Review: Blade & Soul

gallery_2_6_687581

Blade & Soul, de Action MMORPG waar ik persoonlijk al jaren op wacht. De game komt oorspronkelijk uit Korea en heeft een tijdje gelopen op Japanse, Chinese en Koreaanse servers. Er was veel commotie over of de game überhaupt ooit naar Europa en Amerika zou gaan komen, maar vorige week was het dan zover!

Om deze review van Blade & Soul in te leiden wil ik even kwijt dat ondanks de lange rijen om de servers binnen te komen, de game een smooth launch heeft gehad. Bugs werden door NCSoft snel gerepareerd en er staat zelfs al een content update gepland voor volgende maand! Om de mensen die onbekend zijn met de game een idee te geven van hoe het eruit ziet heb ik hier even een inleidende trailer voor jullie!

Story

Voor de mensen die geen spoilers willen over het begin van de story, skip dit stukkie dan even!
Je begint als student van de Hongmoon School of Martial Arts en wordt ook wel ”Cricket” genoemd. Een vredige school met accommodaties die boven in de lucht zweeft en eigenlijk werkt als een soort vliegend eiland. Je beleeft eigenlijk gewoon een normale vredevolle dag waarin jij als student weer nieuwe dingen leert. In dit geval werkt dit als een soort tutorial voor nieuwe spelers. Samen met jouw ”broeders” krijg je een aantal dingen geleerd. Plotseling merkt iemand op dat er een ”White Angel” in de lucht vliegt maar niemand gelooft haar. Jij gaat als trainee een soort grot in, nadat je de basics van het vechten geleerd hebt, en wordt hier getest op wat je geleerd hebt.

Bij de tijd dat je weer buiten komt is er ineens een storm aan demonisch-achtige beesten die jouw broeders en leraren aanvallen. Na een aantal hevige gevechten zijn de enige overlevende het schoolhoofd en jijzelf. Voor jullie staan de villains, geleid door Jinsoyun. Ze zijn op zoek naar Twilight’s Edge, een magisch zwaard waarvan Jinsoyun de krachten wilt gebruiken voor slechte doeleinden. Je schoolhoofd probeert eerst de krachten van dit zwaard te gebruiken om de bad guys te stoppen maar dit plan mislukt en hij vraagt als laatste wens of ze jou, de Cricket, willen sparen. Jinsoyun gooit jou van de berg af, maar dit overleef je. Zo begint jouw eigen verhaal om Jinsoyun en haar crew te stoppen voordat ze de wereld ten einde brengen.

Blade & Soul

Jinsoyun & Crew

De story is goed in elkaar gezet en uiteindelijk krijg je nog allemaal side-quests die de story versterken. Ook is er een paarse quest reeks, nadat je erachter komt dat nog iemand de aanval op Hongmoon Isle overleefd heeft. Deze Brother gaat jou trainen en zo leer jij de beste combo’s die bij jou class horen.

PvE:
De PvE in deze game is net zoals die in vele andere MMORPG’s. Je gaat van dorp tot dorp, van kamp tot kamp en van stad tot stad om quests te voltooien en jouw gear te upgraden. Het grote verschil in deze game zit het hem in het feit dat je in plaats van met losse gear pieces nu werkt met outfits. De stats die jij wilt krijg je door middel van accessoires toe te voegen en deze te upgraden met andere accessoires. Hetzelfde geldt voor je wapen. Je wapen groeit in feite met je mee. Ik was bijvoorbeeld Blade Master en krijg in het begin een Lvl 1 zwaard. dit zwaard kan ik dus upgraden door er andere wapens in te zetten. Uiteindelijk, als je eerste zwaard zijn hoogste level bereikt heeft, kun je deze upgraden door er een specifiek wapen in te stoppen. Daarna zal ook de skin van je wapen veranderen. Ook zijn er soul shields, die bestaan uit losse stukken en vormen samen een geheel, dus hoe meer van dezelfde pieces je samenvoegt hoe groter de statbonus is.

