SPONSORS

PARTNERS

intheGame Kinguin Deals

Ran-D Zombie

Destiny 2 – Worldwide Reveal Trailer

Review: Civilization VI

Civilization VI

De originele Civilization kwam uit in 1991. Ik begreep toen nog niet volledige de historische onderbouwing of de strategische keuzes van het spel. Ik herinner me wel dat je ervoor moest zorgen dat je snel veel katapulten had, zodat je de andere leiders niet veel kans gaf om te veel hun rijken verder uit te breiden. De eerste Civilization legde niet alleen de basis voor de toekomstige Civilization titels, maar ook voor de strategie genre als geheel.

Ja, je kan steden en wereld wonderen bouwen en nieuwe opties vrijspelen door technologisch onderzoek, maar onvermijdelijk speelt aanvallen een centrale rol. De franchise heeft zich in de loop der jaren steeds meer ontwikkeld met nieuwe ideeën op haar klassieke framework. Dit was een proces dat nu heeft geresulteerd in Civilization VI, het diepgaandste en best afgeronde basisspel dat deze serie ooit heeft gezien.

Civilization VI

Meer dan ooit voelen de win condities rijk en uitdagend. Of je nu cultuur , religie, wetenschap of kiest voor absolute heerschap; Civilization houd je goed bezig. Elke keer weer was het voor mij, ”nog één beurt”… en uit eindelijk ben je dan al gauw weer een paar uur verder.

Natuurlijk kun je nog steeds een heel leger bouwen, maar zelfs oorlogen dwingen je nu om te leunen op andere systemen buiten de strijd tactiek.
De kosten voor bijvoorbeeld je militaire eenheden zijn duur, maar in combinatie met handels routes met een hoge goud opbrengst, kan je de financiële gevolgen beperken. Het volk zal ook vermoeid raken van de oorlogen en uiteindelijk in opstand komen. Met behulp van diplomatiek om luxe middelen kan je de opstand onderdrukken. Spionage is nu diepgaander dan ik in eerdere Civilization games gezien heb. Spionnen kunnen nu namelijk ook specifieke missies uitvoeren.

Civilization VI zit vol met nuances die het bestaande systeem verrijken, maar het biedt ook een aantal grote veranderingen. De grootste verandering is toch wel de manier waarop jouw steden zich uitbreiden. In plaats van het bezetten van één tegel op de wereld kaart, kun je nu profiteren van de directe omgeving. Bepaalde gebouwen presteren beter op bepaalde grond. Het zorgt voor een nieuwe strategische laag en zorgt zo voor meer variatie in de eisen van het volk.

De userinterface kan wel wat verbeteringen gebruiken. Er is geen enkele reden om elke beurt te vermelden dat er een unit wacht op orders. Nog belangrijker misschien; de AI is een mix. Zo verklaarde de VS mij de oorlog toen ik een stad liet bouwen welke vijf tegels van hun landsgrens af lag. De Duitsers verheerlijkten mij toen ik net begon, maar twee beurten later waren ze het oneens met mijn politieke agenda.

Civilization VI heeft nog wel een ruw randje, maar ze zijn op de goede weg met de strategische diepgang en ingewikkelde in elkaar grijpende nuances. Elke frustratie die ik voelde werd overschaduwd door mijn wens om verder te spelen.

Pluspunten:
+ Unstacked steden openen nieuwe strategie kansen.
+ De toegevoegde nuances geven elke overwinning een robuust gevoel.
+ De onderliggende formule blijft uitmuntend.

Minpunten:
 AI is verbeterd maar is nog niet helemaal perfect.
Aantal kleine UI die irritant zijn.
Bepaalde ideeën als Toerisme kan beter worden uitgelegd.

Gerelateerde berichten

Tags

Over: owning

Profielfoto van owning

|PHP|HTML|CSS|PC GAMER|BATTLEFIELD FAN|Hardware Junkie|

Dit vind je misschien ook leuk...

Advertentie

kinguin Mass Effect Andromeda Deals

Deze maand

Spring naar werkbalk