Review: Bridge Constructor: Portal

Bridge Constructor Portal

Wat maakt een goed gerecht, nou precies een goed gerecht? Verse ingrediënten, specerijen, maar we mogen de saus ook niet vergeten. Een goede saus maakt van een simpel gerecht, een heerlijke maaltijd. Maar werkt dit met games ook zo?

We hebben het al vaker gezien. Standaard formule games met een dikke lepe saus eroverheen. Dynasty Warriors is hier een uitmuntend voorbeeld van. Hyrule Warriors, Fire Emblem Warriors. Allemaal voorbeelden van dezelfde soort game met een hele dikke lepel saus eroverheen. Dit is niet per se slecht, maar de saus moet wel bij het gerecht passen. Ik ga dus echt geen bloemkool saus over mijn medium-gebakken biefstukje heen gooien. De ham vraag: Past de Portal saus op het hartige Bridge Constructor taartje?

Wat is Bridge Constructor?

Bridge Constructor is een game waarin je een brug moet bouwen. Oke, dat was misschien heel erg voor de hand liggend, maar het is niet zo simpel als je denkt. Door gebruik te maken van touwen en steunbalken moet jij jouw brug stevig zien te houden. Als jouw brug geen steun heeft, kiept deze al meteen in. Het is weliswaar een puzzelgame waarbij je in principe zoveel resources kunt gebruiken als je wilt. Maar deze resources kosten “geld”. Hoe minder geld jij spendeert per level, hoe beter de score. Simpel gezegd: Zelfs een aap kan het level halen, maar slimme apen krijgen meer punten. Daag jezelf dus uit!

Grote plas met vieze saus

De Dikke lepel met saus

Zoals ik zei heeft Deze versie van Bridge Constructor een lepel met saus. Een Portal saus. Je begint de game als een van de velen sollicitanten bij Aperture Science Labs. Hierbij wordt je meteen op de proef gesteld door een aantal vragen. Gelukkig zit de Portal humor ingrediënt ook in de saus. “Wil je opnieuw worden toegewezen als Hoofdbewaker voor het Aperture Science Voertuig hindernis-initiatief?” Indien je kiest voor “Is er ook een andere functie beschikbaar?” Dan krijg je het antwoord: “Ja, verbrandingsinspecteur, je kunt vandaag beginnen!” Vervolgens gaat er een luik onder je open en val je in een vuurpit.

eenmaal door de dialogen heen kun je beginnen met jouw functie. Deze bestaat voornamelijk uit het bouwen van bruggen zodat de heftrucks van punt A naar punt B kunnen rijden. Klinkt heel simpel, maar dit is het niet altijd. De game heeft zoals je al hebt kunnen lezen een dikke lepel met Portal saus. Dit betekend dat er verschillende Portal elementen zijn verwerkt in deze versie van Bridge Constructor.

Bridge Constructor Portal

Je zult te maken krijgen met portals. De werking van deze vreemde constructies lijkt mij zeer vanzelfsprekend. GladOS laat je even rondspelen met deze portals, maar daar blijft het niet bij. De moeilijkheidsgraad wordt geleidelijk opgeschroeft. Er zullen poorten zijn, die geopend moeten worden door over een knop heen te rijden. Vanzelfsprekend ligt deze knop niet in de buurt van deze poort. Lasers zullen op creatieve wijze uitgeschakeld moeten worden zodat de heftruck bestuurders niet aan flarden worden geblazen. Zo merk je langzamerhand dat jouw functie een enorme klus is geworden.

Easy mode vs. tryhard mode

Bridge Constructor Portal maakt gebruik van een moeilijkheidsgraad die je bij ieder level kunt wijzigen door simpelweg te kiezen of je met 1 heftruck jouw brug wilt testen, of met een heel konvooi. Wat maakt dat uit? Als de brug 1 heftruck veilig overbrengt, moet dit voor de rest hetzelfde gaan toch? Het antwoord op die vraag is “nee”.

De bruggen die jij bouwt worden ondersteund door touwen of steunpalen. Deze palen en touwen raken beschadigd naarmate er druk op komt te staan. De onderdelen met veel druk gaan rood knipperen zodra deze op het punt staan om te breken. Indien dit onderdeel daadwerkelijk breekt is het zomaar mogelijk dat jouw constructie als een kaartenhuis in elkaar zakt waardoor maar een gedeelte van jouw konvooi de overkant haalt. Dit betekend dat jouw constructie niet op de juiste manier is gemaakt. Misschien is het voldoende om maar één heftruck naar de overkant te brengen, maar niet een heel konvooi. Op dit moment kan je twee dingen doen:

1. Heb vrede met de situatie. Er is een heftruck van punt A naar punt B gereden. Mijn taak is uitgevoerd.
  2. Verdomme, ik moet heel het level op een andere manier gaan indelen.

Kwestie van luiheid vs. ijverigheid. Je kiest dus voor optie 1, want f*ck heel dat level opnieuw doen waar je al 20 minuten scheel naar loopt te staren omdat je geen idee hebt hoe je die ene brug moet ondersteunen als er geen aanknoop-punten zijn in de muur. Om er vervolgens achter te komen dat het volgende level het nog een stapje verder neemt.

Bridge Constructor Portal

Eerlijk is eerlijk. Bridge Constructor Portal is een game waarbij het gerecht bestaat uit een goed ingrediënt met een bijpassende saus. Je zou het misschien niet zeggen op het eerste oogopslag met het bouwen van bruggen met de Portal elementen zorgen voor een vermakelijke, maar uitdagende puzzelgame. De game is zowel voor casual speler als de hardcore puzzelaars door het geleidelijk opbouwen van de moeilijkheidsgraad en de aanwezigheid van de keuze om een heel konvooi over je constructie te laten rijden.

+ Uitdagende puzzelgame
+ Portal humor
+ Lage prijs