Review: Battlefield 1 – Oorlog als nooit tevoren

Battlefield 1 Review

Hoe lang hebben we wel niet gewacht op een game die niet high-tec wapens naar je hoofd gooit of je in ruimteschepen laat vliegen? Lang… Maar het wachten is eindelijk voorbij. We gaan terug naar The Great War in Battlefield 1!

Battlefield 1 is voor velen toch wel de hype van het jaar, en het spel heeft ons in ieder geval niet teleurgesteld. De game gaat terug naar de Eerste Wereldoorlog en dit was een gewaagd thema. Lees hier wat wij van de game vinden.

Battlefield 1 First Mission

Single Player – Een verhaal achter iedere soldaat

Één ding waar DICE het geweldig goed in heeft gedaan is Battlefield een andere richting op sturen. Achter elk verhaal, elke missie en elk schot zit gewicht, dit komt door een aantal aspecten. Cinematics zijn een groot deel van de storyline en ze zien er adembenemend uit. Iets wat Battlefield 1 in de single player sterk maakt is het feit dat ze een boodschap willen overbrengen. Jij speelt als first-person, maar achter elk wapen wat jij ziet op jouw scherm zit een persoon. In de story wordt er hard gehamerd op dit feit. Je volgt verschillende War Stories. In deze stories volg je dus verschillende hoofdpersonen en dergelijken.

Dit moet wel één van de eerste shooters zijn die zo goed omgaat met zijn karakters. In de eerste missie brengen ze al een boodschap door jou verschillende soldaten te laten spelen, je zult een aantal keren doodgaan, maar dat hoort erbij. Je ziet namelijk elke keer als je sneuvelt een naam met geboortedatum en sterftedatum. Dit heeft toch wel een impact aangezien sommigen nog niet eens hun twintiger-jaren behaald hebben. Realisme wordt hierdoor gecreëerd.

Modder, bloed en andere viezigheid is goed te zien in deze game. Dit laat goed zien hoe smerig een oorlog wel niet kan zijn. Ondanks al deze geweldige aspecten heeft de single player ook wat dingen laten liggen.

Battlefield 1 War Story

Alhoewel de single player vernieuwend en indrukwekkend in elkaar zit, zijn er ook een aantal gemiste kansen. Ze zijn niet groot of storend, maar wel aanwezig. De objectives die jij hebt zijn niet veel anders dan oudere Battlefield games. Dit hoeft geen slecht punt te zijn, maar dat kan het voor doorgewinterde Battlefield spelers wel zijn. Iets wat helaas ook in dit deel niet geweldig is, is de vrijheid die je hebt. Als jij iets te ver van je ”mede” spelers af loopt, zal de game niet verder gaan. Dit limiteert soms toch een beetje de vrijheid die je zou willen hebben op dat moment. Ik heb momenten gehad dat ik iets te ver doorliep en de game gewoon niet meer verder ging.

Al met al was de single player een kort maar krachtige ervaring. Story driven FPS games is iets wat in de toekomst een ding moet blijven. De verhaallijn pakt je soms echt bij de keel vast en knijpt er nog even lekker in. DICE heeft het goed gedaan op dit aspect. Op naar de multiplayer.

Multiplayer – Op het puntje van je stoel

De meeste mensen zullen Battlefield 1 toch wel gekocht hebben voor maar één ding, het kapot knallen van je medemens terwijl jij op je stoel zit te juichen of flippen. Multiplayer is daarom ook iets waar DICE zich erg op focust in deze games. Battlefield 4 wordt tot op de dag van vandaag nog steeds door een grote groep mensen online gespeeld. Allereerst wil ik even kwijt de de map designs van Battlefield 1 ver uitstijgen boven die van vorige delen. Elke map brengt echt een thema naar boven en dit merk je ook. Grafisch gezien is de multiplayer ook echt adembenemend mooi gemaakt.

Of je nu in een woestijn met zandstormen zit of midden in Engeland weg aan het rennen bent voor een tank, de game zorgt er echt voor dat jij op het puntje van je stoel zit, iets wat ik bij Battlefield 4 en Hardline soms wel miste. Het besturen van vliegtuigen is erg goed gedaan en dit is ook toegankelijk voor elke speler, het voelt een stuk realistischer maar tegelijk ook soepeler. Tanks waren in de beta nogal overpowered en mensen ergerden zich hier flink aan. Ook de balans hierin is sterk verbeterd. Voertuigen zijn natuurlijk altijd sterker dan jij met je miezerige pistool op het slagveld, maar als je goed samenwerkt kun je alles!

Battlefield 1 Multiplayer

Wapens zijn ook beter gebalanceerd. Niet alleen de Assault class zal explosieven hebben, maar elke class. De Scout class is anders tegenover vorige games, de class voelt veel agressiever en dan niet alleen op lange afstanden. Je kunt de class zo afstellen dat je er zelfs mee in de frontlinie kunt rennen. Wapens in de game unlock je niet meer met een exp systeem, maar met een in-game currency. Hierdoor kun jij zelf kiezen welke wapens je op welk moment koopt. Dit geeft jou als speler een hoop vrijheid in keuze.

