Review: Assassin’s Creed Origins: Back to its Roots?

Assassin's Creed Origins

Ubisoft heeft een jaartje langer gewacht met het uitbrengen van een nieuwe Assassin’s Creed game. Het resultaat is Assassin’s Creed Origins, een game waarin een hoop veranderd is ten opzichte van de voorgaande delen.

Het belangrijkste aspect van een Assassin’s Creed game blijft voor mij toch nog altijd het verhaal. Het is een game die het label draagt om historisch accurate verhalen te vertellen en om deze reden zal ik met dit onderdeel van de game beginnen. Het verhaal dat in Origins verteld wordt, kent veel van de standaard ingrediënten van een Assassin’s Creed game. Er gaat namelijk een geliefde dood en dit resulteert in de zoektocht naar diegene die hiervoor verantwoordelijk is. Een belangrijk verschil met voorgaande delen is dat in Origins de Assassin’s Creed nog gevormd moet worden. Hierdoor word je niet opgenomen door een mentor en dit geeft de game verhaaltechnisch meer vrijheid.

Dit heeft er bij mij toch niet voor gezorgd dat ik met een tevreden gevoel terugkijk op het verhaal dat verteld is. Er waren nog steeds een aantal momenten waar ik volop van kon genieten. Deze momenten bestaan vooral uit goed geschreven stukken over de inmenging van assassins in grote historische gebeurtenissen. Aan het eind van de game heb je toch altijd het gevoel dat je weer iets meer weet over de geschiedenis. Maar het verhaal van het hoofdpersonage, Bayek, en zijn vrouw Aya heeft mij met een leeg gevoel achtergelaten. Daarnaast vond ik ook de manier waarop het ontstaan van de creed beschreven werd in de minste zin spectaculair. Het voelt bijna alsof het ontstaan van de creed in het verhaal weggelaten kon worden en dit is natuurlijk niet de bedoeling als de game Origins heet.

En dan moet er toch ook even aandacht besteed worden aan het verhaal in het heden. Dit kan heel snel, want dit voelt voor mij als het meest overbodige onderdeel van het spel. Het verhaal in het heden bestaat uit twee of drie keer de Animus uitgaan voor hooguit 5 minuten. Het is mogelijk dat hier in de DLC nog aandacht aan besteed gaat worden, maar anders hadden ze het net zo goed weg kunnen laten.

Assassin's Creed Origins Story

RPG

Het tweede aspect wat in de voorgrond treedt bij Assassin’s Creed Origins is dat er gekozen is om de game meer RPG-elementen te geven. Er is nu namelijk een levelsysteem, een lootsysteem en een zeer uitgebreide skill tree. De skill tree is niet zoals in voorgaande delen een manier om sommige basic assassin skills weg te houden van het begin van de game. Bijna elke mogelijke skill is een toevoeging en een groot deel zijn nieuwe vaardigheden die de Assassin’s Creed franchise nog nooit gezien heeft. Een reden hiervoor is het nieuwe combat systeem waar ik later op terug kom. De skill tree is dus zinvol in deze game en geeft je ook verschillende manieren om het spel te spelen.

Het tweede positieve aspect van de toevoeging van RPG-elementen is het lootsysteem. Het lootsysteem is gevarieeerd en elk wapen dat je vindt voelt enigszins uniek. Er zijn ook verschillende klassen van melee wapens, bogen en schilden waardoor je een andere speelstijl moet aannemen met een ander wapen. Het heeft ook het bekende waardesysteem van rare en legendary en legendary voelt ook een stuk beter aan dan rare. Het enige wat mij een beetje stoorde, is dat wapens geupgrade moeten worden naar je huidige level en dit kost drachma, Origins’ gold. Drachma is niet heel erg makkelijk te verkrijgen en een legendary wapen kost een hoop drachma om te upgraden. Dit stimuleert wel het gebruik van verschillende wapens, maar maakt het moeilijker om je favoriete wapen te blijven gebruiken. Maar over het algemeen is het lootsysteem een leuke nieuwe toevoeging.

