Review: Bayonetta – Nintendo’s Witch

Bayonetta Switch Review

Een tijdje terug kregen we het spannende, geweldige nieuws dat beide delen van Bayonetta een port zouden krijgen voor de Nintendo Switch. Afgelopen weekend was dit fenomeen zover. Bayonetta 1 en 2 zijn gearriveerd. De twijfels waren er om beide titels in één review te duwen, maar onze sexy heks is veel meer waard dan dat, dus we beginnen met deel 1!

Met Bayonetta 3 in de lijst voor eind 2018, is dit natuurlijk een superslimme zet van Nintendo. Maar niet alleen op marketinggebied. Het terugbrengen van Bayonetta is in zowat ieder opzicht een goed plan. Dit is het perfecte moment voor nieuwe spelers (zoals ik) om de game in volle glorie te spelen, op een handheld nog wel! Buiten dat is het voor de oude spelers natuurlijk supertof om dit allemaal te mogen herleven, in voorbereiding op deel 3. Ik heb altijd veel goeds gehoord over de game, en de geruchten waren allemaal waar, wat een meesterwerk!

De vrouwelijke Dante?

Ik ben altijd wel bekend geweest met de Devil May Cry reeks, waarin je personages als Dante en Nero tegenkwam. Dit waren bad-ass zwaard-wapperende pistolen-meneertjes die de kans op het maken van een gekke salto niet oversloegen. Maar Bayonetta was iets waar ik nooit mijn aandacht aan had gegeven, het bleef bij die geruchten. Nu ben ik er ondertussen natuurlijk al achter dat ik een boel gemist heb. Bayonetta speelt zoveel soepeler en vloeiender dan DmC. De titel voelt als een ware klassieker en is de lovende reviews al die tijd waard geweest.

Zelfs het verhaal van de game verbaasde me. Jij hebt, als Bayonetta, geen idee wat er twintig jaar terug gebeurd is. Alles voor die twintig jaar is als een waas voor je. Langzaam maar zeker kom je achter het verleden en natuurlijk komen daardoor veel ontknopingen in het heden. Deze leipe, acrobatische heks weet als geen ander hoe ze tussen dimensies moet shiften om tegen de angels te vechten. Een ware strijd tussen hel, hemel en aard. De story verbaasde mij op veel momenten met goede character-building, veel humor, sexisme en vooral vette moves. Het verhaal is action-packed en driekwart van de tijd lig je nog in een deuk ook.

Bayonetta Review Part One

Rammen op die knoppen!!!

Onze favoriete heks is niet alleen lenig, maar kan nog eens goed vechten ook. Met pistolen in haar handen en nog meer pistolen aan de hak van haar schoenen, schiet ze al haar vijanden aan flarden. Naarmate je door de game heen aan het boren, schieten en zagen bent, unlock je meer skills en meer wapens. Je hebt een goed gevoel van progressie en kan zelf bepalen op welk moment jij wat koopt. De game werkt met combo’s, waar je uiteindelijk op beoordeeld wordt aan het einde van iedere encounter. Na elke chapter krijg je een gemiddelde score, die je bij je tweede playthrough kan verbeteren. Nieuwe wapens en skills kan je kopen in de hel. Bepaalde dingen speel je natuurlijk ook vrij door middel van het spelen van de verhaallijn.

Bayonetta is niet alleen maar meppen, knallen en met je haren spelen (snap je, want Bayonetta haar pak bestaat uit haren… hahaha, grappig. Nee.), maar de combat bied meer dan dat! Je kan het tactisch spelen door het gebruik van je Witch Time. Deze slow-mo activeer je door het ontwijken van aanvallen, op het laatst mogelijke moment. Tijdens deze Witch Time zal de tijd kort stilstaan, gebruik deze tijd nuttig want je zal meer damage doen en hebt meer tijd om combo’s af te maken. Ook kan je wapens van bepaalde vijanden oppakken nadat deze dood zijn, om dan weer tijdelijk tegen je nieuwe enemies te gebruiken.

