Review: Dark Souls Remastered – Lordran is back

Eindelijk is het dan zover, de felbegeerde soulsgame die From Software echt op de kaart heeft gezet, Dark Souls komt terug in een prachtige remaster. Zal de chosen undead dit keer wat vloeiender rijzen over de wereld van Lordran? dat gaan wij even wat beter onder de loep nemen in deze review.

In het begin was er alleen maar een grote duisternis, de wereld was nog ongevormd en omhuld in mist. Het was een met land grijze bergen, bomen en draken. Dit veranderde met de komst van het vuur. Het vuur bracht warmte, koud en natuurlijk ook licht en donker. Uit het donker werden de eerste levensvormen geboren en in hun zoektocht vinden ze de Souls of Lords in het vuur. Deze werden verdeelt in 4 stukken.
Nito, De eerste van de doden, de heks van Izalith, Gwyn de heerser van de zon, en de makkelijk te vergeten heimelijke mens. Met de krachten van de Souls of Lords beginnen zij een oorlog tegen de draken hebben zij hun overwonnen, zo begon het nieuwe tijdperk van vuur.
Maar het vuur wat de wereld verlicht hield begint uit te gaan, wat de wereld weer naar een nieuw tijdperk van duisternis zal lijden. om dit tegen te gaan offert Gywn zichzelf op om het vuur brandend te houden.
Een lange tijd gaat weer voorbij tot het vuur van Gywn langzaam begint te doven. Volgens de legendes komt er een uitverkoren undead die het vuur weer verder zal laten branden en raad eens, dat ben jij!

In dark Souls remastered speel jij de rol van chosen undead. Een mens die vervloekt is met de Dark Sign. Een soort vloek wat zich uit in dat je er nogal ondood oftewel zombie-achtig uit gaat zien en om dit tegen te gaan moeten vervloekte personen hun menselijkheid ook wel humanity genoemd van andere bronnen gaan verkrijgen om bij zinnen te blijven. Als klap op de vuurpijl kan iemand met de vloek ook niet doodgaan, hij/zij verliest iedere keer een stuk menselijkheid bij iedere dood.

De gameplay van Dark Souls is precies zoals wij het door de jaren heen gewend zijn. Het eerste wat mij wel opviel is dat de ouderdom van de eerste Dark Souls engine vrijwel meteen aanwezig is, Het speelt een stuk slomer en minder strak dan haar nakomelingen. Hoewel ik het spel in 2011 heel veel gespeeld heb, duurde het wel even voordat ik weer gewend was aan de wat meer stroeve gameplay. Eenmaal gewend ging ik een stuk minder dood dan voorheen en was ik weer helemaal verlieft op het land van Lordran. Het land van Lordran biedt een breed scala aan uitdagingen en ervaringen. Om deze beter te beschrijven ga ik deze categorie opsplitsen in de twee delen die Dark Souls representeren, namelijk Player versus environment(PvE) en Player versus Player(PvP).

Player versus Environment
In het begin van het spel, wordt je een klein beetje bij de hand gehouden en leer je wat alle knoppen op je controller voor functie hebben. Meteen nadat je dit hebt doorlopen wordt je geconfronteerd met de eerste baas en kan je kiezen om te vechten of om weg te rennen en later terug te komen met een betere uitrusting. Het is precies deze filosofie die in het hele spel voorkomt. In Dark Souls bepaal je namelijk zelf de moeilijkheidsgraad van je playthrough door de tijd die je steekt in voorbereiding. Een speler die het spel voor de eerste keer doorloopt, zal de meeste uitdagingen met waarschijnlijk een standaard uitrusting tegemoet gaan. Iemand die het spel al eerder heeft gespeeld, weet precies waar de betere wapens liggen en waarin hij moet investeren om de komende uitdagingen pis makkelijk te maken.

