Review: BioShock – The Collection

BioShock The Collection review

BioShock. Je haat het, of je houdt er van. Er is geen middenweg. Gelukkig valt BioShock bij mij totaal niet in het verkeerde straatje en was ik daarom ook dolgelukkig toen ik voor het eerst de geruchten te horen kreeg dat er een collection aan zou komen van de drie games voor de huidige generatie consoles.

BioShock is een game die als eerste is verschenen voor de Xbox 360 en Windows PC in augustus 2007. Omdat ikzelf geen Xbox 360 had destijds ben ik bij een goede vriend van mij gaan kijken wat BioShock precies voor een game was. De stijl beviel me erg goed. Een mysterieuze onderwater stad, vol met geheimen. Helaas kon ik zelf de game pas één jaar later spelen toen die eindelijk voor de Playstation 3 verscheen.

Met de release van de Playstation 4 heb ik met pijn in mijn hart afscheid moeten nemen van tientallen PS3 games, waaronder dus ook de BioShock games. Gelukkig zijn ze nu weer terug, en ziet het er allemaal ietsjes beter uit dan dat we gewend zijn. Met name voor de console spelers is het een vooruitgang in de grafische weergave, voor de PC spelers valt dit eigenlijk wel mee.

Om een voorbeeld te geven van de verschillen, heb ik hier beneden twee trailers bijgevoegd. Éen van de PS3 en één van de PS4.

Het vreemde is dat ik me heel erg vermaakte met BioShock omdat het weer even zo’n ouderwetse game was met niet al te veel features en ditjes en datjes. Niet dat de huidige games slecht zijn, verre van. Maar nadat alle games de andere steeds maar weer willen overtreffen met meer features, questen, items, bladiebladiebla voelde het gewoon weer fijn aan om een ‘simpele’ FPS als BioShock te spelen.

Ik zal verder niet ingaan op de verhalen van de games aangezien je deze wel al zou moeten kennen. Je komt Rapture binnen nadat je bent gecrasht vlak naast de ingang, wat toevallig. Hier zie je vervolgens allemaal gekke dingen. Deze worden langzamerhand allemaal uitgelegd. Een aardige man helpt je en een onaardige man probeert je het leven zuur te maken. Grote plottwist. En je verlaat Rapture uiteindelijk weer. In deel 2 kom je terug naar Rapture en in deel 3 ga je in plaats van de oceaan in, de lucht in!

Inhoudelijk niets gewijzigd

Ondanks dat het een collection is van de drie BioShock games is er inhoudelijk niets gewijzigd aan de games. Alle knopjes zijn nog steeds zoals ze moeten zijn (behalve de touchpad, want die was er niet op de PS3). Zodra je van BioShock 1, naar 2 gaat moet je opeens een ander knopje gebruiken om een first aid kit te gebruiken. Misschien dat hier iets aan gedaan had moeten worden? Zelf vind ik van niet. Ik heb genoten van de games zoals ze waren en heb dat nu weer gedaan. Het enige minpuntje aan het feit dat alles inhoudelijk precies hetzelfde is gebleven is dat de oeroude bugs ook nog steeds hetzelfde zijn. Fort Floric was opeens niet meer zo ‘floric’ toen ik een checkpoint van zes uren (auto-save werkte niet omdat ik tussendoor de lift heb genomen) geleden moest laden omdat een dialoog niet werd gestart. Ik had blijkbaar niet alle Splicers gedood, maar na 20 minuten rondhuppelen door de kamer was ik er van overtuigd dat ik ze wel allemaal om het leven had gebracht.

Ook hebben alle Splicers nog steeds een verstand van een stoeptegel. De AI is gelukkig nog steeds zo onhandig als dat ze waren in de oorspronkelijke games waardoor je merkt dat de Nitron- en de Houdini Splicers regelmatig andere Splicers opblazen. Minder werk voor mij en heerlijk om te zien!

Buiten deze setback van zes uur en een hoop zooi waar ik opnieuw doorheen heb moeten spitten heb ik me opnieuw, misschien voor de vijfde keer, maar dit keer in een iets mooiere omgeving van Rapture, goed vermaakt.

bioshock the collection review

Big D houdt niet van pottenkijkers.

bioshock the collection review

Ik ben de ster, en hij steelt de show.

Rapture met een likje verf

Ondanks dat alle drie de games zijn opgepoetst blijft er toch een groot verschil tussen de onderlinge games. Zodra je overstapt van deel 1 naar deel 2 en van deel 2 naar deel 3 zul je merken dat het grafisch nog iets mooier wordt. Je daarnaast ook nog erg goed dat het een oude game is. Hier en daar gaan er wat dingetjes mis, zoals ik al zei is de AI niet heel erg slim en ondanks dat het er wat mooier uit zien, zie je wel degelijk dat de games wat ouder zijn.

BioShock – The Collection is een prima verzameling van de drie BioShock games. Als we nog in de Playstation 3 en Xbox 360 tijd zaten zou ik zeggen: geheel overbodig. Maar omdat de games niet beschikbaar zijn voor de Playstation 4 en Xbox One (Backwards Compatibility niet meegerekend) ben ik, en ik denk heel veel andere BioShock–fans, heel erg blij met deze collection. Lekker ouderwets, beetje opgepoetst en verkrijgbaar voor een lachertje. Je betaalt namelijk ongeveer €45,- voor maar liefst drie top games!

Bioshock the collection review

Had ik het gas aan laten staan?

+ Ouderwetse gezelligheid.