Review: Bless Online – Early Access is niet altijd goed

Bless Online 1920x1080

Er zijn een boel games die Early Access goed aanpakken, denk aan de nieuwe Battle Royale titels. Er zijn ook games, die mij met een dubbel gevoel achterlaten. Bless Online is één van deze games. Deze nieuwe MMORPG had een hele boel mensen hopend naar een stabiele titel in dit genre, maar niet iedereen was er even blij mee.

Allereerst wil ik even kwijt dat ik de game niet haat, ik wil dat NeoWiz de game laat slagen, maar voor nu is dat helaas nog niet het geval. Ik zal deze review anders aanpakken dan dat ik dat normaal doe. Ik ga maar drie kopjes gebruiken: Het goede, het slechte en mijn verdict. Nogmaals, ik ben hier niet om op de game te haten, maar om feedback te geven. Er zijn genoeg mensen die van de game genieten en dat begrijp ik, er zijn meer dan genoeg mensen die direct een refund aanvroegen en ook die kant van het verhaal begrijp ik volledig. Dames, heren, de trailer:

The Good

Bless Online heeft gefaald in twee regions, daarentegen lukte het NeoWiz om een hele boel hype op te bouwen voor een Westerse release, alleen dit al is een compliment op zichzelf waard. Na de launch kwamen we erachter dat die meningen verdeeld waren. Maar de game doet bij lange na niet alles fout. Bless Online is een game die een balans wilt vinden tussen PvE en PvP. Toen ik de game opstartte, was ik aardig onder de indruk van de character creation, je kan de gekste personages maken en ik heb zeker een uur plezier gehad aan het maken van de meest rare combinaties tussen gezicht, haar en lichaam. Dit was een goede eerste indruk en ik kreeg een beetje de Black Desert Online vibes tijdens het creëren van mijn character. De game heeft een aantal unieke rassen om uit te kiezen en essentieel twee grote factions. Deze factions zullen in de open-world PvP ‘mode’ ook met elkaar kunnen vechten, iets wat veel spelers zoeken in een MMO. Ook de cinematics zien er tof uit, iets waar sommige games nog van kunnen leren. Buiten dat de game totaal niet goed geoptimaliseerd is, had ik op grafisch gebied weinig te klagen. Mijn klachten zitten hem vooral in de performance.

De combat voelt strakker en beter dan in de Russische en Oosterse versie van de game, het combo systeem brengt een saaie class als de Ranger en Guardian veel meer tot leven en zorgt voor snellere combat die een beetje lijkt op die van Guild Wars 2, maar dan wel trager. Die vergelijking komt vooral vanuit het stances standpunt. Bless Online werkt met twee stances waartussen jij kan wisselen, deze geven je vier nieuwe skills om te gebruiken telkens als je wisselt. Guild Wars 2 doet dit met weapon skills, die vergelijking viel mij goed gezien GW2 één van mijn favoriete games is. Veel van de game was voice-acted en die dialogen klonken helemaal niet slecht in het algemeen, duimpje omhoog voor dat aspect!

Bless Online

De chat in het spel heeft veel kanalen en ook dit bevalt mij wel. Ze moeten alleen meer aan de spam gaan doen. De game heeft verder geen daadwerkelijke pay-to-win elementen, maar eerder een pay-for-convenience. Outfits in de cash shop zijn geweldig duur, maar die zijn dan ook optioneel. Voordat ik naar het ‘The Bad’ stukje ga, wil ik even aanduiden dat NeoWiz iedereen compenseert en dat iedereen vrij is om de game te refunden via Steam. Daarbij hebben zij als developers hun verontschuldigingen aangeboden en beloofd om er alles aan te doen de game een succes te maken. Dit veranderd niet mijn mening over al het slechte, maar geeft me een sprankeltje hoop voor de toekomst.

The Bad

NeoWiz heeft de mensen veel hoop gegeven. velen hebben veertig of zelf honderdvijftig Euro uitgegeven aan een pre-order voor de game. Zij konden Bless dan ook twee dagen voor de EA launch spelen als een soort headstart. Hier begon het drama, gezien er server rijen waren van twee tot drie uur. Ik kon de eerste twee dagen daarom ook niet spelen, gezien ik aan het wachten was en vervolgens alweer mijn bed in kon duiken. NeoWiz heeft spelers een compensatie gegeven voor dit fenomeen, maar ik snap de frustratie van ex-spelers volledig. Verder was er ook geen pre-loading voor het spel, dus je kon pas downloaden vanaf headstart. Er waren meer drie servers, waarvan er één daadwerkelijk beschikbaar was op headstart. Sommige mensen kwamen de game niet eens in, en bleven uren kloten met crashes, blue-screens en ga zo maar door. Ik persoonlijk heb hier geen last van gehad, maar ik heb het bij Streamers ook gezien. MMORPG launches zijn nooit vlekkeloos, maar als jij voor tien Euro meer dan de normale prijs een headstart aanbied, zorg dan dat deze ook werkt.

De optimalisatie van de game is verschrikkelijk, tot op de dag dat deze review online komt komt mijn client niet uit boven de 30 frames-per-second, met een daling van tot 10-15 frames in steden en populated gebieden. Spelers konden met de .ini kloten in de bestanden en vanuit daar hun optimalisatie deels fixen, maar het zou niet aan de spelers moeten zijn om dit te doen. NeoWiz heeft ondertussen een aantal patches eruit gegooid die voor velen het probleem weghalen. Ik had zelfs momenten waarop het hele gebied ineens blurry werd, zonder enige reden hiervoor, dit terwijl mijn personage wel nog scherp was. Een ruwe start voor de game dus.

bless online 1920x1080

Vervolgens komt het levelen naar end-game, of nou ja, welke end-game? Uiteindelijk max level zat ik met mezelf in een dilemma, ik vroeg mijzelf af of ik iets fout deed, maar er was gewoon weinig om te doen. Alle dingen die beloofd werden zaten gewoon nog niet in de game. NeoWiz heeft daarna aangegeven dat ze die dingen zo snel mogelijk gaan implementeren en dat dit eerder aan werd gegeven. Dat klopt, alleen het zat hem meer in de kleine lettertjes dan de daadwerkelijke reclame en promotie die o-zo groots werd gemaakt. Er mist een boel van de PvP, zoals de 100 vs. 100, de map vol daily quests mist volledig. 95% van de beloofde end-game zit gewoon nog niet in de game. Het is niet zo dat die content nooit komt, maar het duurt veel te lang. Je kan een game niet lanceren zonder enige content na max level, vooral als het levelen zo rap gaat.

Bless Online is een slechte titel om NU te spelen. De game heeft momenteel nog veel te weinig in de game zitten en loopt voor velen totaal niet goed. Dit betekend niet dat niemand de game moet halen, of dat de game zelf slecht is. Iedereen die geniet van de content die nu beschikbaar is en niet fakkelt met deze problemen, good for you! Maar helaas is het voor velen, en ook voor mij, niet de game die ons beloofd werd. De toekomst voor Bless Online ziet er goed uit, mits NeoWiz doet wat het beloofd, maar voor nu is er nog te weinig voor mij.

• Graphics
  • Voice-acted dialogen
  • Coole cinematics