Review: Battlefleet Gothic: Armada

Battlefleet Gothic: Armada

Je hebt ze vast wel een paar keer voorbij zien komen: sales van Warhammer 40,000. Trindalos Interactive heeft hier nu een game aan toegevoegd, genaamd Battlefleet Gothic: Armada. Deze game zal zich niet focussen op de units die je op een planeet hebt, maar op de battleships in de Gothic sector in de ruimte.

Ik heb altijd altijd een kleine voorliefde gehad voor real time strategy games, maar deze game heeft mij heel goed op de proef kunnen stellen. De game loopt niet snel maar heeft toch een aantal elementen waarmee je wel snel moet reageren. De game heeft op release 4 facties: Chaos, Eldar, Imperium en Orcs. De Space Marines die hiertussen missen worden later uitgebracht als betaalde DLC.

Singleplayer

Voor singleplayer gameplay van Battlefleet Gothic: Armada kan je kiezen uit de Campaign modus en Solo Skirmish modus.

Campaign – De campaign focust zich op de Imperium Faction. In de eerste missies krijg je een kleine tutorial van hoe alles werkt. Je ontvangt ook een starmap, waarop conflicten te zien zijn. Deze conflicten zijn je missies en afhankelijk van hoe goed je de missie voltooit, krijg je een beloning. Als je een aantal schepen verliest, dan is je beloning uiteindelijk minder hoog. Het nadeel ervan is ook, dat als je schip zwaar beschadigd of vernietigd is, je hem niet meer kunt gebruiken voor missies. Je kunt dit echter oplossen door renown poinst (de ingame currency) te gebruiken. Voordat je naar een missie gaat, is er een tussenscherm te zien. Hierin krijg je fleet points toegewezen. Om schepen te gebruiken in een missie heb je fleet points nodig. Als je fleet points over houdt, krijg je bonus renown points.
De campaign kun je spelen op Easy, Normal, Hard en Heroic. Als je niet terug wilt vallen op voorafgaande saves om het moeilijker te maken, is er ook nog een Ironman optie.

Solo Skirmish – Een nagebootste versie van de multiplayer die je tegen AI speelt. Zo kunnen mensen die niet graag PVP matching willen doen, wel toegang hebben tot de gameplay daarvan. In Solo Skirmish kies je een faction, maar moet je je ook al bewust zijn van de speelstijl die het beste bij je past. Elke factie heeft zijn plus- en minpunten.

Baattlefleet Gothic: Armada factions

Zoals je kunt zien leven de Orcs best wel hun denkvormogen na in sterke punten. Ze kunnen alles rammen wat ze leuk vinden, maar zijn behoorlijk scheef met richten en slecht voor tactics.

In de Solo Skirmish heb ik alle races gespeeld, maar vond ik de Chaos factie het leukste. Chaos heeft als pluspuntje dat het veel launch bays heeft, wat inhoudt dat je kleinere schepen kunt lanceren vanaf je Cruisers en Light-Cruisers. Om dat te kunnen compenseren hebben ze geen zwaar armor en hebben ze het best zwaar tegen de Eldar.

Solo Skirmish geeft je elke keer dat je een game start een willekeurige gamemodus tegen een vijandige factie.

Multiplayer

Ik had moeite met het wannen aan Battlefleet Gothic: Armada, maar kwam erachter dat ik niet de enige was toen ik de multiplayer in ging. In de multiplayer worden mensen tegen elkaar gematcht op een willekeurige gamemodus. Mutliplayer biedt ook de mogelijkheid om met een vriend of willekeurig persoon uit matchmaking 2vs2 te spelen op een willekeurige gamemodus. Als je zoekt naar een tweede persoon in 2vs2, heb je de mogelijkheid om te zoeken naar iemand die dezelfde factie speelt.

Snel en langzaam

De langzame gameplay is gecombineerd met elementen waar je snel op moet reageren. Als er plotseling een mijnenveld voor je schip verschijnt, kun je extra brandstof gebruiken om een snelle bocht te maken om het nog te kunnen ontwijken. Soms duurt het 2 tot 3 minuutjes voordat de echte kogel en raketuitwisselingen tussen 2 facties plaatsvinden. Daar merk je dat de gameplay eigenlijk niet zo snel is. Als je een ability gebruikt, dan kan daar al snel 1 tot 2 minuten cooldown op zitten. Het maakt het spel tactisch, maar ik vind het zelf dan ook iets saaier worden. Ik vind het ook jammer dat de abilities van een schip niet zichtbaar zijn op de grid aan de rechterondekant en dat is opzich iets wat ik best wel mis aangezien Battlefleet Gothic: Armada een RTS game is.

Battlefleet Gothic: Armada grid

Customization, maar toch weer niet echt

Als het draait om customization van je schepen kun je vanalles aanpassen zoals de mogelijkheden die je schepen hebben. Je kan beginnen bij het upgraden van bepaalde kanonnen en squads voor de launch bays, maar je kan ook beginnen bij je navigator die andere bonussen kan geven. Het ligt eraan wat je stijl van spelen is. Echter is het spel wel beperkt in echte customization, gezien je geen kleuren op je schip kan aanpassen of kanonnen kunt inwisselen voor andere kannonnen. Je schip heeft een preset en houdt zich daaraan. Je kan hem alleen op de stats een beetje aanpassen. Het enige moment waarop je schip verandert qua uiterlijk is na een “Favour upgrade”. Deze upgrade kan je schip een speciale ability of aura geven voor schepen die in de buurt vliegen. De enige persoonlijke customization die geen speelstijl verandert in het spel is het aanpassen van de naam van je battleships.

De graphics in het spel zijn goed maar desondanks dat al mijn graphics op Epic stonden, vond ik dat de game er regelmatig vrij dof uitzag. Dit vind ik zelf best jammer aangezien de makers gebruik hebben gemaakt van Unreal Engine 4.

Battlefleet Gothic: Armada port maw

Als ik naar de plating kijk op de voorkant, dan is dat meer gedetaileerd dan de vogel die erboven zit. Ik vind dit  jammer, want je hebt de hoogste graphics aanstaan maar ziet toch verschil op bepaalde punten. Het had naar mijn mening iets mooier afgewerkt kunnen zijn. Verder loopt Battlefleet Gothic: Armada vrij goed. Je moet echter wel voldoen aan de hoge minimum eisen voor het spel.

Plus- en minpunten

+ Tactische gameplay
+ Vrij uitgebreide singleplayer