19 maart 2024

Review: Crash Bandicoot N. Sane Trilogy (Switch)

Crash Bandicoot Switch

Iedere gamer is wel bekend met Crash Bandicoot. De eerste drie games op de originele Playstation zijn misschien wel één van jouw eerste games aller tijden. Vorig jaar verscheen er een remaster van de originele trilogie voor de Playstation 4. Onlangs is deze ook uitgebracht voor Nintendo Switch, Xbox One en PC.

Een aantal maanden geleden tijdens een Nintendo Direct aflevering zagen we een verschijning die voor velen als een verassing aankwam. Crash Bandicoot! Dezelfde avond maakte Activision bekend dat de game inderdaad ook op andere platformen ging verschijnen.
Crash Nintendo Switch

Ziet er N. Sane uit!

De N. Sane trilogie bevat de eerste drie originele Crash Bandicoot platformers die werden ontwikkeld door Naughty Dog. Vicarious Visions heeft er voor gezorgd dat deze klassiekers naar de huidige generatie werden gestuurd, maar niet zomaar. De games zijn namelijk volledig opnieuw opgebouwd. De levels zijn opnieuw ontworpen en de gameplay is van top tot teen opnieuw ontwikkeld voor de N. Sane Trilogy. Dit merk je dan ook meteen als je de game voor de eerste keer opstart.
De meest remasters tegenwoordig zijn eigenlijk niet heel veel verschillend ten opzichten van hun originele verschijning. Opgepoetste graphics en een hogere resolutie zijn meestal de dingen waar je het mee moet doen. Bij Crash Bandicoot is dit totaal niet het geval. De nieuwe beelden zijn specifiek ontworpen voor de huidige generatie en zien er schitterend mooi uit. Het verschil tussen de Playstation 4 versie en Nintendo Switch versie is verbazingwekkend genoeg minimaal. Door beide versies naast elkaar te vergelijken zie je dat de Playstation 4 iets scherper is en dat de belichting wat mooier naar voren komt, maar als je de beelden niet naast elkaar zou leggen zou dit niemand opvallen.
Een knappe prestatie van de Switch als je je bedenkt dat de meeste Switch ports aanzienlijk veel moeten inleveren als het aankomt op beeld kwaliteit. Losstaand daarvan blijven deze ports stuk voor stuk erg indrukwekkend.
Crash Nintendo Switch

Ideale handheld game

Het aller grootste voordeel van de Nintendo Switch is natuurlijk de portabiliteit. Je kunt het apparaatje overal mee naar toe nemen en laat Crash Bandicoot nu het ultieme exemplaar zijn om gebruik te maken van deze portabiliteit. De hele trilogie is gebouwd op hetzelfde concept: Compacte levels die steeds iets uitdagender worden. Een level uit deze trilogie duurt niet meer dan een paar minuten (tenzij je steeds af gaat). Zo is deze game ideaal om onderweg te spelen in de trein, bus, auto (als pasagier), of waar dan ook. Je zult niet uren aan je scherm vastgenageld moeten zitten zoals bij Skyrim, maar kunt even de Switch uit je zak toveren om een level of vier door te rennen terwijl je rustig wacht tot je bij je bestemming bent aangekomen.
Zodra je thuis bent schuif je de Switch in de dock en kan je vrolijk verder gaan waar je gebleven bent om toch nog even de laatste levels af te maken van een bepaald veld.
Crash Bandicoot

Crash Bandicoot N. Sane Trilogy doet het perfect op Nintendo’s hybride console en zelfs beter dan verwacht in de meeste gevallen. Waar veel ports moeite hebben met de kracht van het apparaatje om visueel weinig in te leveren laat Crash Bandicoot zien dat het wel degelijk mogelijk is om met de grote jongens van Sony en Microsoft mee te dingen. Het is grafisch dan geen wonderbaarlijke game, maar toch ziet alles er heel strak en mooi uit. Zowel in handheld mode als via de TV speelt de game even fijn weg en is de Nintendo Switch wat mij betreft dé console om Crash Bandicoot op te spelen indien je nog niet in het bezit bent van de trilogie. Als je de game al in bezit hebt voor de Playstation 4, Xbox One, of PC biedt de Switch versie niets nieuws (afgezien van de portabiliteit). Aangezien Nintendo consoles toch meestal de eerste keuze zijn als het gaat om platformers, is dit een mooie toevoeging in de Switch bibliotheek.

• Portable
  • Prestaties
  • Grafisch