat ze zijn en door te rennen.

Het begin

In het tankstation zul je dat gelijk al gaan doen. Laat de eerste zombie encounter voor wat het is, sla de tweede gang rechtsaf, pak de sleutel en keer terug om een deur naar de winkel zelf te unlocken. Ren door het middelste gangpad, sla linksaf en ren richting de ingang. Hier zal een cutscene met Claire volgen. Cutscenes hebben geen invloed op je game time. De menu’s echter wel. Het enige dat de klok pauzeert is dan ook echt het pauze scherm.

Je zult je na de cutscene buiten in de buurt van de police station bevinden. De route daarnaartoe spreekt dan ook voor zich. Verdoe je tijd niet met de zombies op je pad.

Raccoon City Police Department

Eenmaal aangekomen in de RPD sla je gelijk rechtsaf en gebruik je de schakelaar om vervolgens onder het hek door te kruipen. De first aid spray die je kunt vinden in de main hall kun je het beste opslaan in je item box. Zombies in hardcore mode zullen je met een enkele attack op danger level health zetten.

Loop de gang uit, sla rechtsaf en loop op de stem van de schreeuwende agent af. Na een cutscene waarin de agent er niet heel goed vanaf komt, zul je terug moeten gaan naar de main hall. Ren voorbij de zombies.

Hier volgt de eerste Marvin encounter. Marvin is een (voorlopig) vriendelijke collega die je een mes geeft. Deze kun je gebruiken om vanuit de ingang gezien links te gaan. Recht tegenover het pad dat je net verkend hebt.

Ren richting de dode agent om naar zijn walkie talkie te luisteren. Na de cutscene loop je verder het pad af tot je rechtsaf slaat en gelijk weer rechts een kamer inloopt waarin rechtsachterin de map te vinden zal zijn. Deze zul je voor deze run niet nodig hebben. links achterin de kamer kun je op een obstakel klimmen om vervolgens door een raam te klimmen.

RE2 Guide

In de volgende gang tref je een zombie die meer bezig lijkt te zijn met een snoep automaat. Het is handig om hem in ieder geval te ontdoen van zijn benen. Hij kan later lastig zijn. Sla bij de eerste mogelijkheid linksaf en ga aan het einde van de gang de trap op, en dan nogmaals een trap op. Je zult hier een sleutel op een bureau vinden.

Als je deze eenmaal hebt loop je helemaal terug naar beneden. Maak je weg langs de zombies en ren terug richting de zombie bij het snoep automaat. Kies hier de eerste deur links om een kantoor binnen te lopen. In een kleine ruimte die vast zit aan dit kantoor staat een kluis met de combinatie 9, 15 en 7. Aan het uiteinde van het kantoor staat Leon zijn bureau. Gebruik hier de combinatie NED en MGV om het bureau open te maken en een extended magazine te vinden voor je handgun. Gebruik de sleutel die je net hebt gevonden om terug de main hall in te komen.

Na nogmaals een kort gesprek met Marvin ren je de rechtse trap op en loop je de hoek om. Aan je linkerzijde zul je een deur tegenkomen. In de ruimte achter deze deur zul je nogmaals de eerder genoemde sleutel gebruiken. Links zul je de deur naar de art room vinden waarin de keycard voor de Shotgun locker ligt. Deze kun je later ophalen bij de snoep automaat zombie. Loop vervolgens rechts de gang door.

Naar Buiten!

Een cutscene zal duidelijk maken dat een helicopter piloot geen zachte landing in het gebouw heeft weten te maken. Ga recht vooruit door de deur en vervolgens de trap af. Hier volgt nogmaals een cutscene. Pak het stuk gereedschap dat naast de deur ligt, wacht tot het gesprek met Marvin voorbij is en ga door de deur. Loop hier rechtdoor en ga de deur die je tegenkomt door. Dit is nogmaals een kantoor. Pak de flashbang op tafel, en de valve tool die in het kleinere kantoor ligt op. Daarnaast zul je vlakbij de deur met een stoel ertegen een electrical part vinden die je kunt gebruiken om het hek in de volgende gang te openen.

Resident Evil 2 guide

Haal de stoel onder de deurklink uit en ga in de volgende gang gelijk links.

Je bent nu goed opweg door de RPD heen.

