Review: Autobahn Police Simulator

Autobahn Police Simulator

Altijd al eens willen weten hoe het nu voelt om als politie agent actief te zijn op de snelwegen, maar wil je niet bij de politie werken? Dan biedt Autobahn Police Simulator je de oplossing. Bij Autobahn Police Simulator kruip je in de huid van een Duitse politie officier die werkzaam is op de Duitse Autobahn. Dit is de eerste keer dat een beroep als Rijkspolitie is verwerkt in een simulatie game. De ontwikkelaars hebben er veel aan gedaan om de meest voorkomende werkzaamheden zo realistisch mogelijk te brengen.

Autobahn Police Simulator is eind Augustus via steam op de markt gekomen en blaast hiermee een relatief nieuw concept de game wereld in. Er zijn maar weinig games waarbij je letterlijk de rol van een beroep, in dit geval Verkeers Officier, tot in detail simuleert en uitoefent. Dit concept kan heel goed uitpakken of heel slecht uitpakken. Hoe het uitpakt voor dit spel? Daarvoor zal je de review moeten lezen en het spel zelf spelen.
bandicam 2015-10-12 22-58-42-242 bandicam 2015-10-12 23-02-20-304
Je kunt het spel op twee manieren spelen. Je speelt Free-Roaming hierbij kan je random automobilisten en vrachtwagen chauffeurs aanhouden. En een routine check uitvoeren. Of je reageert op oproepen van ongelukken of verdachte personen die je aan de kant moet zetten.
De andere optie is de “campaign” functie. Hierbij bouw je min of meer je carrière als Verkeers-officier op. Je eerste opdracht is om routine controles uit te voeren bij automobilisten en vrachtwagen chauffeurs. Tijdens de routine controles is het de bedoeling dat je de bestuurder ondervraagt of hij Alcohol en Drugs heeft gebruikt hierbij kan je de bestuurders een test laten uitvoeren. Jammer genoeg zijn hierbij geen animaties maar gewoon een scherm met twee hoofden met tekst ballonnen. Daarnaast moet je de standaard zaken als Paspoorten, Auto papieren en kenteken nalopen en navragen of je te maken hebt met een verdacht persoon. Vervolgens moet je de auto inspecteren: lichten, bandenspanning, gevaren driehoek, First-aid kit, kofferbak. Wat de politie op de snelweg doet doe jij dus ook. Het jammere hiervan is echter dat het onduidelijk is wat je nu precies moet doen. Zodra je een routine controle hebt afgerond krijg je een overzicht te zien van wat je gedaan hebt, en wat je gemist hebt.
Zo staat er steeds dat je het gewicht van de Assen moet wegen/meten en moet kijken of er een gevaren driehoek aanwezig is. Zelf heb ik nog geen enkele keer de gevaren driehoek kunnen ontdekken in de achterbak van een van de wagens. Voor het wegen/meten van de assen is er in het menu geen optie aanwezig.
Wat dan weer wel positief is is dat je zelf kunt bepalen of je iemand met een waarschuwing laat weg rijden, of dat je iemand een bekeuring geeft gebaseerd op de inspectie van de auto. Het is zelfs mogelijk om iemand vals te beschuldigen van Alcohol of Drugs misbruik en hem of haar te arresteren en naar het bureau te brengen. Hier krijg je verder geen valse beschuldigingen voor en je wordt er ook niet op aangemerkt.
bandicam 2015-10-12 23-04-50-976 bandicam 2015-10-12 23-23-27-040
De volgende stap is het afhandelen van ongelukken en strubbelingen in het verkeer. Het kan zijn dat er een bumper op de snelweg ligt en dat hier een auto tegen aan is gereden. In de kofferbak van je politie auto liggen pylonen en gevaren lichten. Deze kun je ook uit je kofferbak pakken maar het is niet mogelijk om deze neer te zetten als afscheiding van het overige wegverkeer. De enigste optie die je op dat moment hebt is om de rommel van de baan te halen en de verklaringen af te nemen van de betrokkenen en ze eventueel een berisping te geven. Zodra de baan weer is vrijgegeven geef je de melding dat alles is afgehandeld. Dezelfde procedure volg je min of meer bij het afhandelen van ongelukken waar meerdere personen auto’s en vrachtwagens bij betrokken zijn.

+ De omgevingen is grafisch goed in elkaar gezet
+ De wagens zijn goed gemodelleerd ondanks de nep merken herken je ze direct
+ Realistische uitvoer van werkzaamheden
+ Realistische besturing van de dienstwagen
+ Nieuw concept met potentie

– Teveel functies die niet meteen vindbaar zijn
– Framedrops die uit het niets optreden
– Game wil nog wel eens haperen bij uitvoeren van routine controles
– Vreemde antwoorden vanuit de radio
– Control systeem moet flink op de schop!
– Spel kan langdradig worden door het vele rijden

bandicam 2015-10-13 23-21-04-889bandicam 2015-10-12 23-40-59-243

Het spel vergt niet veel van je computer en kan op de meeste nieuwe laptops ook gewoon gespeeld worden. Het vervelende echter van het spel zijn de Framedrops die uit het niets lijken te komen waardoor je al snel crasht met je wagen en op die manier van voor af aan kunt beginnen. Dit gebeurt echter alleen als je de graphische setting op High zet. Meerdere mensen hebben het probleem al geraporteerd op internet en bij de ontwikkelaar Aerosoft. Zie hier onder het overzicht van de minimale systeem eisen.

Minimale systeem eisen:
OS: Windows 7,8 en 10
Processor: Quad-Core 3GHZ (64 Bit)
Memory: 4GB RAM
Graphics: Nvidia GTX760 of Beter
Hard Drive: 5GB of meer
Multiplayer: Nee

Conclusie:
Het is een doordacht concept dat zich richt op voornamelijk een bepaald soort gamers die van diepgang en realistisch gaming houden. Echter zorgt dit er ook voor dat de game perfect uitgewerkt zou moeten worden. Jammerlijk zijn de ontwikkelaars er niet helemaal in geslaagd. Voornamelijk de besturing van het spel laat te wensen over. Het overzicht in het menu is compleet zoek, voornamelijk als je wagens aan de kant zet voor controles en de politie wagen waar je bent in gestapt wilt starten of de lichten wilt aanzetten. Gelukkig zijn bepaalde functies met een druk op de knop te gebruiken, en de verwachting is dan ook dat dit in de volgende Patch de meeste functies instelbaar zijn. Is er dan niets goed? Jawel het concept blijft gewoon goed, en het realisme dat Aerosoft heeft proberen te integreren in het spel is vrij goed gelukt. De prijs van €19,99 is misschien wat aan de hoge kant voor het spel. Maar mocht je van realistische simulaties houden is dit zeker een aanrader. Al met al een dikke voldoende!