Review: Dark Souls III (PS4 & Xbox One)

Dark Souls 3 art

Wanneer je vraagt aan gamers de afgelopen jaren wat een hekelpunt is bij de games van tegenwoordig, hoor je veel verschillende dingen. Maar zeker is dat veel van deze mensen de moeilijkheidsgraad van een spel tegen vindt vallen. Hoe anders werd dit vanaf het moment dat de Japanse ontwikkelaar From Software met het spel Demon’s Souls kwam. De ontwikkelaar heeft daarna verschillende games uitgebracht met het idee in hun hoofd de speler een uitdaging te geven. Dark Souls III is het laatste deel van deze grote serie aan games.

Voor we aan de daadwerkelijke review beginnen: deze keer hebben wij een andere aanpak. Deze review is namelijk door twee van onze redactieleden geschreven (dglavimans en Nicholasnoob). We zullen dan ook in gaan op zowel de PS4 versie als de Xbox One versie van de game.

dglavimans:

Ik kan vertellen dat ik mijzelf zeker reken tot een echte gamer, maar de Souls serie (op Bloodborne na) heb ik nog niet heb gespeeld. Waar ook nog eens op aangemerkt moet worden dat ik deze nog niet uit heb gespeeld. En daar zit ook gelijk een heel erg sterk punt van deze serie. De moeilijkheidsgraad is hoog en de gameplay zit ontzettend goed in elkaar. Jij moet echt jezelf leren de game te spelen. Na misschien wel tien uur was ik nog niet veel verder in de game en had ik net mijn eerste baas verslagen. Dark Souls III beloofde dus een ontiegelijk moeilijke opgave te gaan worden.

Nicholasnoob:

Ik ben met veel geduld en doorzettingsvermogen iets verder gekomen in de game. Na ongeveer 30 uur zit ik op ongeveer de helft. Hoewel ik bekend ben met de serie en alle delen heb gespeeld, ben ik niet bekend met Bloodborne, maar kan ik dus wel iets meer inzicht bieden over Dark Souls III.

Prepare to die

Je begint Dark Souls III met het maken van je eigen personage zoals bij de vorige games krijg je weer een keuze uit verschillende klassen. We hebben beide voor de standaard class, de knight class, gekozen. In tegenstelling tot de vorige delen beschikt deze class over een ontzettend goede equipment set die het pas halverwege het spel moeilijk krijgt met de concurrentie van andere sets. Bijna elke keuze die je maakt heeft weer invloed op hoe jouw personage in het spel is. Je kunt er bijvoorbeeld voor kiezen om hem ontzettend licht te maken zodat hij sneller kan aanvallen. Of je kunt het personage zwaardere uitrusting geven waardoor het ook bewegen lastiger wordt, maar je aanvallen sterker. Het leuke bij dit spel is dat er niet echt een beste personage is om te maken. Het hangt echt allemaal af van hoe jij de spelwereld wilt betreden en wat jouw plan van aanpak is. De speelstijl is in deel III diverser dan in de vorige delen. Spelers kunnen er nu voor kiezen om gebruik te maken van FP en hun estus flask óók te gebruiken voor FP in plaats van HP. Met de FP bar kunnen spelers buffs activeren of speciale aanvallen uitvoeren. Dit wordt helaas niet duidelijk uitgelegd in de game zelf.

Dark Souls III review

Op het moment dat we in de game wereld worden gestort moeten we het dus allemaal zelf uitzoeken. Naast een soort tutorial dan, die in de vorige delen vrijwel hetzelfde was. Na de tutorial versla ik zelfs mijn eerste vijand. Nog aan het genieten van mijn zege loop ik door en onderschat ik stiekem al de moeilijkheid van het spel tegenover Bloodborne. Vervolgens word ik door twee vijanden aangevallen en staat er: you died. De toon is gezet.

Na de tutorial te hebben uitgespeeld was ik al een aantal keer dood gegaan. Dat is helemaal niet erg omdat je moet leren van je fouten in het spel en moet kijken hoe je het de volgende keer anders gaat aanpakken. Dit zegt ook veel over de game en dat je er serieuze tijd in moet steken om het spel te leren begrijpen. Je moet game-over willen gaan en je moet de tijd willen steken in het beter maken van jezelf, en van je personage. Wanneer je echter, na een paar keer verslagen te zijn door een vijand, hem wél weet te verslaan, geeft dit jou een gevoel van voldoening die niet veel games tegenwoordig kunnen bieden. Dark Souls III voelt “fair”, net als de vorige delen. Op een enkele camera hapering in krappe ruimtes na zul je zelden buiten je eigen schuld om dood gaan. Elke area in de game is er dan ook op gemaakt om de speler kennis te laten maken met de verschillende movesets van de enemies in het desbetreffende gebied. Deze movesets komen vaak ook terug in de boss battle die je vaak staat te wachten aan het einde van de area. Zo ben je redelijk voorbereid wanneer je de strijd met de vaak imponerende bosses aan gaat.

