Review: Breath of the Wild: The Master Trials

The Legend of Zelda: Breath of the Wild was een geweldig succes. Hier blijft het natuurlijk niet bij want de eerste uitbreiding van de game is nu verkrijgbaar via de Expansion Pass! Tijd om opnieuw het onbekende te ontdekken!

The Master Trials is de eerste uitbreiding van de twee die inbegrepen zijn in de Expansion Pass. The Master Trials voegt uiteraard, The Master Trials toe, of Trial of the Sword. De hoofd-act van deze uitbreiding waarin je je jouw Master Sword kunt upgraden naar zijn ‘final form’. De Master Sword zal altijd in een gloeiende staat en zijn doet 60 schade in plaats van 30. De Master Sword zal na het voltooien van de trials ook nuttig zijn tegen andere monsters, aangezien het zwaard nu permanent gloeiend is in plaats van enkel wanneer je tegen Ganon’s minions vecht, of Ganon zelf natuurlijk.

botw trials

Voordat we gaan kijken naar deze beproeving om je zwaard meedogenloos te maken, werpen we eerst een blik op wat deze uitbreiding nog meer met zich me brengt. Nog meer? Ja, want behalve Trial of the Sword voegt de game nog een hele hoop andere dingen toe.

Hero’s Path

Vanaf nu kun je via de map zien waar je bent geweest en hoe je je route hebt vervolgd over de afgelopen 200 uur. Via deze weg zul je merken dat je gebieden finaal hebt overgeslagen en er misschien nog wel ergens een shrine of twee verstopt ligt. De groene strepen op de map markeren je route. Door vooruit of achteruit te spoelen kun je zien hoe je hebt gerezen. Twijfel je of je die vreemde grot in de verte al hebt bezocht de afgelopen 200 uur? Bekijk dan even op de Hero’s Path!hero's path

Master Mode

Master Mode is eigenlijk een soort van Hard Mode voor The Legend of Zelda Breath of the Wild. Alle monsters zullen na verloop van tijd hun levens aanvullen als ze schade op hebben gelopen. Het is dus essentieel dat je ze snel afmaakt. Daarnaast zijn alle monsters standaard één tier hoger dan normaal. Alle rode Bokoblins worden blauwe Bokoblins enzovoorts. Tijdens Master Mode zal je zelfs monsters tegenkomen die je in de standaard mode niet zult zien.

Korok Mask

Het Korok Masker ligt ergens verstopt in Hyrule. Door de side-quest te activeren krijg je een hint waar je moet zoeken. De hint is niet zo heel erg moeilijk, dus het vinden van dit maskertje zal geen probleem moeten zijn. Zodra je het masker opzet zal deze gaan trillen als je in de buurt komt van een Korok die je nog niet hebt gevonden. Dit maakt het wellicht wat makkelijker om alle Korok zaadjes te verzamelen voor de completionists onder ons. Er ligt trouwens een verrassend mooie beloning klaar voor iedereen die alle zaadjes heeft verzamelt!

Korok Mask

Majora’s Mask

Kennen we Skull Kid nog? We mogen Majora’s Mask nu ook gaan dragen in Breath of the Wild. Wederom zal er een side-quest zijn om dit item te bemachtigen. De quest brengt je naar een hint, waarna je het masker zult moeten zoeken. Door het masker te dragen zullen enkele vijanden meer moeite hebben met het ontdekken van jouw aanwezigheid. Handig voor bepaalde situaties dus.Majora's mask

Midna’s Helmet

Midna’s helmet is een helm die je door middel van alweer een side-quest kunt vinden. Zoals je in de afbeelding kunt zien is het een helm die extra verdediging biedt tegen guardians.

midna's helmet

Tingle Outfit

Tingle is een persoange uit eerdere Zelda games. Je moest hem bevrijden uit een gevangenis in The Wind Waker. Hij heeft zijn kleren voor je verstopt in Hyrule en deze hebben ongeveer hetzelfde effect als de Dark-Link set. Snellere movement in het donker.

tingle

Phantom Armour

De Phantom armour is naar mijn mening een van de coolst uitziende armours in het spel, naast de Dark-Link set. De effecten zijn hetzelfde als die van de Berserker, maar Phantom Armour kun je niet upgraden via de fairies. Het is daarom een mooi alternatief voor iedereen die geen zin heeft om de Berserker armour te halen. Daarbij moet ik wel vermelden dat het verzamelen van Phantom Armour vrij vervelend kan zijn voor spelers met weinig hartjes en laag armour. Je moet namelijk langs guardians en een Lynell om de kistjes te openen.