Blade & Soul

Hongmoon Sword upgrade

Eén van de leukere aspecten die deze game met zich mee brengt is het Cross-Server Dungeon systeem. Zo kun je met elke Blade & Soul speler, op welke server dan ook, samen dungeons doen. Dungeons in deze game werken hetzelfde als in andere MMO’s. Het enige dat mij stoort aan de dungeons, is dat het reward systeem werkt met een systeem waarin je moet bieden op items. Dus in feite heeft iemand met veel geld al een voorsprong op jou. Ik hoop dat ze dit puntje snel zullen oppakken en meerdere mogelijkheden zullen geven aan de speler. Ook zijn er movement skills zoals rennen over water, gliden en rennen in de lucht en gewoon sprinten.

De combat in Blade & Soul is vrij bijzonder. Net als in bijvoorbeeld Guild Wars 2 of Tera online heb je echt ”skill” nodig om goed gebruik te maken van de combinaties en mogelijkheden die jouw class bied. Om dit te verduidelijken heb ik hier een korte video over de Blade Master. De video is niet in het Nederlands maar laat wel zien hoe de combo’s in zijn werk gaan.

De game heeft een aantal classes en race mogelijkheden:

Lyn: Summoner, Force Master
Jin: Assassin, Blade Master, Kung Fu Master
Gon: Destroyer, Kung Fu Master, Force Master
Yun: Force Master, Blade Master, Kung Fu Master

Redelijk vroeg in de game krijg jij de keuze tussen twee factions, de Crimson Legion en de Cerulean Order. De Crimson Legion staan voor vrijheid en de Order staat voor samenzijn en unity. Deze warring factions geven de keuze aan jou om open world PvP te gebruiken door dat jij van de gekozen faction een outfit krijgt. Als je deze outfit draagt geef je mensen van de andere faction toegang om jou aan te vallen in de open wereld. Dit vond ik persoonlijk heel fijn, want zo hoef je niet zoals bij het oude World of Warcraft bijvoorbeeld, altijd op je hoede te zijn. Je kunt nu zelf kiezen wanneer jij een doelwit wilt zijn of wanneer je gewoon rustig wilt questen of levelen. Ook geeft deze outfit toegang tot faction-quests die je kunt voltooien voor speciale badges waarmee je dan uiteindelijk weer spullen kunt kopen.

PvP:
Ik heb hierboven al uitgelegd hoe de open world PvP werkt, maar er is ook een Arena functie in de game. Jij kunt ten alle tijden via je UI naar de Arena Lobby gaan waarin je uiteindelijk dan 1v1 of team gevechten kunt aangaan tegen andere spelers. Dit is een hele fijne functie in de game, je kunt zo zelf ook testen hoe goed jij met je gekozen class kunt omgaan of juist zien waar je nog kunt verbeteren. En natuurlijk is het een geweldig gevoel als jij jouw vijand helemaal verwoest in de Arena.

blade_and_soul2

Arena Lobby

blade_and_soul3

Arena Match

Blade & Soul heeft naar mijn ogen erg mooie graphics, niet persé dat ze zo goed zijn als Black Desert Online of dergelijke, maar de graphics zijn passend bij het thema dat de game met zich mee wilt brengen. Het thema van de game is Martial Arts en hoe kun je dit nu beter laten zien dan door deze engine te gebruiken? Juist ja! Je kunt de settings aanpassen naar heel laag tot heel hoog, dus of je nu een potato-PC hebt of een high end computer met een Titan Graphic Card, hoe dan ook, je kunt de game altijd spelen! Ik zelf heb over de graphics echt niks te klagen en vind de game er super uit zien. Hier beneden een afbeelding waarin je kunt zien dat detail zelfs in de achtergrond er super uit kan zien!

bns_45

Max Graphics

Zoals je kunt zien heeft de game veel detail en ondanks dat, heb ik persoonlijk nog geen last gehad van frame drops, waar je normaal al snel over hoort bij MMORPG games. Als ik bijvoorbeeld in Guild Wars 2 naar één van de grotere steden ging had ik al snel nog maar 30fps. In deze game loop ik altijd tussen de 50-60fps, waar ik ook ben! Voordat ik overstap naar het laatst stukje van de review wil ik het in de Graphics sectie nog even hebben over de Character Customization.

