Review: Aggelos

Aggelos

Na een drukke dag in de tattoo-shop werd het tijd om thuis na een goede maaltijd te relaxen. Ik opende mijn mail en plots zag ik daar een recensie code voorbij komen van een game waar ik nog nooit van heb gehoord: Aggelos. Nietsvermoedend begonnen we met het avontuur om deze game te downloaden via Steam.

Aggelos is een 2D action-RPG die is ontwikkeld uit inspiratie van onder andere Wonderboy in Monster World, ook een game waar ik nog nooit van gehoord heb. Het is een non-lineaire retro game die straight uit de 90’s jouw 4k 60″ monitor in komt gevlogen. Geen zorgen, het ziet er niet zo heel erg ruk uit als dat ik het verwoord.

Het is weliswaar een gloednieuwe game in een oud jasje, of een retro game in een nieuw jasje, maak er maar wat van. Het komt er in ieder geval op neer dat het er uit ziet als een game uit de jaren 90, maar speelt en voelt als een moderne action-RPG. Het non-lineaire gebeuren is aanwezig, maar dit valt in werkelijkheid wel een beetje mee. Je zult hoe dan ook een bepaalde volgorde moeten aanhouden in de game, maar je kunt, als je wilt, hier en daar op onderzoek uit gaan.

Metroidvania #oneindig

Het is een Metroidvania game, als dat nog niet duidelijk was tot op dit punt. 2D, verschillende typen monsters, met verschillende aanvallen en noem maar op. Daarbij kan jij jouw harnas en wapen door de game heen steeds upgraden door ze te vervangen met nieuwe varianten uit de winkeltjes gelegen in dorpen en steden. Sommige wapens zijn extra effectief in een bepaald gebied. Zo is er een koraal harnas die iets betere defence stats heeft onderwater en een zo ook een water zwaard die een stuk meer schade doet onderwater. Soms hebben deze wapens extra effecten. Het water-zwaard zal namelijk een handbereik voor jou uit een luchtbel schieten om jouw vijand een beetje schade aan te brengen. Zo ben jij veilig van hun melee aanvallen, maar doe je minder schade dan dat je ze direct met je zwaard klapt.

Verder bevat de game dergelijke items die je eenmalig kunt gebruiken zoals potions om jouw hartjes aan te vullen en verschillende resource-items die je kunt gebruiken voor jouw speciale krachten. Je gebruikt namelijk de elementen van de wereld om jou te helpen in je strijd. Zo zal je met water een luchtbel om je heen kunnen plaatsen om omhoog te zwemmen en kan je vreemde orbs veranderen in een stenen plateau om plekken te bereiken met jouw aarde krachten.

Deze krachten zal je tijdens het spelen ontgrendelen. Dankzij deze krachten zullen eerder onbereikbare plaatsen opeens bereikbaar zijn. Dit is één van de elementen waar Metroid zo om bekend staat. Het legendarische backtracking systeem. Vaak zijn de beloningen de moeite wel waard, dus haal er je voordeel uit!

Aggelos

Prinses in nood, voor eventjes

De game begint meteen met de goede smaak. Een prinses in nood. Deze toon houdt echter niet lang aan, want deze prinses wordt al snel naar een kasteel ge-escorteert (nee, het is niet het verkeerde kasteel, geen zorgen). In het kasteel spreek je de koning, want je hebt onderweg naar het kasteel een vreemde scheur gezien. Deze scheur leidt naar een andere dimensie. Tijd voor paniek, maar niet als het aan jou ligt. Jij hebt een prinses gered, dus de hele wereld redden is vervolgens koek en ei, toch? De dimensie aan de andere kant bestaat enkel uit chaos en verderf, dat moeten we niet hebben dus het is aan jou om jouw dimensie te verdedigen van de slechte dimensie. Dit kan alleen met behulp van de vier elementen. Dus het is aan jou om deze vier elementen uit de wereld te verzamelen.

Zoals je al voelt aankomen staan er verschillende obstakels in de weg. Boss-battles, creatieve mini-puzzels om bij schatkisten te komen, vervelende vijanden en hier en daar wat blokkades die je door het verhaal te spelen vanzelf uit de weg ruimt. De taalbarrière zit ook in deze game verwerkt. Je kunt namelijk niet met vissen of apen praten voordat je een boekje met universele spreektalen bemachtigd. Blijf trouwens uit de buurt van apen voordat je dit boekje hebt, ze stelen namelijk je munten en het is vet zuur als je in de winkel staat en je komt 5 muntjes te kort voor een glimmend samurai-zwaard.

Aggelos

Oud en nieuw

Ik zei het al eerder. Een nieuwe game in een oud jasje, of hoe je het ook wilt noemen. De game is op dit moment enkel verkrijgbaar via Steam, maar zal later dit jaar ook verschijnen voor de console liefhebbers. Aangezien deze game totaal niet fijn speelt met een toetsenbord is er controller-support. Hellelujah! Deze game werd dan ook gespeeld met behulp van een Xbox Controller, maar je kunt ook een Playstation 4 controller gebruiken of welke andere door Steam geaccepteerde controller dan ook. De besturing is verder poep simpel en werkt perfect. Er kan in principe ook vrij weinig mis gaan als je maar twee dimensies hebt, maar toch. Je kunt het scherm van de game aanpassen. Als Fullscreen niet jouw ding is kan je de game tot wel 5 maal kleiner maken ofzo, voor ieder wat wils dus.

Aggelos

Hou jij van Metroidvania games? Ga dan even naar Steam en voeg deze game toe aan je library. Hou je totaal niet van 2D actie-avonturen? Laat deze game dan liggen. Weet je het niet zeker? Probeer het dan gewoon even uit. De game kost op dit moment maar een tientje en doet daarom niet al te veel pijn aan je portemonnee. Het is erg vermakelijke action game die ik langer achter elkaar heb kunnen spelen dan dat ik van mezelf verwacht had. Dat wilt dus wel iets zeggen. Je kunt na een aantal uurtjes super vette combo’s uitvoeren waardoor je je een meester in het spel voelt. Dat is ook wel tof.

• Kost een prikkie
  • Erg vermakelijke Metroidvania game
  • Powerups zorgt voor coole combo’s