Operations

Heb je bij Conquest vaak het gevoel dat het niet chaotisch genoeg voelt? Dat je soms echt even aan het dwalen bent en niks tegen komt, of dat het te lang duurt? DICE heeft hier een perfecte oplossing voor: Operations. Dit is één van de twee nieuwe game modi die met de game mee is gekomen. Zie het als een mix tussen Rush en Conquest. Je hebt hier echt het gevoel dat je in een frontlinie zit. Je kunt spelen op maps van 40 en 64 spelers. Deze game mode zal bij veel shooter fans goed gaan liggen.

In het begin is het even uitvogelen hoe de game mode precies werkt, nou, dat zit zo: het idee is dat jij door de defensieve linies van de vijand heen breekt en gebieden overneemt. Je moet deze gebieden voor een bepaalde tijd vasthouden maar dit zal niet makkelijk zijn aangezien de verdedigende partij er alles aan zal doen om je te stoppen. Als jij met jouw team een sector (meestal bestaande uit twee tot drie capture points) over hebt genomen, ga je door naar de volgende sector.

Battlefield 1 Operations

Na het overnemen van zo’n sector ren je dus door naar de volgende, een mooi geluid van tientallen schreeuwende soldaten zal in de achter- of voorgrond goed te horen zijn, wat best episch aanvoelt. Heb jij als aanvallend team nu alle sectors over genomen, dan is er nog een leuke verassing, Operations speelt zich af op meerdere maps. Dit kan verschillen tussen twee-drie maps, volledig afhankelijk van de Operations die jij kiest te spelen.

War Pigeons – Klein en snel

De tweede nieuwe modi zet jou in twee kleine teams van twaalf man sterk. Je vecht in een redelijk klein gebied en de game mode bied hierdoor ook snellere gameplay, maar tevens niet minder leuk dan andere modi. Het doel is om de duif die op de map verschijnt zo snel mogelijk te pakken en naar een locatie te brengen waar je deze los kunt laten om je vijand te bombarderen. Het eerste team met drie punten zal dit winnen. War Pigeons is fast paced en dus leuk om even snel te spelen. De game mode moest na de Beta wel wat aanpassingen krijgen, maar hij lijkt super te werken in de live game.

Battlefield 1 War Pigeons

Behemoths – Is it a bird? Is it a plane?

Nee, het is een zeppelin! Het behemoth systeem is een gewaagde maar geslaagde actie geweest van DICE. Dit zijn speciale vehicles die het verliezende team kan spawnen om hopelijk nog de score om te kunnen keren. Spelers kunnen hierin gaan zitten en destructie verspreiden over de gehele map. Of het nu ter land, ter zee of in de lucht is. Er zijn verschillende types:

• Airship L30, Een grote zeppelin die te spawnen is in St. Quentin Scar, Monte Grappa en Ballroom Blitz
  • Armored Train, een zwaar bewapende trein die te zien is in Amiens, Sinai Desert, Suez en Argonne Forest
  • Dreadnought, een groot gevechtsschip te vinden in Empire’s Edge en Fao Fortress.

Battlefield 1 Behemoths

Graphics en geluid

Battlefield 1 is daadwerkelijk een plaatje op grafisch gebied, en niet alleen op PC, maar ook op de Playstation 4 versie heb ik flink pijn aan mijn longen gekregen. Of je nu vliegt over bergen en een schitterend uitzicht over een gebied ziet, of alleen al kijkt naar de regen en modder die op je wapen komt tijdens regen. DICE heeft op bijna elk opzicht gezorgd voor een mooie game.

Ook de muziek is er goed gecomponeerd. zowel in de multiplayer als in de storyline zullen cinematics en gameplay verzorgt zijn met bijpassende muziek en brute geluiden. Het geluid wat je hoort als je iemand zijn schouder doormidden ramt met een schep of iemand doorboort met je wapen is gewoonweg bruut.

Samengevat

Battlefield 1 doet wat het moet doen, er zijn weinig dingen in de game die mij stoorde en ik zal de game voor een lange tijd gaan spelen, net als dat ik dat bij voorgaande delen ook deed. De single player bood een diepgaand en emotioneel verhaal en de multiplayer zorgde ervoor dat ik eindelijk weer op het puntje van mijn stoel zat. Ik hoop dat ik jullie online zie want ik raad iedere shooter-liefhebber aan om de game aan te schaffen.

Het leveldesign van de game is erg verbeterd en de balans tussen thema’s en andere elementen ook. De toevoeging van Operations en War Pigeons doet de game zeker geen kwaad en dit zijn game modi die ik zeker veel zal gaan spelen. Mocht je ze nog niet geprobeerd hebben, ga dit dan zeker eens doen!

+ Een sterk verhaal met diepgaande personages
+ Oog voor detail en mooie design qua omgevingen
+ Realistische gameplay