Review: Atomega

atomega

Ubisoft komt met een verassing. De ontwikkelaars van Grow Home en Grow Up brengen een nieuwe game uit genaamd Atomega. De game is enkel via Steam verkrijgbaar voor een bedrag van tien euro. Dit kon je precies een week geleden al lezen op onze website, nu is het tijd voor de review.

Games waarin daadwerkelijk alles gevormd is met kubussen. Sinds Minecraft blijf je er bijna dood onder en lijkt het soms alsof we een paar jaartjes terug stappen op het gebied van evolutie in gaming. Omdat Minecraft een ongekend succes boekte in de zogenoemde “Voxel” genre, betekent dit niet dat het een golden ticket voor succes is voor iedere studio die zich waagt aan een kubus game. Maar hoe zit dit met Ubisoft’s Atomega?

Atomega

Atomega

In Atomega speel je in een multiplayer match van tien minuten tegen zeven andere spelers. Het grote verschil tussen de meeste Voxel games en Atomega is dat jij veranderd van vorm, in plaats van de wereld om je heen. Je zit dus met acht man samen in een ruimte en door blokjes te verzamelen word je steeds groter en verander je van vorm. Iedere upgrade zorgt ervoor dat je iets slomer bent, maar meer schade kan uitdelen. Daarnaast zal je makkelijker te herkennen zijn omdat je simpelweg een slag groter bent. Het uiteindelijke doel is “Omega” te zijn. In deze fase verlies je HP per seconde, maar kun je jezelf blijven genezen door op verzamelbare blokjes te schieten. Tijdens de Omega fase verdien je veel meer punten en zullen je tegenstanders samen moeten werken om er voor te zorgen dat de Omega niet te snel in score door het dak heen schiet.

Omega

Tijdens het spelen zullen bepaalde blokjes power-ups geven. Deze zijn random en werken een beetje zoals je ze kent van Mario Kart. De gele kleine blokjes in de map geven je een power-up. Dit kan zijn:

• Shield
  • Speed
  • Regenerate
  • Impact (vijand wordt naar achteren gedrukt als je ze raakt)
  • Damage
  • Blink (gratis teleport)

Gratis teleport? Ja, want zodra je bijna dood bent kan je er voor kiezen om weg te teleporteren. Als je hier voor kiest zal een je vorm terugzakken, maar kies je er voor om niet weg te teleporteren en je gaat dood, dan begin je helemaal opnieuw. Blink zorgt er voor dat je kunt teleporteren zonder een vorm terug te zakken.

Atomega evolutions

Groei en overwin

Het mooie aan Atomega is dat de game heel eenvoudig is om te komen. Na een minuut of vijf is er zo goed als niets meer bij te leren over de game en weet je alles wat je moet weten om de overwinning tegemoet te gaan. Vanaf nu is het alleen nog maar tactieken bedenken die je kunt inzetten om zo snel mogelijk de Omega fase te bereiken.

Tactieken gaan bedenken zal een essentieel onderdeel worden zodra iedereen een beetje gevoel heeft voor de game. Ga je zo snel mogelijk voor alle grote blokken, of ga je juist zo veel mogelijk andere spelers afschieten zodat je hun groei belemmert? Het is namelijk van groot belang om als eerste de grootste te zijn. Zodra je als klein mormeltje tegenover een reusachtig wezen staat ben je zo goed als kansloos. Het enige wat in dat geval nog kunt doen is samenwerken met andere tegenstanders. Een soort van Prisoner’s Dilemma eigenlijk.

Maaaar…. Als je zelf een reusachtig wezen bent en je ziet al die kleine mormeltjes hulpeloos springen, zoekend naar onderdak is er niets mooier dan die laser met volle teugen richting hun kant op te zwaaien. Je bent ongelofelijk sterk tegenover kleinere Exoforms namelijk. De Omega form lijkt niet zo sterk te zijn als zijn voorganger, maar daarentegen kan de Omega de laser inhouden in tegenstelling tot alle andere Exoforms.

Atomega review

Groeipijn

Atomega voelde een beetje kaal en kort aan. De game heeft maar één map en bevat geen verhaal. Alleen de multiplayer mode waarin acht Exoforms tegen elkaar strijden is aanwezig bij de lancering van de game. Daarnaast zou het ontzettend gaaf zijn om deze game te spelen in Virtual Reality. Atomega zou naast RIGS een heel erg mooie VR shooter zijn. De twee games lijken namelijk best veel op elkaar in gameplay en formule.

Een andere feature die we een beetje miste tijdens het spelen was het kapot schieten van de omgeving. Als de map in Atomega een random gegenereerde map zou zijn geweest waarin je de constructies kapot kon schieten om vijanden bloot te stellen. Of misschien om de afgebroken blokjes te gebruiken om jezelf te versterken, zou je een complete chaos kunnen veroorzaken in een dynamische map waar je niet iedere keer dezelfde slimme tactiek toe kunt passen.

Atomega review

Gelikt

Toch ziet de game er ontzettend gaaf uit, ondanks dat het bestaat uit een simpele samenstelling van blokjes. Niet vaak kan ik zeggen dat games zoals deze er goed uit zien. De animaties zien er goed uit en als een Omega uit elkaar spat krijg je een kleine vuurwerkshow. Soort van. Atomega’s kindvriendelijke nadering pakt niet slecht uit in deze game, maar maakt het niet minder uitnodigend om als Omega een kleine schattige “Cel” compleet te verwoesten. Sorry, not sorry.

Atomega

Atomega is verre van een slechte game. De game is ondanks de gebrekkige mogelijkheden best vermakelijk (als je aan het winnen bent). De game test je snelheid en je gevoel voor navigatie door je te laten onthouden welke routes het beste zijn om zo snel mogelijk een vorm aan te nemen die capabel genoeg is om andere spelers te slopen. Helaas zorgen de gebrekkige mogelijkheden er ook voor dat de game snel eentonig wordt. Het toepassen van willekeurig gegeneerde maps en/of destruction zou al een sterk tegengif zijn voor de gebreken. De customisation opties die toenemen zodra je level up gaat zijn helaas niet interessant genoeg om er voor te “grinden”. Gelukkig valt de prijs voor deze titel dan ook reuzen mee. Voor een kleine tien euro heb je de game al in je Steam Library.

+
 Simpel
+ Goedkoop