Review: Citadel: Forged With Fire (Early Acces)

Citadel: Forged With Fire

Early Acces, de hype van de afgelopen tijd, bracht veel goede en veel slechte games met zich mee. Battlegrounds was een groot succes maar er waren genoeg games die het Early Acces niet gebruikte waar het voor bedoeld was. In welke kant van de lijst zit Citadel: Forged With Fire? Heeft de game potentie, of laat het nu al liggen? Lees het hier in mijn review!

Citadel: Forged With Fire beschrijft zichzelf als een Massive Online Sandbox RPG met servers en een bepaalde cap aan spelers. De game wilt in hetzelfde survival schuitje vallen als Dark & Light, ARK: Survival Evolved en The Forest. De game heeft magie en close-quarter-combat. Je hebt castle sieges, PvP, PvE, crafting, overleven, een taming mechanic en ga zo maar door. De game lijkt op het eerst oog geweldig, maar laat ook veel slechte kanten zien. Natuurlijk is het in Early Acces en mag ik officieel niet te hard oordelen, maar ik oordeel nu over de huidige staat van de game en dus ook wat er nog verbeterd kan en mag worden. Mijn uiteindelijk cijfer voor dit spel kan in de loop van tijd dus nog veranderen, zie dit als een eerste impressie. Om jullie een introductie te geven, is hier de launch trailer!

Een plaatje opzich

De eerste goede indruk die ik kreeg bij Citadel, was het grafische aspect. De spells, bomen en maps zijn groot en zien er mooi en gedetailleerd uit. Ook het craften en oppikken van materialen ziet er tof uit. De UI is niet slecht tijdens het spelen, ik kom zo met jullie terug over het menu verder! De game geeft je drie spawn-locaties waaruit je kan kiezen. Ik begon in een grot vol met lava. Naarmate dat ik meer speelde, zag ik wel dat niet alles even mooi was als dat het leek. Maar de zon die omlaag gaat en de natuur zien er adembenemend uit voor een grote map. In bepaalde plekken, kampjes of kastelen heb je safe-zones. Deze kan je snel herkennen aan een barrier die eromheen loopt.

Al met al laat de game grafisch ook veel liggen. De menu’s zien er onafgemaakt en niet overzichtelijk uit. De character creation is niet bepaald uitgebreid maar wilt dit wel zo laten blijken, hier kan zeker nog werk in gestoken worden en de game is nog in Early Acces. Maar voor nu vind ik deze aspecten flink tegenvallen. Ook kampt de game met nog aardig wat lag spikes in bepaalde servers die ik bezocht heb. Vaker heb ik ook het probleem dat de AI niet goed reageert, of gewoon dead-on stil staat. Drie kwartier inknuppelen op een wolf of door een heel dorp stilletjes aangestaard worden vond ik minder leuk dus, hehe. Ook loopt de game niet altijd even soepel. Ik had met een GTX 1060 nog vaak genoeg FPS drops tot wel minder dan 30 FPS.

Citadel: Forged With Fire

Combat, wapens en Knowledge

Naarmate dat jij dingen in de wereld doet en levels omhoog gaat, krijg je Knowledge Points. Deze punten kan jij gebruiken om je gevechtsstijl en wapen t e kiezen. Ook skills en crafting krijgen met deze punten meer vaardigheden vrijgespeeld. Spells kan je blijven spammen en je hebt voor zover ik weet maar de capaciteit van 4 spells in je taskbar. Het spammen van bijvoorbeeld een vuurblast als een malle voelde natuurlijk erg saai. Maar daarentegen maakte de mooiheid van deze spells dat stiekem wel een beetje goed. Combat is iets waar de game al redelijk goed mee bezig is en ook een duidelijk verschil laat zien met andere games. Ook kan je punten in je Health, Carry Capacity en andere dingen steken. Ook kan je in de game kiezen tussen 1st en 3rd person, dat is een groot voordeel in mijn ogen.

Je kan al redelijk vroeg je wapen craften. Craften in de game is niet geweldig moeilijk, maar voelt op zich wel rewarding. Je spells kunnen redelijk ver vliegen en een range voor je spells lijkt er niet echt te zijn. Naarmate dat je leveled kan je ook meer dingen craften. Monsters spawnen heel random. Ik heb momenten gehad dat ik in een wat leek level 12 zone te zijn, een lvl 30+ draak tegen me gehad. Dit was aardig intens maar voelde ook een beetje raar. Op level 10 kreeg ik een Broomstick waarop ik kon vliegen, dit voelde geweldig. Al die Harry Potter taferelen maakte dat de game alweer een stuk leuker. De game heeft ook dungeons, waar ik gewoon in kon vliegen met mijn Broomstick. Je kan zelfs je spells gewoon casten tijdens het vliegen. Doodgaan voelt niet echt echt punishing, wat ik wel tof vond!

Housing

Ook al hoort housing in een survival game uitdagend te zijn en lang te duren. Citadel doet dit op zijn eigen manier. Ik ging een hutje bouwen en merkte dat dit erg makkelijk was, maar wel superleuk. Je kan veel plaatsen in je huis zoals een Mana en Health Pool, een Respawn Point en meubilair. Dit was voor mij één van de leukste aspecten in de game, als niet de leukste. Zo kan je op hogere levels meer plaatsen en een groot huis bouwen. Of huizen op andere servers terugkomen durf ik niet met zekerheid te zeggen. Buiten je housing is er nog iets anders:

Fast travel! Je hebt verschillende torens over de map verspreid, deze torens geven je de mogelijkheid tot dit systeem. Je kan op een toren klimmen en bovenop je Fast travel unlocken op elk stukje. Dit maakt de game makkelijker op het gebied van ontdekken en terugreizen. Alhoewel je Broomstick je al snel op plekken brengt op zich zelf.

Citadel: Forged With Fire

Rendier, ik kies jou!

In Citadel heb je de mogelijkheid om beesten in het wild te temmen. Je kan bij wijze van een Elk tamen om al mount te gebruiken en een Blood Orc temmen om een vijandelijk kamp te raiden. Je kan alles tamen binnen 10 levels van jouw level af. Dit systeem ziet er super uit. Maar, ook hier zit weer een minpunt in. Als jij jouw beestje langer wilt houden, moet je scrolls craften. Deze scrolls zijn al duur op zich zelf. Maar er zit een bug in. Als jij uitlogt, kan het zomaar zijn dat jouw beestje bij de volgende inlog weer is verdwenen. Als je pet doodgaat, kan je deze ook niet reviven.

Sounds

De graphics in deze game waren mooi zat, hier werd veel werk in gestoken. De geluiden in de game is minder werk in gestoken. Het klinkt allemaal nog niet zo geweldig en onafgemaakt. Buiten dat waren ze niet geweldig slecht.

Citadel: Forged With Fire

Citadel: Forged With Fire heeft veel content ter beschikking. Maar het is overduidelijk dat de game nog in early stages zit qua development. Voor nu raad ik de game nog niet aan voor de twintig euro die hij kost. Er moet nog veel te veel aan gebeuren. Dus als jij een leuke gameplay ervaring wilt hebben, dan zou ik nog even wachten! Verder denk ik wel dat de game veel potentie heeft. Er is genoeg content al ter beschikking en grafisch is de game zeker niet slecht.

+
+ Veel content
+ Een hele toffe Housing Mode