Review: Conan Exiles Early-Access

Cover Conan

Conan Exiles is de volgende game geïnspireerd door het verhaal van Conan. Funcom, de makers van Conan Exiles brengt met deze game een toevoeging aan de genre survival. In deze game speel je een gevangene die door Conan van het kruis wordt gered. Met wat enkele twijfelachtige woorden verlaat Conan je weer opzoek naar andere gevangen die hij kan bevrijden.

Voordat je gered wordt creëer je je eigen personage en kan je kiezen uit een aantal rassen en godsdiensten. Elk van deze keuze geven weer extra bonussen in het spel in de vorm van equipement en statussen. Na je redding word je op weg geholpen door een sprekende rots die je verteld de weg te volgen naar de rijkdommen van de wereld.

De game loopt voor merendeel van de tijd vrij soepel en dat terwijl de game zich nog in een early-access staat bevind. Dat het nog in de early-access zit merk je wel aan de lag en de af en toe frame drops die in-game voorkomen, wat helaas op de verkeerde momenten heel slecht uit komt.

Conan fighting

Qua feeling heeft het heel wat weg van Rust. Je kan het spel spelen in first person (Rust) maar ook in third-person wat het rondkijken in de wereld opzoek naar de gevaren wel een stuk makkelijker maakt. Het verzamelen van materiaal werkt goed en gaat vrij rap. Het bouwen en creëren van shelter, voedsel en equipement gaat ook lekker vlot waardoor je vrij snel je bestaan kan vestigen in de grote wereld van Conan. Mits je niet gedood wordt door de grote hoeveelheid aan dieren, beesten en menselijke NPC’s. Dit is voor mij gelijk de spreekwoordelijk elk voordeel heeft zijn nadeel. Voordeel van de grote hoeveelheid bevolking om je heen is dat er altijd voedsel en XP te halen is. Nadeel weer is dat je jezelf regelmatig dood maakt door de verkeerde beesten of NPC’s aan te vallen, en dit kan zeer veel frustratie opleveren.

Naast de dieren, beesten en NPC’s krijg je ook te maken met mede gevangene waarvan je niet gelijk weet of ze vriendelijk of vijandig zijn. Net als in Rust is het de vraag of deze spelers je allies worden of je vijanden. Samen, als ze vriendelijk zijn, kan je snel en makkelijker een sterke fundering zetten om je eindelijk een goed gevoel van veiligheid te maken in het spel. Je kan op nog vele anderen manieren je stad versterken door middel van onder andere: slaven, upgraden van je verdedigingswerken en het verzamelen van vriendelijke mensen op je server.

Conan Rhino

Graphics en geluid

De graphics zijn ook hier weer goed te vergelijken met Rust. Het is mooi en daar is alles wel mee gezegd. De omgeving ziet er goed uit, de beschaving zien er prima uit en heb je een hoop diversiteit in wat je allemaal tegen kan komen. De resources die je verzamelt brokkelen netjes af en ten opzichte van Rust zie je het daadwerkelijk in stukjes verdwijnen in plaats van plop, weg is ‘t!

Het geluid is prima om te horen, het gedetailleerde geluid van de voetstappen van anderen om je heen zijn goed te volgen wanneer ze van je vandaan gaan of naar je toekomen. Met her en der een oerkreet en paar zinnen tekst is het spraakgedeelte van de mensen wel zeer beperkt gebleven wat van mij wel uitgebreider had mogen zijn om zich verder te onderscheiden van andere survival games.

Conan skelet

Conan Exiles is een leuke en vermakelijke survival game, die op genoeg punten zich onderscheid van andere survival games. Hopelijk gaat Funcom nog het een en ander verbeteren aan de game om het spel vloeiender te laten verlopen, wanneer ze dat doen, is Conan Exiles een aanrader en leuke toevoeging aan je game verzameling.

+ RPG elementen
+ Mooie survivalgame
+ Veel te doen in het spel