Review: A Way Out

a way out

Afgelopen week werd A Way Out uitgegeven. Een game die lijkt op een seizoen van Prison Break. Wij mochten hem spelen en lees hieronder wat ik ervan vond.

A Way Out is een co-op adventure game uit de Hazelight Studios, bekend van Brothers – A Tale of Two Sons. Altijd al eens willen ontsnappen uit de gevangenis? Nu heb je de kans met A Way Out.

A Way Out is het verhaal van Leo Caruso en Vincent Moretti. Leo Caruso is 36 en zit een straf uit van 8 maanden in de gevangenis voor een diamant roof die fout is gegaan. Nu moet hij uit de gevangenis ontsnappen en alles rechtzetten voor hemzelf en zijn gezin. Na 6 maanden in de gevangenis komt Vincent Moretti de gevangenis in voor een straf van 14 jaar. Door omstandigheden komen deze 2 in contact. Ze komen erachter dat ze meer gemeen hebben met mekaar dan ze dachten. En gaan ze samen ontsnappen en hun problemen oplossen. Het is verder aan jou om dit te ontdekken.

A Way Out

De game geeft je meer het gevoel van een film met speelbare momenten erin dan een game. Alhoewel je een stuk minder kunt spelen dan ik verwacht had, werkt de game wel heel goed op deze manier. De makers willen een verhaal vertellen en dat doet de game dan ook perfect.

Als je het nog niet doorhad is A Way Out een co-op only game. Je kunt deze game dus alleen met iemand anders spelen. Om het je iets makkelijker te maken om deze game te spelen is er ook een online co-op game te spelen. Mocht je vrienden hebben die de game niet willen kopen maar wel met jou A Way Out wilt spelen dan is dat geen probleem. De makers hebben de optie toegevoegd dat als jij de game koopt en een vriend van jou mee wilt doen. Dan kan degene een demo downloaden en het hele spel met jou samen spelen. Dit maakt de game een stuk toegankelijker.

A Way Out is een compleet lineair verhaal. Je kunt absoluut niks zelf kiezen in de manier dat de game vooruit gaat. Op af en toe een keuze van aanpak waar je samen kiest welke manier er uitgevoerd word na. Deze keuzes maken verder geen invloed op de vooruitgang van de game. Het enige waar dit voor dient is om een kleine replay waarde aan de game toe te voegen. Waar wij nog het meeste plezier aan gehad hebben is de random dingen die je kunt doen in de game. Staat er bijvoorbeeld een boor, zaag of wat dan ook, dan kun je die bedienen. En je vind wat leuke mini games zoals balanceren op een rolstoel, darten of een arcade game spelen.

A Way Out

De game heeft me af en toe verrast met de verschillende manieren van spelen. De ene keer heb je een verticale split screen en dan weer horizontaal. Helemaal afgestemd aan wat in de game op dat moment beter werkt. In de game zitten buiten veel video momenten ook aardig wat quicktime events. En ik heb zelfs eens een stukje gespeeld als een ouderwetse side view brawler.

Graphics en geluid

De graphics zijn verder prima. Het is geen juweeltje maar dat mag je ook niet verwachten van deze game. Het geluid hoort zich prima aan. Er zijn alleen af en toe irritante momenten dat beide spelers aan het praten zijn met NPC’s en het geluid dus door mekaar te horen is en niet altijd verstaanbaar. buiten dit ene punt is er niks verder op aan te merken.

A Way Out is een vermakelijke game die jou en een vriend de 6 uur doorspeeltijd wel geboeid houd. Er is nagenoeg geen moeilijkheid’s graad te vinden en daardoor toegankelijk voor iedereen van alle leeftijden. Met een prijs van €30,- is hij voor mijn idee goed geprijsd. Zoek jij een leuke game waar je relaxed op de bank van kunt genieten dan is dit een game voor jou.

• Co-op
  • Leuk verhaal
  • Goed geprijsd