phantom

Travel Medaillon

Met dit medaillon kan je een nieuwe teleport locatie toevoegen op de map. Reis naar een plaats toe waar je vaak wilt zijn, maar niet snel kunt komen met teleports (plaatsen waar draken spawnen bijvoorbeeld). Gebruik vervolgens je Travel Medaillion om deze plek te markeren als teleport en je kunt er in het vervolg naar toe teleporteren totdat je besluit een nieuwe locatie aan te stellen.

medaillion

Trial of the Sword

Als je dacht dat Breath of the Wild moeilijk was, maak je dan maar klaar voor een schepje er bovenop want Trial of the Sword is alles behalve vergevend, en is ontzettend meedogenloos. De Dark Souls uitbreiding durf ik het bijna te noemen, want zweten tijdens de laatste stages is iets wat je zult gaan doen. Ik zal even bij het begin beginnen.

De Trial of the Sword bestaat uit drie series van stages. Beginner stage heeft 12 levels met als level 12 een blauwe Hinox als bossfight. Vervolgens zijn er 17 Middle levels en 23 Final levels. Het is niet mogelijk om op te slaan tijdens het doorlopen van de Trials, maar na iedere serie van levels, dus na Beginner en Middle keer je terug naar het Korok woud waar je kunt opslaan. Je hoeft hierna niet meer de beginner of middle levels, ligt er aan welke je voltooid hebt, te doen. Ga je echter dood tijdens de trials, moet je de hele serie opnieuw doen. Je laatste save wordt geladen, dus sla op zodra je de beginner trials hebt voltooid, en nadat je de middle trials hebt voltooid. Ga je dood op level 12, bij de Hinox boss fight? Jammer dan, helemaal opnieuw beginnen.

trials botw hinox

Alhoewel je hele inventory wordt gestript zodra je de Trials in loopt is het wel mogelijk om je hartjes een boost te geven met overheal en om food te eten waardoor je tijdelijk meer defence of attack power hebt. Tijdens de Trials moet je compleet vergeten dat je Breath of the Wild aan het spelen bent. Je speelt nu een tactische avontuur game in de wereld van Hyrule. De manier hoe je vijanden aanvalt, hoe je om gaat met je resources is de sleutel tot succes in de Trials. Het gebruiken van je sterkste wapen om in één klap een rode Bokoblin omver te maaien is hierbij niet the way to go.

Het mooie van deze uitbreiding is dat je gaande weg steeds nieuwe tactieken gaat leren om je vijanden aan te pakken. Je zult zelfs zo creatief gaan denken dat je trots op jezelf gaat zijn voor het uitvogelen van zo’n geniaal meesterplan. Het tweede wat ontzettend mooi is in deze Trials is dat het toch Breath of The Wild blijft aanvoelen. Er zijn verstopte kistjes met handige items die het de moeite waard maken om ze  zoeken. zelfs items waar je normaal gesproken je hand niet voor om zou draaien zijn dit keer essentieel om jouw missie te laten eindigen in een succes. De Pay off van deze Trials is uiteindelijk een Master Sword met 60 attack power, die niet ‘kapot’ gaat en voor altijd gloeit. Maar eerlijk gezegd is de ervaring die de Trials met zich mee brengt al een beloning op zich.

Trial of the sword

De Expansion Pass heeft het wat mij betreft al prima voor elkaar gekregen met deze eerste uitbreiding die een ontzettend toffe uitdaging met zich meebrengt naast de overige toevoegingen zoals armours en natuurlijk Master Mode. Alhoewel ik meestal tegen betaalde uitbreidingen ben aangezien het vaak gaat om weinig extra content voor een te belachelijke prijs vind ik het deze keer enorm meevallen. Twee uitbreidingen voor in totaal €20,- waarbij deze eerste uitbreiding al genoeg uren toe zal voegen aan jouw avontuur in Hyrule. Uitkijkend naar de tweede uitbreiding ga ik mij nu wegen aan Master Mode. Tot over een maand sociaal leven.

+
 Enorme uitdaging
+ Master Mode (Hard mode)