Review: Bounty Train

Bounty Train

Bounty Train, een indie game ontwikkeld door Corbie games en laat je het wilde westen opnieuw beleven door middel van het opzetten en bewaken van de Amerikaanse spoorwegen. Het spel is sinds 25 augustus te koop als Early Access game in de Steam-store en kost tot 1 september €19.99 en daarna €24.99. In het spel ben je onder andere een machinist, cowboy, handelaar, onderzoeker en trein monteur, vaak heb je meerdere petten tegelijk op.

Na het doorlopen van de tutorial begin je met een trein en een wagon in de plaats Portland en kun je je eerste ritten naar Boston maken. Onderweg kun je indianen en outlaws tegenkomen en zij zullen je of geld vragen of ruilhandel met hun te voeren voor een veilige doorgang. Kies je hier niet voor dan leidt het meestal tot een ambush en zul je moeten vechten om je trein heelhuids door de ambush heen te halen. Je moet in dit soort gevallen altijd een keuze maken, vooral in het begin kun je beter eieren voor je geld kiezen en ruilhandel bedrijven of betalen dan dat je het gevecht aangaat. Zolang je geen geld hebt om meerdere mensen in de wagons te nemen die je helpen tegen het beschermen van indianen of outlaws delf je vaak het onderspit.

In deze gevechten kun je je karakter(s) naar een bepaalde positie in de trein verplaatsen zodat ze beschut staan of juist tacktisch voor aan te vallen. ook zul je ervoor moeten zorgen dat er eentje is om de trein te bedienen zodat je eventueel snelheid kunt maken in een poging aan de indianen of outlaws te ontkomen zonder een vuurgevecht. Houd hier rekening mee dat je trein hierdoor wel beschadigingen kan oplopen, dit kan ook gebeuren als je door de kogels dusdanige schade krijgt dat je trein vlam vat en hierdoor ook schade krijgt, of als je te hard door de bocht gaat, of de stoom teveel laat opbouwen. Je zult dan snel ter plekken moeten handelen met een van je karakters om het brandje te blussen, de trein zachter te laten rijden of om stoom uit de ketel te laten middels de whistle. Als je in de volgende stad bent aangekomen dan heb je de keuze om de werkplaats te bezoeken voor de reparatie of aanschaf van je trein of wagons, het station voor mensen op te pikken voor transport naar een andere stad, de market waar je goederen kunt kopen voor ruilhandel of de Cityhall waar je quests krijgt om geld te verdienen door op zoek te gaan naar bepaalde goederen, of juist bepaalde goederen van de ene naar de andere stad moet krijgen.

Bounty Train5

In de werkplaats kun je je treinstellen repareren, verkopen of aanschaffen. Als je gaat kijken naar de market dan kun je goederen kopen voor de ruilhandel of kolen om je trein te kunnen laten rijden. Mocht je niet genoeg kolen hebben om een rit te beginnen dan kun je niet zomaar vertrekken, maar moet je eerst kolen kopen voordat je kunt vertrekken. Als je op het stationsplein zelf bent heb je de mogelijkheid om naar de Cityhall te gaan voor questen van de betreffende stad te voltooien. Dit heeft meestal betrekking op goederen van de ene stad naar de andere stad brengen of op zoek gaan naar goederen die niet in de stad te verkrijgen zijn. Hierin doet bounty train een beetje denken aan Railroad Tycoon spel waar het draait om mensen en goederen zo efficient mogelijk te vervoeren.

Bounty Train 1

Qua graphics ziet Bounty Train er leuk uit, wat wel tegenvalt is de camera view, soms zie je pas vrij laat dat je in een ambush terecht bent gekomen. Het zou zeker een pluspunt zijn als er een toevoeging komt om met de WASD of pijltjes toetsen de camera om de trein heen te kunnen bewegen. Nu is dit ook mogelijk alleen gebeurt dit met de rechtermuisknop en raak je vervolgens ook de focus op de trein kwijt. Ook zou de mogelijkheid voor het uitzoomen van de camera iets verder mogen zijn dan het huidige level om maximaal uit te zoomen.

Muziek
De muziek keuze van Bounty Train zijn de typische liedjes zoals je deze kent van Western films, ze geven een leuke toevoeging aan de setting waarin het spel zich afspeelt. Als je in een ambush terecht komt dan veranderd de muziek ook mee naar een spannend deuntje.

De gameplay van Bounty Train lijkt in het begin redelijk aan de zware kant te zijn, doordat de game nog in Early Access is konden wij het spel nog niet spelen zonder de hardcore mode uit te schakelen. In de hardcode mode is het vooral dat je in het begin de vuurgevechten met de indianen en de outlaws lijkt te verliezen omdat je maar met 1 of 2 man kunt vechten. Als je al ervoor kiest om iedere keer geld te betalen duurt het een eeuwigheid voordat je je een treinstel bij kunt kopen om je defense uit te breiden, zodat je meer kans maakt om te winnen in deze gevechten. Hierdoor lijkt het erop dat de hardcore mode op dit moment op een onmogelijke opgave lijkt om goed door het spel heen te komen tijdens de eerste questen, het is zeker mogelijk maar soms krijg je ook alleen maar de optie om te vechten terwijl je liever had willen betalen of ruilen met de indianen en de outlaws. Het kan dus voorkomen dat je regelmatig opnieuw mag beginnen omdat je het vuurgevecht niet hebt overleefd dit kan dan ook weer frustrerend werken om door te blijven spelen met het spel.

Bounty train 2

Besturing
De besturing van Bounty Train is hoofdzakelijk allemaal met de muis maar zou zeker nog wat beter kunnen zoals eerder al aangegeven zou het handig zijn als voor de besturing van de camera de WASD of pijltjestoetsen beschikbaar zijn. Voor de rest is de besturing redelijk intuïtief te gebruiken alleen in het begin de world map openen was even zoeken maar zodra je dat eenmaal gevonden hebt dan ben je er redelijk snel aan gewend.

Bounty Train 3

Quests
De eerste quest na de tutorial wat je te zien krijgt is de quest waarbij je op zoek moet gaan naar je andere broers en zussen, deze quest heb je niet zomaar voltooid en zal daarom ook redelijk lang duren voordat je die voltooid hebt. Het makkelijkste om wat geld te verdienen is om de questen te voltooien die je in de Cityhall krijgt aangeboden en je verlies te nemen bij het ruilen met de indianen en outlaws, of het afkopen van je doorgang naar de volgende stad. Zodra je een leuk potje met geld hebt opgebouwd kun je je trein uitbreiden met verschillende treinstellen, treinstellen voor meer goederen of juist om personen te vervoeren. Ook heb je de mogelijkheid om treinstellen aan je trein te koppelen die je helpen in de verdediging van je trein als je in een ambush terecht zou komen. Hier moet je dan denken aan een wagon met zandzakken en een canon om op de indianen en outlaws te schieten.

Bounty train is een leuk spel om tussendoor te spelen als je even niet weet wat voor een spel je wilt spelen. Er zit zeker nog genoeg ruimte voor verbetering in het spel en die zal er ook gaan plaats vinden aangezien het spel nog in Early Access is op dit moment. Zeker nu de dagen langzaam weer korter worden is Bounty train een erg leuk spel om op een donkere en druilerige dag te spelen.

+ mooie graphics.
+ leuke muziek.
+ hardcore mode geeft je een leuke uitdaging.