Review: Bayonetta 2 – Essentieel erfgoed

Bayonetta 2 Logo Wallpaper

Eerder gaven wij al onze mening over de eerste Bayonetta port naar de Nintendo Switch. Dit deel werd overal, ook bij ons, geweldig goed ontvangen. Bayonetta 2 brengt dit allemaal nog net een stukje verder, dit zorgt voor een essentiële titel om aan je Switch bibliotheek toe te voegen. Lees hier onze volledige mening met een aantal slechte argumenten en afgezaagde grapjes.

Bayonetta 2 komt natuurlijk van de Wii U af en is het vervolg op de eerste game. Met een volledig nieuw derde deel in de making is het een slimme zet van Nintendo om beide delen naar de laatste nieuwe console, de Switch, te brengen. Ook dit deel is voor de fans een must-have en voor de nieuwelingen het perfecte moment om in de franchise te stappen. Mocht je even vergeten zijn wie de Umbran Witch nog eens is, dan kan je hier beneden de korte trailer bekijken die tijdens de Game Awards werd onthuld.

The Queen is back!

Deel één had een ijzersterk verhaal, vloeiende combat en bracht een geweldige gameplay ervaring. Bayonetta heeft in dit tweede deel de kapper bezocht, blijkbaar geeft haar dat nog meer ruimte om een brute chick te zijn. Ze laat wederom zien waarom vrouwelijke protagonisten net zo, als al niet meer bad-ass kunnen zijn dan de mannelijke. Het verhaal word verteld in nog betere cutscenes dan ooit tevoren, gemengd met realtime stripstijl-achtige tussenstukjes. De game bevat natuurlijk de welbekende verhaallijn en gaat verder waar één de bal liet vallen. Rodin is weer terug met zijn ‘Highway to Hell’ shop en Enzo die zorgt voor de nodige humor. Bayonetta is en blijft natuurlijk een oversexte game, maar ditmaal word hier toch wat meer rekening mee gehouden. Behalve bij de opening fight dan…

Grafisch is de game een flinke verbetering tegenover de vorige, die natuurlijk wat jaartjes daarvoor uitkwam. De graphics zijn scherper en dat met dezelfde 720p kwaliteit van de Wii U. Het grootste verschil is denk ik de performance, die aanzienlijk verbeterd is. De game runt in docked mode zowat altijd op 60 fps. In de handheld mode kan dit op sommige grafisch-zware stukjes zakken tot 55 fps, wat nog steeds beter is dan de 35 fps drops op de Wii U. Hierin laat ook de Switch zien wat voor een beest het is. Dit opent voor verschillende andere games, waaronder third party titels een hoop deuren en kansen. Althans, dat hopen we! Niks is toffer dan je favoriete games on-the-go kunnen spelen.

Bayonetta 2 review Switch

Dieper dan ooit

De combat is doordachter dan ooit. Wat zo complex is en vol met combo’s zit, is tegelijk ook zo makkelijk en vloeiend te executeren. Je leert terwijl je speelt en zo krijg je vanzelf de moeilijkere knoppencombinaties wel door. De keuze in wapens en hoe je ze gebruikt is een stuk dieper dan in het eerste deel en met de steady 60 fps zijn gevechten vloeiender dan ooit. De singleplayer zal je tussen de 11 en 15 uur aan gameplay bieden, waarin je steeds meer skills zal vrijspelen. Met eindelijk fatsoendelijk werkende touch controls is het doormidden hakken van je vijanden leuker dan tevoren. Boss fights blijven lekker uitdagend en ieder gevecht heeft zo zijn eigen mechanics erin zitten. De game verveeld gewoon niet en kan makkelijk een aantal uren van je dag opeisen.

De game is divers en komt steeds met nieuwe gameplay elementen waarmee je dan weer aan de slag kan, of die je juist snel moet oplossen. De puzzels zijn zo vermakelijk als altijd en de game zelf blijft uitdagend op hogere moeilijkheidsgraden. Witch Time is nog steeds je tactische speeltje en deze zal je timing en alertheid zeker opeisen. De Angel Attack mini-game is weg, samen met de helse ‘Quick Time Events’ die nog wel eens oneerlijk konden zijn in de eerste game.

Bayonetta 2 Switch Review

De game heeft ook een leuke Tag Climax Mode. Hierin kan je met een vriend of andere speler vechten tegen zes waves aan vijanden en bosses. Deze functie support beiden online en local play. Je kan in ‘t begin van een stage bieden door middel van de Halo’s die je spaart. Hoe meer je bied, des te moeilijker de uitdaging. Deze mode is beide competitief en coöperatief. Dit zorgt ervoor dat Bayonetta ook op het sociale aspect goed ingedekt word en laat zien dat de titel van alle markten thuis is.

Je kan je Amiibo tot 32 keer per dag gebruiken om beloningen te ontvangen. Je kan verschillende outfits vrijspelen, een aantal meer dan in het vorige deel. Zo kan je bijvoorbeeld ‘Player 2’ vrijspelen, dit is Bayonetta met lang haar. Ook de Samus outfit maakt een terugkeer. Buiten dat kan je vier wapens unlocken die de gameplay zullen veranderen en replayability een feit maken. De game bied sowieso veel qua content gezien dat mensen ervan genieten om speed runs te doen of te streamen voor titels als deze.

Bayonetta 2 Switch Review

Bayonetta 2 brengt alles wat de eerste game zo geweldig maakte, en verbeterd het meer dan de fans ooit hadden kunnen verwachten. Het is een must-have titel voor iedere gamer en Switch eigenaar. Er is geen beter platform om hem op te spelen dan de Nintendo Switch. De game bied een sterke verhaallijn, geweldige visuals voor een console als deze en vloeiende combat. Je kan uren spelen en het niet eens realiseren tot dat je op je horloge kijkt en erachter komt dat je over een uur op je werk moet zijn. Bayonetta 2 loopt zowel docked als in handheld vrijwel altijd op 60 frames per second. Laten we hopen dat het derde deel even goed als al niet beter zal zijn dan deze, als dat nog mogelijk is. Het beste van alles is dat je deze topper mee kan nemen op reis, of gewoon tijdens het poepen kan spelen.

• Nog meer doordachte combat
  • Genoeg content en verhaal
  • Leuke personages