Review: Call of Duty WW2 – The boots are back on the ground

COD WW2

Het heeft even geduurd maar eindelijk hebben we weer een klassieke wereldoorlog 2 shooter. Ik ben zelf dan ook bij Call of Duty Ghosts afgehaakt van de serie omdat het mij te futuristisch begon te worden. En ik was dan ook erg blij om te zien dat ze met deze Call of Duty weer terug gaan in de tijd.

Single player campaign

In de single player campaign van Call of Duty volgen we private Ronald “Red” Daniels en vechten we zijn cruciale momenten van wereldoorlog 2. Je begint met de beach landing van D-day op 6 juni 1944 en vecht je een weg door Frankrijk, zo kom je ook in de Ardennen voor de Battle of the Bulge en eindigt het verhaal aan de Rijn op 7 maart 1945. De campaign bestaat uit 11 missions en is heel mooi en fun om te spelen maar zoals we helaas gewend zijn ben je er veel te snel doorheen. Met prachtige cutscenes komt een verhaal tot leven en begin je mee te leven met het groepje soldaten waar het allemaal om draait. Ook krijg je af en toe tussen gevechten door een quick time event, dit komt niet al te vaak voor en voor mij heeft het de perfecte balans.

Wat ik ook een leuke toevoeging vind aan de game is je squad support. Buiten dat je squad mee vecht heb je bepaalde squad members die je extra support geven. Zo is er een ammo guy die je ammo toegooit mocht je alles opschieten, je hebt een medic met health packs want in de campaign is er dus geen health regeneration en zul je goed op je life moeten letten. Een ander heeft weer granaten voor je, er is een squad member die enemies kan spotten en soms is er zelfs een squad member die signal smoke heeft voor een mortier aanval. En na het gebruik moet je vijanden af knallen om dit weer op te laden.

cod ww2

Je kunt mementos verzamelen door de missies heen en er zijn heroic actions die je kunt uitvoeren. De mementos voegen niks extra toe aan het verhaal en laat ik eigenlijk altijd links liggen. Daarentegen zijn de heroic actions een mooie toevoeging aan de game en geven het wat extra diepte. Zo zie je bijvoorbeeld een nazi bijna iemand vermoorden en moet je hem op tijd je teamgenoot zien te redden, of in het heetst van de strijd hoor je een kreet om hulp en ligt er ergens een gewonde soldaat op de grond die je in veiligheid moet brengen.

Voor iedereen die meestal direct naar de multiplayer gaan, de single player campaign is zeker de moeite waard.

Multiplayer

Waar de meeste mensen deze game voor kopen is de multiplayer. Daar is Call of Duty toch een van de beste in.

Als je multiplayer opstart kom je terecht in je basiskamp. Hier kun je van alles doen zoals je loon ophalen, post bekijken, supply drops openen, orders ophalen, spullen kopen en meer. Een leuke toevoeging aan de game.

De game voelt precies zo aan als alle Call of Duty games. Lekker om met een vertrouwd gevoel aan de multiplayer te beginnen. Weer even wennen aan de high pace actie die in Call of Duty multiplayer aan de orde is. Hier kun je niet te lang blijven stilstaan, het is meer rennen en schieten. Kill or be killed. De maps voelen ook aan als Call of Duty maps waar je vijand bijna van elke kant kan komen. De game bestaat uit 9 standaard maps en 1 exclusieve map voor Season Pass houders, 3 War mode maps.

cod ww2

De online match types:

• Team Deathmatch
  • War
  • Domination
  • Search and Destroy
  • Kill Confirmed
  • Gridiron
  • Free-for-all
  • Hardpoint
  • Capture the Flag

De meeste zullen jullie wel kennen. Er is er eentje die ik hier even uit wil lichten.

War

In War ga je een bekende missie uit de oorlog spelen. Dit vind ik persoonlijk wel een van de leukste matches om te doen. Deze matches geven je het gevoel dat je ook nog wat bereikt behalve kills. Zoals eerder vernoemd bestaat War op dit moment uit 3 war missions. elke War mission bestaat uit 3 of 4 delen waar je doorheen speelt. In Operation Neptune bijvoorbeeld ga je Omaha Beach op D-day aanvallen of verdedigen. Het is in mijn ogen een aanrader om zeker eens te proberen. Bekijk hieronder de War mode briefing video van Operation Breakout:

Graphics en geluid

Is Call of Duty een grafisch hoogstandje? Nee, maar dat is ook niet de bedoeling. Het gaat toch nog altijd als eerste om de frame rates en daar is absoluut niks over te zeggen. Maar in de game en vooral in multiplayer moet je niet de omgeving van te kortbij bekijken. Daar heb je gelukkig toch niet veel tijd voor want er staat zo een vijand naast je. In single player ziet het een stuk beter uit en de cinematics zijn van hoge kwaliteit en goed geacteerd.

Als de actie al niet ervoor zorgt dat je op het puntje van je stoel zit dan doet het geluid het wel. Het geluid door mijn speakers is fantastisch en met een top surround. Geluiden van kogels en geweren horen authentiek aan en de explosies die door de game heen bulderen moeten ze een paar huizen verder gehoord hebben.

Call of Duty WW2 is een topper en een aanrader voor alle shooter liefhebbers. Er is niet veel wat ik storend vond aan de game en ik zal zeker nog wat meer uurtjes erin gaan steken. De single player campaign vond ik super maar veel te kort. Multiplayer is prima en precies zoals je het kent van Call of Duty. Vooral de War missions zijn een leuke toevoeging aan de game.

+ Loopt perfect
+ Goede servers
+ Realistisch geluid