Review: Celestian Tales Old North

Celestian Tailes Old North

Celestian Tales: Old North geeft een verfrissende kijk op de klassieke turn-based J-RPG, waar je beslissingen in zijn donkere en grauwe verhaallijn vorm geeft aan de wereld van morgen. Als de toekomst er is, is het waar je op gehoopt hebt?

Het spel is gemaakt om je te laten ervaren wat werkelijk de verantwoordelijkheden zijn van een held in het prachtige handgetekende Old North. Neem een van de verschillende rollen op je die de zes jongen edellieden te bieden hebben en leer de manieren van ridderschap en het bijstaan van de lord die je dient. Wanneer er een externe kracht dreigt binnen te dringen, vind je jezelf terug in de tijden van oorlog. Waar de de dodelijkste enemies onder je eigen gelederen zitten. Celestian Tales is een complex verhaal van menselijke interacties, waar bedrog, intriges en verraad zij en zij staan met loyaliteit, vriendschap en persoonlijk groei. Nadat je gekozen hebt welke hero je bent trek je de wereld in samen met de overgebleven vijf helden. Ieder met zijn eigen inzicht en verhaallijn zul je ten strijde trekken zodra de oorlog uitbreekt.
Celestian Tales aanval

“Will you do anything to survive? Will you be steadfast in defending your faith and beliefs? Or will you let yourself be corrupted, little by little, in the name of greater good?”

Celestian Tales is een game dat de focus heeft liggen op zijn verhaallijn. Zonder deze verhaallijn loop je verdwaald rond door de map en zul je al snel merken dat je geen kant meer op kan. Om de verhaallijn interessant te houden zul je merken dat er inside jokes voorbij komen en gezegdes die passen in het stuk, zeker de moeite waard om te lezen. Ieder karakter heeft hierin dan ook zijn eigen weg en eigen karaktertrekjes. tijdens het spelen van het spel zul je merken dat deuren en wegen gesloten zijn. Hier heb je bepaalde sleutels voor nodig welke verstopt liggen in kratten, achter bomen of waar dan ook. Deze zijn overal te vinden. Ze zijn te zien aan een glinsterend effect in de map. Hier kunnen ook random items in zitten die je later nodig zal hebben om je held sterker en beter te maken. Een andere manier om sterker te worden is om veel gevechten aan te gaan met beasts. Hier krijg je namelijk EXP voor aan het einde van het gevecht. Zodra je Level up gaat zul je zien dat je sterker wordt en meer special attacks kunt leren. Deze attacks kun je casten door attack punten te verzamelen. Deze verzamel je door een gewone aanval te plaatsen. Je krijgt dan 1 punt extra. Hoe duurder de special attack is hoe effectiever deze zal zijn! Naast deze special attacks zijn er ook passive ability’s welke zorgen dat je tegen een bepaald ras meer damage doet, of minder aggression van je tegenstander of automatisch een gedeelte HP terug krijgen bij iedere beurt, vanalles is hierin mogelijk.
ingame screenshot

De verhaallijn is opgedeeld in chapters waarin je verschillende taken moet uitvoeren en zo gaande het verhaal ook meer eilanden en stukken land vrijspeeld. Zo kom je in het begin ook stukken tegen waar je nog geen toegang tot hebt maar later wel kunt komen. Gaandeweg je de chapters volgt en doorloopt zul je merken dat de chapters opvolgen maar ook hun eigen specifieke gebeurtenis bevatten. Wanneer je in gevecht gaat krijg je te maken met een active party en een reserve party. Dit houdt in dat van de 6 helden je 3 reserve helden hebt en 3 helden waarmee je in gevecht gaat. Jouw aan het begin gekozen held zal ten alle tijden in je active party deelnemen aangevuld met 2 andere helden naar keuze. Deze helden kun je buiten combat ook aanpassen naar eigen inzicht. Kracht hoeft niet altijd de weg naar winst te zijn!
Celestian Tales combat

Het spel heeft een uniek uiterlijk. Het is namelijk volledig zelf-getekend met oog voor detail. Wanneer je deze game speelt zul je niets vinden dat vergeten zal zijn of juist anders had moeten gebeuren. Tot in de details is deze game ingetekend en ingekleurd en dat geeft een heel mooi effect.
Celestian Tales handgetekend

De muziek die aan deze game is toegevoegd zweept je op in het heetst van de strijd. Er is goed gebruikt gemaakt van de muziek door op spannende momenten je door de muziek ook de spanning te laten voelen, en waar geen bedreiging is zal de muziek ook vrolijk of rustgevend zijn. De muziek past in tegenstelling tot andere games goed bij het moment!

Deze game speelt lekker, enige concentratie is wel vereist gezien de story mode. Maar het blijft een mooie game met zeer mooie graphics door de handgetekende stad. Zodra je begint met spelen zul je al snel merken dat je helemaal opgaat in de game en vergeet wat er om je heen gebeurd, maar toch is deze game ook geschikt om even snel tussendoor te spelen mocht je weinig tijd hebben. Er zijn veel pilaren in de map waar je je game progressie kunt opslaan.

+ Handgetekende omgeving en mooi afgewerkt
+ Duidelijk verhaallijn
+ Veel diversiteit dmv 6 helden en hun eigen verhaal

Soms kan de verhaallijn te lang door blijven gaan.
Celestian Tales Victory

Persoonlijk vond ik de game ontzettend leuk om te spelen. Iets dat mij heel erg aansprak in deze game was de handgetekende omgeving die na mijn inziens heel mooi is afgewerkt. De game speelde lekker door, gemakkelijk te bedienen met een controller ( Xbox 360 controller gebruikt ), simpele controls, alleen had wat uitgebreider gemogen. Verder heb ik deze game een flink aantal uurtjes achter elkaar door gespeeld zonder dat het ging vervelen, want de verhaallijn zit zodanig in elkaar dat je altijd weer iets nieuws krijgt, je blijft nooit lang aan hetzelfde bezig dus gaat het ook niet vervelen.

“You are not special.
The world is not about to end.
There is no ancient prophecy.