Backtracking

Eenmaal terug in de main hall loop je met een rechte lijn door de hal en ga je het pad af waar je al eerder bent geweest en de agent met walkie talkie hebt gevonden. Deze keer zul je kennis maken met een Licker. Dit zijn gevaarlijke vijanden die je op basis van hun gehoor zullen vinden. De aanrader is dan ook vaak om hier stilletjes te lopen. Gezien dit een speedrun is, is het echter verstandig om te rennen en te bidden.

Ren nogmaals naar de kamer waarin je vorige keer door het raam klom. Loop deze keer echter naar de deur met ketting om gebruik te maken van je nieuwe gereedschap. Je zult hier het eerste stuk van een detonator vinden die je later nodig hebt. Ga links door de deur en sla nogmaals linksaf richting de trap. Ga deze keer maar 1 verdieping omhoog en gebruik de valve tool om door de shower room te komen.

Na deze kamer loop je rechtdoor en kies je de eerste deur die je aan je linkerzijde zult zien. In dit kantoor kun je shotgun shells, een first aid spray, een mr raccoon, een flashbang en de batterij voor je detonator kunnen vinden.

resident evil 2 guide

Keer terug de gang in en loop de rest van de gang af. Pas nogmaals op voor een licker. In de volgende ruimte zul je de unicorn puzzle moeten oplossen. Kies hier: Vis, Schorpioen en aquarius.

The Library

Loop links de kamer uit en ga gelijk rechts de trap op in de library. Het heeft zin om de zombies in deze kamer uit de schakelen en de kasten die je kunt duwen ook al een stuk naar rechts te schuiven. Dit gaat later een belangrijk stuk worden. Eenmaal boven aan de trap steek je het brug achtige stuk over om in de volgende ruimte je detonator (Het doos achtige onderdeel van eerder gecombineerd met de batterij) te plaatsen. Dit zal voor een ontploffing zorgen. Zorg dan ook dat je terug de library inloopt om te voorkomen dat de kast de deur waar je net door komt gaat blokkeren. In deze ruimte zul je namelijk nogmaals met een licker en een zombie te maken krijgen. Na de ontploffing zul je de maiden puzzel kunnen oplossen in de net geopende ruimte achter waar je de detonator plaatste. Kies hier Vrouw, Boog en Slang.

Keer terug naar de library en ga de ladder af. Aan de overkant van de ruimte zul je nogmaals een sleutel kunnen gebruiken om terug in de main hall te komen. Los hier gelijk de Lion puzzel op. Kies hier Leeuw, Tak en Vogel.

Resident Evil 2 guide

Je bent nu in het bezit van alle drie de medallions die je nodig hebt. Plaats deze in het grote standbeeld in de main hall om een geheime doorgang open te maken. Voor spelers die willen saven kan dat hier. Het wordt echter niet aangeraden.

Boss fight!

Resident Evil 2 guide

Na het gebruik van de lift die je hier zult vinden kun je helemaal naar onder lopen om een grenade te vinden. Ongeveer op drie kwart van de trap kun je linksaf door een deur. Ga hier verder en je zult te maken krijgen met je eerste boss battle. Het is een vrij vanzelfsprekende boss battle. Wacht tot het grote oog op Birkin zijn schouder opent en schiet in het oog. Wanneer hij je grijpt zul je een grenade kunnen gebruiken om hem damage te doen en los te komen. PC spelers kunnen hier gebruik maken van een kleine glitch waardoor je knife heel effectief wordt. Let hier niet te veel op de tijd. Wanneer je deze routes volg zou je aan het einde genoeg tijd over moeten hebben. Mijn tijd met deze route was uiteindelijk 1 uur en 33 minuten.

Na je eerste gevecht met Birkin zul je klaar zijn voor het volgende gebied: The Sewers. Ook hiervoor zal een uitgebreide guide komen. Laat ons dan ook vooral weten wat jullie van deze guide vonden en of jullie dit soort guides in de toekomst vaker van ons willen zien.

Tags

Over: Nicholas North

Casual gamer, student, beast uit Tilburg. Voorliefde voor JRPG's (waaronder vooral de Tales Of serie) Pokemon, Monster hunter en voor de afwisseling hier en daar een shooter

dé Luisterhoek

dé Kijkhoek