25 april 2024

Review: Captain Toad: Treasure Tracker

Mario’s kleine vriend Toad is terug met een nieuwe game en avontuur. Captian Toad gaat weer op pad op zoek naar de gouden sterren en diamanten. Samen met zijn vriendinnetje Toadette staan ze weer klaar om door de diverse puzzels heen te lopen. Hoe vermakelijk is deze nieuwe game: Captain Toad: Treasure Tracker? We speelden de game op de Nintendo Switch versie.

Captain Toad: Treasure Tracker

Tijdens de eerste level zien we Captain Toad en Toadette jacht maken op een gouden ster. Maar helaas voor de tweetal steelt Wingo de gevonden ster. Toadette is dan zo slim om vast te houden aan de ster. Samen verdwijnen ze aan de horizon, Captain Toad achter latend. Dit laat Captain Toad niet over zich heen gaan en gaat hij opzoek naar Toadette en de ster. Het verhaal brengt je door een tal van levels die als puzzels in elkaar zitten. Tussen de levels door zien we korte filmpjes met een update van het verhaal. Maar het verhaal is niet de main feature van Captain Toad: Treasure Tracker. Zeker gezien het verhaal niet zo heel boeiend en lang is.
De game draait vooral om het puzzel element. Elke level is als een puzzel opgebouwd. Door middel van diverse acties die je kan doen, verandert de level waardoor je op andere plaatste kan komen. Zo kan je objecten laten bewegen om hogerop te komen, of om ergens naar binnen te komen. Ook kan je stukken van het level omdraaien om naar de andere kant te komen.  Om het lastiger te maken, lopen er regelmatig vijanden rond die je proberen tegen te houden.
Captain Toad: Treasure Tracker

Naast het vinden van diamanten en de gouden ster, heeft elke level nog wat extra doelen. Elke level heeft een expliciete doel zoals: behaal x aantal muntjes, versla alle shy guys of vind de gouden paddenstoel. Maar ook krijgt elke level, nadat je hem uitgespeelt hebt, een hide and seek spelletje. Je kan een pixelated Toad de level ingaan. Jouw doel wordt dan om in de level te zoeken naar de pixelated Toad. Als je hem gevonden hebt klik je hem aan en heb je gewonnen.
Het interessante aan deze game is, je kan de game daadwerkelijk op verschillende manieren spelen. De essentie blijft het zelfde, maar toch voelt de game anders aan. Op de Nintendo Switch kan je de game als handheld, op de tv en samen met een vriend of vriendin spelen. In de handheld mode kan je gebruik maken van de touch screen en de motion controlls. In sommige levels kan je met turnips gooien/schieten. Je kan dan met de joysticks richten maar ook met de Switch motion. Met de touch screen kan je diverse objecten laten bewegen en draaien. Dit zijn leuke en goed werken toevoegingen aan de gameplay.
Captain Toad: Treasure Tracker
Wanneer je de Nintendo Switch in zijn docking bay zet en je op je tv speelt, verandert de gameplay voor een gedeelte. In plaats van dat je een touch screen hebt, heb je nu een pointer die je kan besturen met de motion van je joy cons of Switch controller. Met die pointer kan je weliswaar dezelfde opties doen als op de touch screen, maar toch voelt het aan als een andere manier van spelen. Met de pointer kan je ook vijanden kort verlammen. De pointer bestuur je middels de motion optie die in de controllers verwerkt zit.
Captain Toad: Treasure Tracker kan je ook met twee personen spelen. Wanneer je de game samen speelt, dan bestuurt de één Captain Toad en de ander bestuurt de pointer. Voor de speler die Captain Toad bestuurt verandert er niet zo veel. De persoon die de pointer bedient, krijgt wel iets meer opties dan wanneer je de game alleen speelt. Met de pointer kan je namelijk ook extra turnips schieten. Hiermee kan je bijvoorbeeld muntjes mee verzamelen of de vijanden dood schieten. De game wordt wel aanzienlijk makkelijker wanneer je het samen speelt. Dit maakt de game gelijk een stuk leuker om bijvoorbeeld met kinderen te spelen. Zolang je zelf de pointer bent kan je je kind helpen en loodsen door alle puzzel levels.

Captain Toad: Treasure Tracker

Captain Toad: Treasure Tracker is een leuke en vermakelijke puzzel game. De diversiteit aan puzzels is goed aanwezig. Hoe verder je komt , hoe uitdagender de puzzels worden. Ook zit er een goede replay waarde in de game. Elke level kan je nog een keer spelen, waarbij je opzoek kan gaan naar een pixelated Toad. Ook heeft elke level een specifieke doel, die je niet elke keer direct behaalt. De game is goed speelbaar voor de wat jongere spelers. Doordat je samen kan spelen, zou je de game prima met je kind, neefje of nichtje kunnen spelen.
Doordat je op de Switch op meerdere manieren kan spelen, maakt het deze game nog leuker. Nintendo heeft weer goed zijn best gedaan om zoveel mogelijk van de Switch te benutten. Captain Toad: Treasure Tracker is een prima aanrader voor iedereen die van casual puzzel games houdt. Naast de Nintendo Switch versie kan je de game ook spelen op de Nintendo 3DS.

• Gameplay diversiteit
  • Leuke puzzels en levels
  • Goed herspeelbaar