Review: Cityconomy Service for your City

Cityconomy

Cityconomy is een simulator game waarbij je in een open spel wereld verantwoordelijk bent voor alle gemeentelijke zaken om je stad op orde te houden. Denk hierbij aan het ophalen van het huisvuil maar ook het reinigen van het riool in je stad. Zijn de inwoners tevreden over je dan word je verantwoordelijkheid ook groter en mag je meer dingen doen in je stad.

Iedere stad heeft een gemeentelijk dienstbedrijf die ervoor zorgt dat je stad draaiende blijft. Nu hebben de ontwikkelaars van Nano Games gedacht dat het een mooi concept is om er een spel van te maken. De diversiteit is zeker terug te zien in het spel maar toch had het een stuk beter kunnen uitpakken dan het doet in zijn huidige staat.

Grafisch ziet de game er niet direct uit alsof het een nieuw spel is maar als je het gaat vergelijken met andere simulator games dan valt het nog wel mee. Ook hebben ze in het spel een dag/nacht cyclus met weer-systeem gemaakt wat een leuke toevoeging is in het spel.

cityconomy-screenshot-3-no-branding_568v

De gedachte van het spel is absoluut uniek en heeft wel wat weg van verschillende simulator games die er zijn gecombineerd in één spel, maar daarmee kom je er natuurlijk niet. Zo heeft Cityconomy wat weg van garbage simulator maar heeft het ook wel iets weg van farming simulator met het onderhouden van de perkjes in je stad.
Wil je dit allemaal goed op elkaar aan laten sluiten dan moet je dit natuurlijk goed in elkaar steken. Nano Games heeft er zeker de moeite voor gedaan om dit goed uit te werken maar er is ook nog genoeg ruimte voor verbetering. Zo is de controle van de trucks nog niet zoals je dat gewend bent van euro truck simulator 2. De kleine details daar in tegen zijn wel weer goed uitgewerkt, zo moet je 3 handelingen verrichten om 1 container op te halen en niet alles in een handeling.

Je begint het spel als een vuilnisman en via die weg kun je je opwerken en meerdere trucks vrijspelen met een totaal van 15 trucks. Ook heb je de mogelijkheid om een mannetje in te huren wat het werk voor je doet, dit wordt echter alleen maar gesimuleerd en je truck wat aan de AI is toegewezen staat gewoon op de parkeerplaats met de mededeling dat de truck gebruikt wordt door de AI. Wel jammer dat het niet beter uitgewerkt is. Ook de AI auto’s hebben nogal hun beperkingen, zo zien ze niet altijd als je doet afremmen en rammen ze dan ook vol tegen je aan waar jij dan ook nog eens de boete voor krijgt en je weer genoodzaakt bent om een paar vuilniszakken extra op te halen voordat je die nieuwe truck kunt kopen. Ook als je per ongeluk tegen een auto aan bots dan blijft deze als een betonblok op de weg staan, verschuift geen meter. In het spel zijn ook voetgangers aanwezig en als je daar overheen rijdt al dan niet per ongeluk dan schuiven deze alleen voor je truck uit. Je moet het natuurlijk niet met GTA 5 gaan vergelijken maar iets meer realisme was hierin wel op zijn plek geweest.

cityconomy-screenshot-5-no-branding_wj1a

De Trucks hebben met hun officiële MAN logo’s alweer een beter uiterlijk dan een fictieve vrachtwagen leverancier, echter zie je wel aan Cityconomy dat het grafisch geen hoogstandje is. Als je me het spel zou laten zien en vragen wanneer het uitgekomen is zou ik net zo goed 2004 kunnen zeggen. Je kunt zowel met toetsenbord en muis als met de controller 360 graden rond je auto draaien met de camera waarbij je ook echt je mannetje in de vrachtauto ziet zitten maar het ontbreekt dan weer aan een cabine view in het spel om door de ogen van het mannetje te kijken. De besturing is zowel met de controller als met toetsenbord en muis nog niet goed, Nano Games heeft wel al aangegeven dat ze hiermee aan de slag zullen gaan en dit met patches zouden verhelpen.

Ze hebben al 2 patches uitgebracht sinds de release en hebben daarbij al de besturing verbeterd, vooral met toetsenbord en muis is dit goed te merken. Met de controller kan het nog wel beter maar dat zal in de toekomst wel worden verbeterd. Andere verbeteringen in de updates zijn onder andere knipperlichten, verbeteren van de sounds en sneller lopen met de afval containers. Laten we hopen dat ze deze weg door blijven gaan met de patches en dat het alleen maar ten goede komt van het spel, een mooie toevoeging zou een sandbox mode kunnen zijn waarbij spelers direct toegang hebben tot alle voertuigen zodat ze in careermode kunnen kijken welke richten ze als eerste willen vrijspelen.

cityconomy-screenshot-7-no-branding_5gmc

De diversiteit van het spel laat in het begin nog wel wat wensen over, zolang je nog niet andere onderdelen hebt vrijgespeeld ben je genoodzaakt om huisvuil of plastic op te halen totdat je genoeg happy mensen in je stad hebt om een nieuw onderdeel vrij te spelen. Cityconomy is een spel voor tussen de grote spellen door te spelen en voor mij een typisch spel wat ik in de winter maanden zou spelen.

Cityconomy is op dit moment in steam te koop voor €24,99, kijk via onze speciale kinguin link om het spel daar met korting te kopen.