Review: Dead Rising 4

Dead Rising 4

De afgelopen jaren is er ontzettend veel media content uitgekomen waar zombies in voor komen. Je hebt natuurlijk The Walking Dead, Zombie modes in de Call of Duty serie en ga zo maar door. Zombies zijn niet meer weg te denken. Capcom´s Dead Rising serie is al jaren populair en wij gaan kijken of deel 4 aan de hoge verwachtingen kan voldoen.

Capcom geeft samen met Microsoft Studios de Dead Rising serie uit. Wij hebben deel 4 gespeeld op de Xbox One. Deze kreeg al eerder een spel uit deze serie tijdens de launch, Dead Rising 3. In dit nieuwste deel gaat echter een hoop dingen anders als het derde deel. Je krijgt een ander hoofdpersonage, de moeilijkheidsgraad is aangepast, maar de gekkigheid en het plezier lijkt te zijn gebleven.

Grafisch – niet opvallend maar wel beter

Waar je veel mensen over ziet klagen met dit deel is dat het spel er grafisch niet zo goed uitziet. Dit vind ik zelf een enorm negatief standpunt als je bedenkt hoeveel zombies er op jouw scherm staan en wat er allemaal gebeurt op het scherm. De hoeveelheid zombies waarin jij kan hakken is enorm. Als je daarbij ook nog eens bedenkt dat dit deel er een stuk beter uitziet als het derde deel vind ik dat Capcom goed werk heeft gedaan. Wel moet ik toegeven dat tijdens sommige stukken van het spel ik wat hapering ondervond, op momenten waar ik het eigenlijk niet zou verwachten. Wanneer ik namelijk in die horde met zombies stond was alles vrij goed te spelen. Maar als ik vervolgens door een gang liep had het spel het soms moeilijk.

Dead Rising 4

Het is zeker niet de mooiste Xbox One game die er is en in dat opzicht viel er wel meer te halen uit deze game. Maar het is zeker wel de mooiste Dead Rising game die er is.

Gameplay – leuk maar makkelijk

Dead Rising 4 weet enorm goed wat voor soort spel het wilt zijn en wanneer jij een zombie game verwacht waar je niet doorheen gaat komen omdat het enorm lastig is zit je verkeerd. Dead Rising 4 is gewoon enorm leuk om te spelen, je kan zo veel wapens oppakken en combinaties van wapens maken om vervolgens je weg te slaan door een horde aan dode wezens. Het verbaasde mij hoeveel zombies ik op een gegeven moment wel niet tegenkwam. Maar door de variatie aan wapens en de sfeer van de game was het allemaal erg leuk om te spelen.
Het maken van wapens is makkelijker geworden als dit vergeleken wordt met deel 3. Hier moest je altijd naar bepaalde plekken in het spel gaan. In dit deel kun je overal waar jij wilt combo wapens maken mits je de blueprint hebt van dit wapen.
Als we moeten kijken of er toch nog wat uitdaging in het spel zit kom je ook uit op de wapens. Deze kun je niet voor altijd bij je dragen maar gaan ook na een aantal keer gebruiken kapot. Hierdoor moet je dus weer helemaal opnieuw op zoek gaan naar materialen om wapens te maken.

Frank is weer terug

Voor mij was de hoofdrolspeler van Dead Rising 3 weinig speciaals. Het was dan ook leuk om te weten dat je deze keer weer met Frank West mocht gaan spelen. De humor van het personage voegt toch net iets meer toe aan het spel en zijn sarcastische opmerkingen passen er ook goed bij. Toegegeven, moet je wel van dit soort humor houden.

Dead Rising 4

Exo Suits

Het leukste van dit nieuwste spel moet apart benoemd worden. Dit zijn voor mij de Exo Suits, welke we ook uit andere spellen kennen. Het zijn als het ware robotpakken die je een hoop extra kracht geven. Ook dit pak kan slijten en dus wanneer je hem vindt is het niet mogelijk om eeuwig te gebruiken. Je kunt de Exo Suits niet zelf maken maar wel vinden in het spel. Het is het ultieme wapen welk je kunt gebruiken in de game. Echter kun je het pak niet meenemen zoals andere wapens. Wanneer je dit pak vindt moet je hem dus ook direct gaan gebruiken. Dit kan ook maar een bepaalde tijd, je kunt hem ongeveer een minuut gebruiken voordat hij stuk gaat. Maar de momenten dat je hem tegen komt in de game is het zeker waard om het pak te gaan gebruiken.

Het is een beetje dubbel. Aan de ene kant is dit de beste Dead Rising uit de serie maar er is veel meer mogelijk op de Xbox One console. De gameplay is enorm leuk maar er is weinig uitdaging te vinden in dit deel waar het toch op neer is gaan komen is dat je dit spel eigenlijk speelt voor het plezier. Je kunt een enorme hoeveelheid zombies afslachten met een enorme hoeveelheid aan wapens. Dat je nu combinatie wapens kunt maken door het hele spel heen is wel fijn en er is enorm veel te doen naast het normale verhaal. Vaak zul je ook zien dat wanneer je deze game speelt jij een ander pad kiest of even op verkenning uitgaat.

Het is fijn dat gekozen is om Frank weer terug te brengen in deze game. Zijn humor past enorm binnen het spel en dit was voor mij misschien wel het grootste punt van kritiek tijdens het derde deel van deze serie. Het was gewoon niet leuk om te spelen met dat personage terwijl je al veel meer kan met Frank.

Persoonlijk denk ik dat wanneer jij de vorige Dead Rising delen leuk vond om te spelen dat je heel veel plezier gaat beleven aan dit deel. Wel moet je hierbij in gedachte nemen dat er wel wordt ingeleverd in de moeilijkheid van het spel. Deze is namelijk bijna niet meer aanwezig.

+ Frank West is weer terug in de Dead Rising serie
+ Grafisch gezien het mooiste uit de Dead Rising serie
+ Er zijn enorm veel wapens waar je uit kunt kiezen