De game is lekker uitdagend waar het nodig is en je zal tijdens elk gevecht moeten blijven opletten. Boss fights introduceren keer op keer nieuwe manieren van gameplay en houden je soms wel eventjes zoet. Bij sommige van deze grote monsters verlies je na één flinke klap al de helft van je levenspunten, blijf dus altijd alert! De game geeft je de mogelijkheid om on-the-fly je moeilijkheidsgraad aan te passen, mochten de kolen te heet worden om op te staan. Bayonetta 1 is daarentegen niet zo vergevend als het tweede deel, en zal ook een stuk uitdagender zijn.

bayonetta metroid samus

Bayonetta in haar Samus outfit

Grafisch nog steeds geweldig

Natuurlijk, Bayonetta 1 stamt af uit eind 2009, maar dit betekend niet dat de game er slecht uitziet! Grafisch is de game juist perfect voor Nintendo’s succesvolle handheld. Wat is er nu toffer dan deze game in de trein of op het toilet te kunnen spelen? Juist ja, niks dus. De Switch doet veel goeds voor beide delen, maar daar kom ik later op terug. Personages hebben ieder hun eigen en unieke looks. Bayonetta zal in 2018 al sneller gezien worden als te seksistisch of vrouwonvriendelijk, maar ik zie haar liever als een sterke vrouw die haar poot stijf houdt zelfs bij de grootste demonen.

Hoe loopt het op de Switch?

Nou, zo vloeiend als je zou hopen. De game runt op een vaste 60 frames-per-second en heeft bij mij nog geen enkele drop gehad hierin. De game ziet er ook scherper uit, met meer details in de omgeving. Velen zullen zich aan één klein dingetje storen, en dat zijn de Quick Time Events. Daarbij heeft de Switch versie meer checkpoints in de game toegevoegd, die het wat eerlijker maken. Van velen hoorde ik dat de Wii U port voor Bayonetta een verschrikking was op ‘t gebied van de touchscreen controls. Je kan deze gebruiken om vijanden aan te vallen, rond te lopen en speciale skills uit te voeren. De Switch maakt hier natuurlijk veel beter en betrouwbaarder gebruik van. Alhoewel ik ze zelf niet snel zal gebruiken, de touchscreen methode werkt een stuk beter dan dat die dat op de Wii U deed.

De intense actie van Bayonetta kan je op het handheld schermpje soms een beetje verblinden, maar dit gaf mij verder geen problemen. De game ziet er wel een stuk scherper uit op de handheld dan op de TV-mode, gezien deze beiden maar tot 720P gaan.

bayonetta Switch Console Review

Arriba Arriba! Ik bedoel: Amiibo Amiibo!

Je kan op de Joy-Con van de Switch gebruik maken van Amiibo. Deze grappige, kleine ‘beeldjes’ geven je toegang tot veel in-game content in zowat elke Nintendo titel. Zelfs Skyrim maakt gebruik van deze mogelijkheid. Bayonetta doet dit ook! Je kan in-game items unlocken samen met verschillende outfits. Zo kan je bijvoorbeeld de Samus (Metroid) en Peach (Mario) outfits vrijspelen. Deze outfits geven je combat een twist en maken replayability een feit.

Het lijkt wel alsof ik alleen maar zit te fanboyen op de game, maar hij is nu eenmaal geweldig. Voor nieuwe spelers is dit een aanrader als je houdt van over-de-top combat, een leuke story met actie en humor, of een sexy heks die ook nog eens lenig is. Voor degene die de game hebben gespeeld, trek je beurs maar weer open! Beide delen spelen geweldig op de Switch en lopen vloeiender dan ooit, des al niet te min zien ze er nog scherper en gedetailleerder uit ook. Ik kon bijna niks uit Bayonetta halen dat mij ook maar een seconde stoorde. Buiten de Quick Time Events is dit een bijna perfecte game. Deel twee legt die lat nog een stuk hoger, verwacht daar deze week ook maar een review over dus.

• Geweldig vloeiende combat
  • Genoeg content en verhaal
  • Leuke personages