Om je character te helpen ontwikkelen kan je ervaringspunten in de vorm van Souls investeren om een bepaalde stat te verbeteren, Hierdoor kan je steeds betere wapens gaan gebruiken of juist meer gewicht verdragen of klappen incasseren. Het is aan jou de keus om te kiezen hoe je character zich ontwikkelt. Je kan dus er ook voor kiezen om het hele spel op level een te blijven om het spel extra moeilijk te maken.

Het land van Lordran is voorzien van veel verschillende vijanden die allemaal op een andere manier reageren en benaderd moeten worden. De een is groot en sloom en de ander klein en snel. Dit klinkt natuurlijk allemaal een beetje standaard, maar het is de wereld van Lordran en hoe de gebieden in elkaar zitten die iedere vijand tot zijn recht brengt. Het is een wereld van anticiperen en reageren. je kan niet zomaar iedere gang, kist of ladder benaderen omdat je dan simpelweg tot appelmoes gemept wordt. Het is de omgeving in combinatie met de vijanden die de uitdaging vormen waardoor Dark Souls bekend is geworden. Op het einde van ieder gebied bevindt zich een epische baas die als meetpunt gebruikt kan worden voor je huidige skills en equipement.

Player versus Player
In de PvP scenario zal je te maken krijgen met veel verschillende spelers die allemaal een andere uitrusting gebruiken. Om online te spelen moet je character in mensen vorm zijn, dit houdt in dat je humanity moet gebruiken om online te kunnen. Dit vormt zowel de basis voor Co-op en PvP. Eenmaal online kan je nog kiezen bij welke convenant je hoort. Deze speel je vrij door het spel heen en hebben allemaal een ander online doel. Het kan verschillen tot het helpen van spelers tot het jagen van spelers.
Wat je in PvP vooral merkt is dat de kwaliteit van je internet verbinding heel belangrijk is voor een eerlijk gevecht. Tegenstanders kunnen soms over het hele scherm bewegen en vervolgens niks meer doen en dan ben je opeens dood.
Je merkt ook dat tussen de brede hoeveelheid uitrustingen die er zijn, er zeker een paar tussen zitten die heel ‘cheap’ oftewel goedkoop aanvoelen omdat ze simpelweg te sterk zijn. een voorbeeld hiervan is dat bepaalde magische aanvallen je in een keer kunnen doden zonder enige moeite. Dit haalt zeker een bepaalde fun factor uit de PvP scenario, maar is realistisch gezien niet te voorkomen in een online scene.

Het doel van de hele remaster is de verbetering van de graphics. Dit keer is het terug in volledige 4k/60FPS ondersteuning en het voelt en oogt natuurlijk geweldig. Als het puur om de graphics gaat, is er natuurlijk nog wel wat meer te wensen omdat de remaster eruit ziet als iets betere versie van de 2011-PC versie op max settings. Het is de 60 FPS die het spelen lekker laat verlopen en echt het verschil maakt in deze afdeling.

Music
Hoewel er bijna geen muziek in het spel voorkomt behalve tijdens een baas wilt nog niet zeggen dat het spel te weinig muziek heeft, de geluids-effecten zijn effectief en simpel maar herkenbaar en gevechten met een baas zijn altijd zwaar episch dankzij de soundtrack die voor iedere baas individueel gemaakt is.

Dark souls Remastered is een spel waarvan je grafisch iets meer van verwacht, maar de gameplay is nog altijd ijzersterk al laat het zijn ouderdom wel een beetje zien tegenover haar nakomelingen. Voor de echte fans van de serie is dit zeker weten een must have, maar heb je het spel al een keer gespeeld op de PC, PS3 of XBOX, dan is er zeker een kans dat je het kan laten liggen aangezien er niet veel dingen veranderd zijn maar slechts een nieuw jasje gekregen hebben. De beste toevoeging van de remaster is dat je nu convenants kan veranderen bij een bonfire, maar daar houdt het dan ook op.
Al in al is het spel nog steeds een leuke ervaring en zeker het proberen waard.

• 60 FPS
  • Veel online activiteit