Review: Battleborn

Battleborn review

Gearbox is terug! Deze keer met een geheel nieuwe franchise: Battleborn. De game is een hybrid tussen een first person shooter en de inmiddels welbekende en trendy MOBA’s. Een gewaagde stap voor Gearbox, de makers van Borderlands. Een gewaagde stap is niet altijd belonende stap, maar toch slaagt Battleborn in haar doel. Lees hieronder onze review van Battleborn!

Presentatie zoals we van Gearbox gewend zijn

Wie Battleborn opstart weet gelijk dat het een Gearbox titel is. De omgevingen, characters, items, enemies en zelfs de controls hebben een Borderlands feel. Het valt dan meteen op dat de games in stijl ontzettend op elkaar lijken. Battleborn moet het dan ook niet hebben van haar (gebrek aan) maps. Het zijn er maar een paar. Deze maps zien er goed uit maar zouden op zichzelf al snel saai gaan aanvoelen. Gelukkig is dat dan ook niet waar het in Battleborn om draait. Met 25 verschillende characters die elk weer op verschillende manieren gespeeld kunnen worden zit de variatie juist in het ontwikkelen en soms afwijken van je speelstijl. Wanneer een match begint zullen alle bezwaren over de presentatie wegvallen en zal waar het juist om draait gaan opvallen: de gameplay.

De gameplay begint op 4:30

De gameplay geeft spelers iets nieuws

Hier scoort Battleborn dus het hoogst. In elke mode begin je met je character op level 1. Het is in elke mode mogelijk om tot level 10 te komen. De volgende match zul je echter weer beginnen op 1. Dit is een interessante gameplay mechanic omdat je bij het behalen van een nieuw level telkens een skill kunt kiezen. Heb je met een character eerder level 10 behaald, dan zul je soms keuze krijgen uit nieuwe skills. Characters krijgen aan het begin van de match 2 speciale aanvallen. Een derde zal unlocken bij een hoog genoeg level. Daarna zal het mogelijk zijn om bij elke level up bijvoorbeeld de range, attack damage of status ailments van een aanval aan te passen. Sommige characters zien er uit als melee characters maar kunnen juist door het kiezen van een andere build goed functioneren als een range character. Laat je dus niet misleiden door het Super Smash Bros achtige character roster. Je keuze staat niet vast bij het kiezen van een character hoewel sommige characters wel een strenge focus hebben. Zo zijn er defenders, attackers en supporters. Veel spelers maken de vergelijking tussen Battleborn en Overwatch. Niet geheel onredelijk gezien de keuze aan characters. Blizzard maakt gebruik van een paar van de beste artiesten en heeft daarmee unieke characters gemaakt. Ook Battleborn heeft dit geprobeerd, maar slaagt daar niet altijd in. Sommige character designs zijn goed doordacht terwijl andere weer een beetje gestolen aanvoelen. Montana zal ons allemaal een beetje bekend voorkomen. Zou zijn minigun Natascha heten?

Battleborn review

Multiplayer

Battleborn geeft de speler keuze uit 2 verschillende modes: Story en Versus. Elk van deze modes kunnen weer private of public gespeeld worden. Hoewel de story mode niet bouwt op een heavy story, is de campaign vermakelijk en is het een goede manier om de characters te leren kennen en te unlocken. Erg handig, want Battleborn voelt aan het begin ontzettend overweldigend. Vooral wanneer je leert dat je ook nog tweaks aan characters kunt plakken door middel van equipment loadouts. Het meeste wordt uitgelegd maar het zal toch flink wat investering van de speler kosten om tot de perfecte loadout te komen. Spelers die zomaar aan de Versus mode beginnen zullen dan ook vaak niet weten wat ze doen of zojuist hebben gedaan.

De grote keuze aan characters zal het vooral multiplayer matches leuk maken en daar draait het bij Battleborn natuurlijk om. Het geeft spelers de mogelijkheid om allemaal een rol te kiezen en elkaar te ondersteunen. De minpunten die helaas opvielen zijn toch de beperkte keuze in maps. Elke mode heeft er namelijk maar 2. Daarnaast is het in mulitplayer match making moeilijk om een team te vinden dat goed samenwerkt. Misschien omdat het de vroege dagen van de game zijn, maar vaak worden de support characters vergeten. Ook het tegenkomen van een speler die hoger in level zit is erg frustrerend. In een RPG kan dit al erg zijn maar nu is pas te merken hoe erg het in een shooter, die vaak toch skill based zijn, is.

Het respawnen is nog erger. Naarmate een match vordert, zal een respawn langer duren. Aan het einde van een match zal dit meer dan 20 seconden zijn. Het is dus duidelijk dat vooral de multiplayer een aandachtige aanpak vereist en spelers niet zomaar vooruit kunnen rennen zoals ze misschien gewend zijn van andere online shooters. Soms is het verstandig om een capture point te veroveren en om je terug te trekken.

Battleborn review

De grootste uitdaging in Battleborn lijkt echter het vinden van een character dat bij je past. Alleen al in het unlocken van alle characters zal genoeg tijd gaan om je bezig te houden. Dat kan teleurstellend zijn wanneer je een character unlockt om er vervolgens achter te komen dat deze helemaal niet leuk is om te spelen.

Battleborn blijft zichzelf

Batlleborn heeft al veel kritiek ontvangen. De vergelijkingen met Team Fortress 2 en Overwatch blijven naar voren komen. Toch slaagt de game in het creëren van een eigen identiteit. Battleborn had een soort Borderlands uitbreiding kunnen zijn of het had een typische MOBA kunnen worden. Maar dat is het niet. Battleborn combineert de stijl van Borderlands en een first person shooter gameplay met MOBA elementen die voor iets nieuws zorgen en misschien wel een goed idee neerzetten voor vervolg titels of gelijksoortige games. Op het moment komt Battleborn nog een klein beetje tekort in bijvoorbeeld de keuze in maps. Toch geeft Battleborn ons iets dat complex is op haar eigen manier. De matches duren lang en vereisen vaak een tactische aanpak. Dat is dus ook waar de vergelijking met Overwatch stopt omdat dit een fast paced shooter zonder PvE elementen zal worden. Ik wil spelers dan ook aanraden om de game niet al te serieus te nemen. Het is een shooter die zonder al te veel gezeur leuk kan zijn ondanks dat het zeker geen top titel is. Al met al heeft Gearbox een indrukwekkende game uitgebracht die met tijdige updates, patches en uitbreidingen ver zou kunnen gaan indien de developer naar de community luistert.

+ Battleborn geeft de speler vrije keuze in een groot aantal characters en de mogelijkheid om telkens weer eigen builds te bedenken.
+ Gearbox slaagt er weer in om een game met een eigen identiteit uit te brengen. Fans van het werk van de developer zullen met de presentatie dan ook niet teleurgesteld zijn.
+ Door te bouwen op een community zou Battleborn nog lang leuk kunnen blijven als er genoeg updates verschijnen.