Het derde RPG-element dat is toegevoegd aan de game is levels. Dit is het onderdeel wat mij de meeste frustratie heeft opgeleverd in de game. Het verschil in level tussen jou en je tegenstander is namelijk bepalend voor de mogelijkheden die je hebt. Dit kan dus betekenen dat dezelfde Egyptische soldaat van level 13 onmogelijk te verslaan is, terwijl die van level 10 een makkelijke tegenstander is. Als je namelijk 3 levels onder het level van je tegenstander zit doe je geen schade meer tegen hen en hebben ze jou in twee klappen dood. Dit tweede aspect is niet echt een probleem, want het zorgt voor een uitdaging als je een hoger level wilt aanvallen. Het eerste aspect maakt het echter onmogelijk om de uitdaging aan te gaan, omdat de Egyptische soldaat meer klappen kan vangen dan sommige Dark Souls bazen. Een ander probleem is dat het levelsysteem je soms verplicht om side missies te doen om verder te kunnen gaan met de main story. Dit is niet zo erg als dit een zijweg zou zijn van een uur maximaal, maar ik heb soms meerdere uren moeten spenderen aan side missies om weer verder te kunnen in het spel. Het levelsysteem was voor mij dus vaker frustrerend dan leuk in de game.

Assassin's Creed Origins Skill Tree

Combat

Het combatsysteem is een van de grote minpunten geweest van elke Assassin’s Creed game en is daarom ook volledig aangepast in Origins. Dit heeft een aantal positieve en negatieve gevolgen. De positieve aspecten van het nieuwe combatsysteem is dat het meer uitdagend is dan de voorgaande systemen. Het is nu niet meer een actie-reactie systeem, waarbij je de tegenstanders aanval moet ontwapenen. Het is nu namelijk een systeem geworden, waarbinnen je de tegenstander op basis van hun gear op verschillende manieren moet uitschakelen. Een voorbeeld hiervan is dat een tegenstander met een groot schild eerst geraakt worden met een opgeladen heavy attack om zijn schild weg te halen. Dit nieuwe systeem zorgt ervoor dat je meer mogelijkheden van combat hebt en tegelijkertijd meer wordt uitgedaagd. Doodgaan komt vaker voor in de game en voelt vaak ook als iets wat je zelf had kunnen voorkomen.

Het negatieve van het combatsysteem is echter dat het net zoals zijn voorganger snel repetitief kan worden. Er zijn namelijk wel meerder manieren om aan te vallen, maar een charged heavy attack geeft je toch wel de beste mogelijkheden. Een ander aspect, wat niet de schuld van het systeem is maar meer gamedesign, is dat bazen in de storyline vaak minder uitdagend voelen dan sommige gewone soldaten. Ik had toch liever wat meer uitdaging gezien bij de eindbazen.

Assassin's Creed Origins Combat

Egypte

Het beste aspect van Assassin’s Creed Origins is naar mijn mening toch wel de wereld. Behalve dat Egypte er prachtig uitziet, is er ook heel veel te doen en heel veel te ontdekken. Het meeste plezier in de game heb ik dan ook beleefd aan rondlopen in Egypte. Je moet even in je hoofd uitzetten dat er een story is, die je nog moet spelen en dan geeft deze game echt een tevreden gevoel. Je kunt oude tombes verkennen, hebt meerdere kampen waar je de leiders moet doodmaken en er is heel erg veel loot te vinden. Hierdoor is er eigenlijk altijd wel wat te doen in Egypte en heb je behoorlijk veel uur aan gameplay als je de hele map wilt vrijspelen. Tijdens het verkennen ben ik wel wat bugs tegengekomen en had ik een paar keer een error, maar dit kwam niet vaak genoeg voor om voor mij echt een probleem te zijn. Als je dus de beste ervaring wilt hebben met Origins raad ik je aan om je vooral bezig te houden met het verkennen van Egypte en te proberen dit te doen zonder het te zien als een manier om te levelen. Op deze manier biedt de game namelijk de beste game ervaring.

Assassin's Creed Origins

Assassin’s Creed Origins is een game waar meer dan genoeg plezier aan te beleven valt. Dit is echter wel vooral mogelijk, doordat het verkennen van Egypte je de ervaring geeft die een Assassin’s Creed-game hoort te geven. Hier staat wel tegenover dat het verhaal niet erg sterk is en de toegevoegde RPG-elementen niet allemaal voor een verbetering hebben gezorgd. Als je dus net als ik een groot fan bent van de Assassin’s Creed-serie door de manier waarop ze de geschiedenis hebben verweven in een game zul je misschien een teleurgesteld gevoel over houden als je de game hebt uitgespeeld. Maar als je houdt van het verkennen van een wereld, levelen, looten, etc. dan heb je aan Assassin’s Creed Origins een leuke game om behoorlijk wat tijd in kwijt te raken.

+ Egypte verkennen
+ Lootsysteem
+ Skill tree