19 april 2024

Review: De klassieke DOOM trilogie

De oude DOOM games van vroeger zijn terug op Playstation 4, Xbox One en Nintendo Switch. Bethesda heeft ze tijdens QuakeCon als een verrassing de wijde wereld ingelaten. Wij hebben ze even (opnieuw) mogen spelen om een oordeel te vellen.

Indien je de oude titels al hebt gespeeld is er werkelijk niets wat je nog niet weet. Het zijn dezelfde oude titels maar dan volledig ondersteund op de laatste generatie consoles. Je krijgt ook bijna alle uitbreidingen erbij. Enkele uitzonderingen op deze regel zijn ‘No rest for the living’ en de ‘Final DOOM’ uitbreidingen. Deze zitten er niet bij. DOOM 3 is gebaseerd op de BFG editie en eigenlijk ook wel de meest opvallende titel van de drie.

DOOM en DOOM II

Deze oudjes spelen verbazingwekkend erg fijn met een Dualshock 4 controller de hand. Eigenlijk ben je er ook wel zo mee klaar. Niet omdat het niet leuk is, maar omdat je er letterlijk zo doorheen bent. De opkomst van de first person shooter was gigantisch en DOOM blinkte hierin uit. Alles was nieuw, mysterieus en WOW! Het ligt er maar aan hoe je er naar kijkt, maar de games zijn niet bepaald goed verjaard. Nostalgie kijkt me boos aan als ik dit zeg, maar eerlijk is eerlijk. Dit is dan ook de reden waarom je DOOM en DOOM II redelijk snel hebt uitgespeeld. Alle trucjes en mechanieken van de first person shooter heb je de afgelopen jaren al aardig beheerst en aangezien DOOM een van de grondleggers is geweest, was alles in vergelijking tot nu redelijk voor de hand liggend.
Doom trilogie
Toevallig dat ik pas geleden DOOM 2016 nog eens helemaal heb doorgespeeld waardoor de DOOM manier van geheimpjes en level design nog vers in mijn hoofd zitten. Ongetwijfeld heeft me dit geholpen met het doorspelen van de eerste twee games uit de trilogie, ondanks ze iets lastiger waren door het gebrek aan alle moderne snufjes in moderne videogames.
Ondanks je er snel mee klaar bent zijn deze twee klassiekers driedubbel en dik aan te raden voor eigenlijk iedereen wel. Indien je de spellen al hebt gespeeld kan het helemaal geen kwaad om nog even je neus met DOOM op te halen tot Eternal verschijnt in november. Indien je deze twee klassiekers om wat voor reden dan ook hebt gemist in je leven is er maar al te veel reden om deze op te pakken.
Beide titels worden voor €4,99 aangeboden in de respectievelijke digitale winkels voor Playstation, Xbox en Nintendo dus voor een paar euro heb je een aantal uurtjes puur nostalgisch vermaak. Indien je ze al hebt gespeeld, probeer dan om niet mee te neuriën met het deuntje uit het eerste level. Probeer het gewoon maar eens. Blijkt nog knap lastig te zijn.
Doom 2

DOOM 3

Hier wordt het pas echt interessant. Eerlijk moet ik bekennen dat ik deze titel nooit helemaal volledig heb doorgespeeld omdat ik het destijds simpelweg te eng vond. Ik speelde ook geen FEAR, maar keek rustig toe hoe een maat van mij met een kloppend hart de game doorspeelde. Nu ik eindelijk de kans heb gekregen om DOOM 3 door te spelen kom ik er achter wat voor een impact deze titel heeft gehad op de scifi-horror genre. Meerdere malen tijdens het spelen kreeg ik het gevoel alsof ik een prototype aan het spelen was van Dead Space.
Met overduidelijk de eerste twee games in het achterhoofd is DOOM 3 ontwikkeld op een manier die veel meer de DOOM vibe kan overbrengen. Alhoewel het lijkt alsof dit niet hun oorspronkelijke idee is geweest. DOOM 3 heeft over het algemeen een vrij duistere en spannende vibe. De game wilt dat je je een beetje ongemakkelijk voelt. DOOM 2016 keert volledig terug naar de arcade vorm van DOOM zonder ook maar een enkele vorm van nauwe gangen en schrikmomenten te gebruiken zoals we in DOOM 3 hebben gezien. Van de ene kant logisch, aangezien het gaat om een DOOM reboot waarvan de eerste game een duidelijke arcade setting had met veel open gebieden.
Aan de andere kant een beetje jammer. De sluiting van Visceral Studio’ doet nog steeds een beetje pijn en het succes van Dead Space is deels te danken aan DOOM 3. Zij hebben overduidelijk ingespeeld op de vele elementen in het derde deel van DOOM en weten te ‘perfectioneren’. Iets wat de game al beter weet te doen in deel 3 is door andere studios opgenomen en verder ontwikkeld. Persoonlijk was ik in de eerste DOOM games al geen fan van de ‘gotcha!’ momenten, maar in DOOM 3 zijn deze al een stuk verbeterd, lijken ze eigenlijk veel logischer en dragen ze bij aan de algemene creepy sfeer van de game.
Doom

Gotcha!

De gotcha momenten in deze FPS titels zijn eigenlijk niets minder dan triggers die voor enemy spawns zorgen. In de klassieke DOOM games komen deze voornamelijk voor als je een bepaald item opraapt of een bepaalde tegel passeert waardoor er ergens om je heen (meestal achter je) muren opengaan met monsters die je aanvallen. In DOOM 3 wordt deze traditie rustig voortgezet, maar past deze mechaniek samen met de monsterkast of monster onder je bed veel beter in de setting waardoor deze uiteindelijk veel minder storend is geweest. Veel elementen die id Software introduceert zijn door de jaren heen verder ontwikkeld. In onderstaande video zie je duidelijk wat de invloed van de franchise heeft gebracht in titels als Dead Space.

DOOM is hoe dan ook een franchise waar je niet vanaf komt. Dat is maar goed ook, want het is de grondlegger van heel veel goeds wat we tegenwoordig mogen ervaren. Bethesda en id Software willen dit maar al te goed benadrukken en daarom ben je nu al voor twee tientjes voorzien van een digitale collectie aan games met de fundering van scifi, fps en zelfs de scifi-horror genre.