Een character maken is voor velen belangrijk. Ook voor mij is het belangrijk hoe mijn character eruit gaat zien en gelukkig is in Blade & Soul genoeg keuze hierin, door de Anime-achtige graphics die de game biedt maakt dit het voor mij aantrekkelijker om veel minuutjes te besteden in die character customization. De game heeft niet zoveel keuze als bijvoorbeeld Black Desert, maar biedt genoeg keuze om een miljoen unieke characters te maken met een hoop hairstyles, haarkleur, tattoo’s etc.

maxresdefault

Een aantal opties

maxresdefault2

Race & Class kiezen

Muziek en Geluid

De muziek in Blade & Soul is precies zoals je het van het thema van de game kunt verwachten, alsof je als een Samurai door een vallei loopt vol met Sakura bomen, waarvan de bladeren langs je vliegen. De muziek in de game is erg mooi en bijpassend. Om dit argument te versterken is hier een YouTube video, die uit komt op een playlist met meerdere liedjes.

In deze playlist staan 93 verschillende soorten muziek, van theme songs tot de muziek die je hoort als je in combat gaat. De geluiden in deze game zijn naar mijn mening erg goed en bijpassend bij welke actie je uitvoert. Een zwaardslag klinkt zoals een zwaardslag hoort te klinken, een vuurbol klinkt zoals je kunt verwachten van een vuurbol. Alles klopt. Het enige dat mij na een tijdje begon te ergeren was het geluidje dat je steeds hoort als een vijand je ”ziet” en gaat aanvallen. Het geluid is wel handig om te hebben maar als jij door een horde aan monsters voorbij rent en je hoort elke halve seconde ”PLING”, dan kan dit nog wel eens gaan vervelen. Voor de rest is er niet veel wat ik kwijt wil of kan over de muziek en het geluid in de game. Ik persoonlijk geniet er van!

Mijn Conclusie

Ik heb natuurlijk nog ver van alles gezien dat er in de game te beleven valt en er komt natuurlijk veel meer content uit as time passes by, maar ik moet zeggen: de tijd die ik erin heb gestoken is ver van verspilling geweest. Blade & Soul heeft mijn ogen geopend naar hoe de toekomst eruit gaat zien voor MMORPG’s. Natuurlijk, B&S is geen Sandbox MMORPG maar zoals velen het noemen een ”Rollercoaster”..  En dus ook een stuk sneller. Ondanks dat is er genoeg te doen op max level. De game ziet er mooi uit en als jij over bergen heen springt of langs gebieden door aan het gliden bent, o-ver-al is detail! Ik kijk normaal heel kritisch naar games en heb genoeg dingen die me storen, maar in deze game is er niet veel dat mij stoort. Natuurlijk is de game pas uit en een MMO heeft tijd nodig om zich te ontwikkelen, dus hier heb ik ook rekening mee gehouden!

De enige minpunten die ik voor jullie heb is dat na een tijdje quests voltooien dit een beetje saai kan worden, dus zoek afwisseling in de game, er is genoeg te doen! Ga Arena matches doen of zoek een Cross-Server Dungeon op! Het is geheel aan jezelf hoe jij de game speelt en of het voor jou snel saai wordt of juist niet. Mijn eindconclusie over deze game is dus: SUPER! Ik heb het meeste van de tijd genoten en ik ben nog lang niet klaar met ontdekken en spelen!

+
Originele gameplay
+ Thematische en HD graphics