Review: Call of Duty: Infinite Warfare

Elk jaar wisselt Activision tussen studios om een nieuwe Call of Duty uit te brengen. Dit jaar is het weer de beurt aan Infinity Ward. Deze studio is opgericht in 2002. Het bedrijf staat bekend om de succesvolle serie Modern Warfare en komt nu met Call of Duty: Infinite Warfare. Zij staan voor een lastige taak, want tegenwoordig hoor je meer dan ooit tevoren dat gamers moe worden van series die elk jaar uit komen. Worden we ook moe van Infinite Warfare? Deze review is geschreven op basis van de PlayStation 4 versie van de game. Ondergetekende zijn laatste Call of Duty game was Advanced Warfare.

Het spel is dit jaar in drie delen verdeeld. Je hebt de singleplayer waarin bekend acteur Kit Harington de rol van de vijand op zich neemt. Deze acteur is natuurlijk bekend van de serie Game of Thrones waarin hij Jon Snow speelt. Daarnaast heb je de zombie modus waar jij je een weg moet banen door een level en hordes aan zombies moet verslaan. Als laatst heb je de multiplayer, welk door het gros het meeste wordt gespeeld en eigenlijk de reden is dat Call of Duty het al jaren zo goed doet bij shooter fans.

Singleplayer

Mijn eerste paar Call of Duty games heb ik nooit de tijd genomen om de singleplayer te spelen. Met Advanced Warfare kwam daar verandering in, toen het nieuws werd dat Kevin Spacey daarin de hoofdrol zou spelen. Ditzelfde is een beetje gebeurd met Infinite Warfare toen de acteur die Jon Snow speelt in Game of Thrones als de vijand werd aangekondigd. Mijn interesse was gewekt!

Ik raad dan ook iedereen aan die deze Call of Duty haalt om even de campaign door te spelen. De actie die in zo’n singleplayer verhaal gaat is eigenlijk altijd meer dan welke multiplayer ervaring dan ook. De campaign weet in dit deel goed de sfeer van het spel te vangen en de missies bieden vele toffe momenten.

Call of Duty: Infinite Warfare

Nieuw in deze campaign is dat je twee soorten missies hebt. Verplichte en optionele missies. Met de laatste kun je weer inhoud vrijspelen. Een erg leuke manier dus om wat meer diepte te brengen in de campaign en je ook opties te geven. Dit samen met de variatie in missies zoals bijvoorbeeld vele actie missies en sluip missies maakt het tot een must play.

Zombies

De zombies zijn ook niet meer weg te denken uit Call of Duty en zijn een succes gebleken. Waar alles heel erg op de toekomst is gericht in dit spel gaat de zombie modus een andere kant op. Dit is namelijk vormgegeven als iets dat zich in de jaren 80 afspeelt. De sfeer in het level samen met de vele dingen die je kunt verzamelen maken het weer een modes waar je met jouw vrienden veel tijd in kunt steken.

Wat opvalt in de zombie modes is dat er een gezonde dosis humor in zit. Dit merk je al met de cartoon die in het begin wordt afgespeeld. Voor mij persoonlijk was deze spelmodus de verassing van Infinite Warfare omdat ik er de laatste delen nooit echt veel tijd in heb gestoken. Toch ken ik veel mensen in de loop van de jaren die puur en alleen de nieuwste Call of Duty kopen voor de zombie modes. Voor hun heb ik goed nieuws want het zit allemaal heel leuk in elkaar en je kunt hier ook nog eens genoeg tijd in steken. Wel moet je dit met een aantal mensen doen en het liefst ook nog met mensen waarmee je kunt overleggen.

maxresdefault

Multiplayer

Hetgeen waar je toch de meeste tijd in gaat steken is de multiplayer. Call of Duty heeft altijd een hoge standaard als het gaat om hun multiplayer en deze valt goed in de smaak. Wel is het zo dat de meningen altijd heel erg uiteen lopen bij verschillende delen over wat nou een goede Call of Duty multiplayer is en wat niet. Als voorbeeld: ik heb mij enorm vermaakt met de multiplayer van Advanced Warfare, maar ken ik ook een aantal mensen dat deze multiplayer niet leuk vond. Het nieuwste deel zit ik er een beetje tussenin. Wanneer je aan de multiplayer begint moet je een aantal dingen doen voordat je een potje kunt beginnen. Zo krijg je bijvoorbeeld eerst een filmpje te zien. Voor mij is dat een beetje onnodig, maar ergens wel begrijpelijk dat ze een beetje deze modus een verhaal willen meegeven. De levels van het spel zijn erg leuk en na een tijd heb je een goede uitrusting gevonden. Zelf mis ik de dubbel jumps en snelheid die het EXO pak mij bood, maar de multiplayer is nog steeds van een ontzettend hoog niveau en hier ga ik ook weer aardig wat tijd in steken.

Wat mij opviel tijdens het spelen van de multiplayer is dat een potje vaak niet stopt met hetzelfde aantal spelers als waarmee het begon. Dit is niet echt de schuld van de game maar wel vind ik dat er een manier moet worden gevonden om het aantal mensen dat een spel vroegtijdig stopt terug te brengen. Een groot pluspunt in deze Call of Duty is hoe de maps zijn vormgegeven. Het spelen van de levels is erg leuk om te doen en de maps zijn logisch ingedeeld met genoeg variatie voor elk type speler.

Call of Duty is zeker niet perfect en heeft ook van mij de afgelopen jaren enorm veel kritiek gehad. Het totale pakket wat je echter krijgt in dit nieuwste deel, de leuke campaign, de multiplayer waar je weer vele tientallen uren in kunt stoppen en de zombie modus, die elke keer weer een hit blijkt te zijn, maken het wel een goede Call of Duty. Wel kan ik de kritiek snappen die sommige spelers hebben op de serie: spelers die niks willen weten van het hele toekomst gebeuren waar je in kunt dubbelspringen en dergelijke. De concurrentie is voor Call of Duty en haar studios groter geworden. Elk jaar betekent dat dat zij hun best moeten doen om niet achterop te raken. Met deze game hebben zij goed hun best gedaan en afgezien van een aantal minpunten ben ik tevreden over wat het totaal is geworden.

+ Een complete Call of Duty
+ Zombie modes
+ Jon Snow