Grafisch prima, maar…

Grafisch heb ik niets aan te merken op de game. De Dark Souls spellen hebben een unieke sfeer over zich die ik zelf echt enorm kan waarderen. Grafisch steekt de game zelfs prima in elkaar. Wel heb ik iets opgemerkt dat mij in jaren nooit zo stoorde als dat het bij dit spel heeft gedaan. Dit kan natuurlijk komen door de versie van de game ik speel, maar de FPS (Frames Per Second) werd op momenten echt heel erg laag. Dit was vooral te merken in mijn eerste boss gevecht in de tutorial. Op momenten werd het gewoon heel lastig hierdoor om geconcentreerd te blijven op wat er tijdens het gevecht gebeurde. Nogmaals ben ik normaal niet iemand die alleen een spel kan spelen op 60FPS om het te kunnen waarderen. Maar op momenten viel zelfs mij het helaas op.

De PS4 versie lijkt minder last te hebben van de FPS haperingen. Wel moet ik opmerken dat de connection met de server zo nu en dan wat problemen heeft. Zo is oproepen van andere spelers vaak lastig, mislukt het en kan het er voor zorgen dat tot je de game of area reloadt, het onmogelijk is om een bonfire te gebruiken.

De sfeer is echt iets anders

Geen paniek. De sfeer in Dark Souls III wijkt niet af aan die van de overige games in de serie. Ik bedoel meer dat deze games een eigen unieke sfeer heeft weten te maken voor zichzelf. Ook weer in deze game loop je eigenlijk naar elke vijand toe met een bepaald plan van aanpak in je hoofd. Je wilt niet game-over gaan, want dan moet je weer proberen je punten (souls) terug te halen. Deze punten heb je nodig om je personage levels omhoog te kunnen brengen. Zelfs wanneer je de soul points permanent verliest door weer dood te gaan voordat je ze terug hebt, blijft doodgaan iets waar je natuurlijk niet op zit te wachten. Niet alleen je souls staan op het spel, ook je humanity is verloren wanneer je sterft. De speler zal zich na het gebruik van een ember in een andere staat verkeren waarin het mogelijk is om andere spelers op te roepen en je HP meter wat hoger is. De embers zijn vaak moeilijk te vinden dus wees er zuinig op.

Dark Souls III

Het is wel zo dat From Software al een aantal games heeft uitgebracht gebaseerd op deze sfeer. Het zou de ontwikkelaar goed doen na deze game misschien even de gehele serie een tijd rust te geven. De games zijn bij lange na niet saai, maar het kunstje begint wel oud aan te voelen. Hoewel de games lastig zijn zegt dit niet dat er geen manieren zijn die je jezelf kunt aanleren. Wanneer je dit jezelf dan ook een beetje aanleert kun je misschien een tijdje in de game spenderen zonder dood te gaan! Wanneer je dan een tijd niet aan het vechten bent voor je leven, neem dan eens de tijd om de gehele wereld te ontdekken. Overal zijn wel dingen te doen en de wereld is ontzettend mooi om op avontuur te gaan, dit is misschien wel het sterkste punt in de gehele serie.

Een waardig afscheid

Veel wijst erop dat dit de laatste game wordt in de serie. Het is meer van hetzelfde maar dat is in dit geval niet zo heel erg. De ontwikkelaar lijkt te weten wanneer zij hun game een tijd rust moeten gaan geven en sluiten het ideaal af. Dark Souls III is een waardig afscheid. Spelers zullen een bezoek brengen aan oude bekende gebieden en zullen misschien zelfs in aanraking komen met oude bekende personages. Dit is natuurlijk afhankelijk van de keuzes die je maakt. De story elementen en side quests zitten wederom diep verborgen en je zult dan ook goed moeten zoeken om alles te vinden. Dit zal waarschijnlijk niet in één playthrough lukken.

+ Dark Souls III brengt de sfeer volop terug
+ De difficulty blijft uitdagend maar wederom voelt de game niet als oneerlijk
+ De story is uitgebreid en zal veel spelers motiveren om achter de waarheid van het verhaal te willen komen
+ De boss battles zijn weer indrukwekkend. Hoewel de designs in de early game tegenvallen en veel lijken op vorige boss battles uit de serie, zijn de bosses later in de game zeer indrukwekkend en bieden veel variatie

De server connectie kan zo nu en dan lastig doen waardoor het gebruik van bonfires niet meer mogelijk is. De game of de area zal dan gereload moeten worden
De FPS haperingen op Xbox One kunnen heel vervelend zijn
De vroege boss fights voelen een beetje gerecycled