Review: Destiny 2 [PC]

Destiny 2

Destiny 2 is onlangs een weekje uit voor de PC community. Waar Playstation 4 en Xbox One spelers de gevaren van The Red Legion al hebben mogen overwinnen, is het nu aan de PC spelers om het op te nemen tegen Dominus Ghaul.

Ik zei het al na mijn playthrough tijdens de Gamescom demo, maar Destiny 2 op de PC is een pareltje. Toen Bungie liet weten dat Destiny 2 een ruime anderhalve maand later zou verschijnen voor de PC was ik telleurgesteld. Achteraf gezien, ben ik enorm blij dat ze hebben gekozen om even te wachten met de release van Destiny 2 op PC.

Ontzettend vaak zien we dat een port naar de PC ontzettend slecht presteerd of gewoon totaal onspeelbaar is. Met af en toe een vervelende disconnect, met name tijdens het laden naar de social space, zijn er verder geen problemen opgetreden. Niet eens tijdens de lancering van de servers! Nog nooit heb ik tijdens de lancering van een populaire game als Destiny nooit meegemaakt dat ik de game daadwerkelijk kon spelen de eerste uren. Tot nu dus. Indrukwekkend.

Destiny is niets nieuws voor mij, deel 1 speelde ik al op de Playstation 4 waarbij ik mij ontzettend heb vermaakt totdat ik klaar was met Vault of Glass hardmode. De uitbreiding liet te lang op zich wachten waardoor ik in eerste instantie niet verder ben gekomen dan “vanilla” en de uitbreidingen pas veel later heb opgepakt. Met moeite had ik Destiny 2 voor de PS4 moeten laten liggen, maar eindelijk mocht ik dan aan de slag met Destiny 2 op de PC.

Destiny 2 Cayde

Meest bevredigende shooter

Begrijp me niet verkeerd, maar schieten in Destiny voelt onwijs goed aan. Enkel heb ik me zo goed gevoeld tijdens het spelen van een First Person shooter. Je bent niet zo zeer overpowered, maar de gunplay in Destiny heeft iets waar ik niet direct een vinger op kan leggen. Behalve op de trigger natuurlijk.

De game heeft ontzettend veel unieke wapens die op unieke wijze werken. Zeker tot level 20 voelde ieder wapen die ik in handen krijg anders aan. Ook lijkt het er op dat er een hele boel exotics aanwezig zijn. In Destiny 1 duurde het een tijdje voordat je er een in handen had, maar in deel 2 vind je al snel een premature liefde voor de Sunshot. De game voelt een stuk rijker aan in equipment dan het eerste deel.

Destiny 2 pc

Eyes up Guardian

Destiny 2 ziet er werkelijk schitterend uit. Nog steeds ben ik op sommige momenten om me heen aan het staren omdat ik simpelweg ben verwonderd door de visuals. Het handje vol aan planeten waar je naar toe kunt reizen bieden genoeg variatie en in tegenstelling tot het eerste deel heel veel mogelijkheden om op ontdekking uit te gaan. Lost Sectors en Adventures zorgen voor een mooi totaalplaatje vol met informatie en locaties die de vrij korte storyline prima weten te compenseren. Met liefde zou ik alle cutscenes nog een keer bekijken en zelfs op een gegeven moment sprong er een gedachte in mijn hoofd: “Ik wil hier een film van!”

Destiny arcstrider

Legendarische soundtracks

Eén van de beste features uit Destiny 2, als niet de beste zelfs, zijn de soundtracks. Damn, wat zijn ze mooi. Stuk voor stuk zijn de soundtracks een enorme smaakversterker voor de sfeer in de game. Passende soundtracks tijdens verschillende encouters en momenten in het verhaal. Zelfs de scores die zich afspelen in de verschillende gebieden zijn episch. Bungie staat misschien al bekend voor de geweldige soundtracks uit Halo en Destiny 1, maar ik ben werkelijk onder de indruk van de geweldige muziek in deze game.

Unlimited FPS

Destiny is oorspronkelijk ontwikkeld om in 30FPS te spelen aangezien het een console-based shooter is, maar dit is voor de PC natuurlijk niet acceptabel.

Het grootste voordeel van de PC gamer: Zoveel fps als je op krijgt, of je pc krijgt geregeld. Mijn GTX-970 en i5-4460 krijgen de game op utra settings met kleine aanpassingen prima geregeld met een fps die schommelt tussen de 95 en 120 (144hz monitor), dit geldt hetzelfde voor de PC die Nephilim gebruikt. Op Titan merk ik wel een klein dipje, dan zakt de fps naar 60 voor voor mij nog onbekende redenen. Vermoedelijk lag het aan het water, maar ook in gebieden waar geen water te zien is zakt de fps soms naar de 60.

Voor de computer gebruikers, Destiny 2 maakt vooral veel gebruik van je processor. De grafische kaart heeft niet heel veel stress. Uit gemiddeldes van beide computers zit de game op de hoogste instellingen rond de 2.4GB aan VRAM geheugen.

Destiny 2 pc

Hee, jij da.. Oh wacht..

Destiny 2 biedt geen enkele manier om te communiceren met mensen in jouw omgeving. Je kunt ze toevoegen als vriend, whisperen of uitnodigen, maar waar is de map chat? Waar is de clan chat? Moet ik tijdens het spelen van de game een third-party app als Discord gebruiken om te chatten met mijn clan-buddies die niet in mijn fire-team zitten? Dit moet een foutje zijn geweest toch?

In mijn ogen is het sociale aspect in een game als Destiny één van de meest belangrijke dingen. Door communicatie te beperken tot fireteams is onacceptabel. Het in je eentje strugglen om een Heroic Public Event te voltooien had eenvoudig verholpen kunnen worden door [ENTER]/m Please help at Cabal Excavation! te typen.

Destiny 2 sparrow

Verschillen tussen versies

De game is natuurlijk eerder uitgekomen op console maar laten we natuurlijk niet vergeten dat deel 1 van Destiny een console exclusive was. Om deze redenen hebben de games zijn verschillen. Als oud Destiny 1 speler op de console werden mijn karakters qua uiterlijk direct overgenomen en hoefde ik vrij weinig te doen om aan het spelen te raken. Tevens krijgt men op de console statistieken te zien die men gehaald heeft in het vorige spel die over worden gedragen naar Destiny 2.

Ook zijn er soms verschillen in de dialogen. Destiny 2 maakt natuurlijk gebruik van kleine easter eggs van de oorspronkelijke titel. Omdat de titel Destiny nieuw is voor PC, hebben veel mensen natuurlijk de eerste game niet gespeeld. Dit valt op aan de dialogen die worden verteld door het hele spel heen. Men kan bijvoorbeeld kleine easter eggs scannen om meer lore uit de game te halen, zoals vlaggen, objecten en zelfs vijanden.

Persoonlijk stoorde mij het feit van verschillende dialogen een klein beetje. Dit komt natuurlijk omdat ik een trouwe speler was van het oorspronkelijke spel.

Wel heeft Bungie gezegd dat zij binnenkort de spelers die van platform hebben geswitched tegenmoet zullen komen. Mogelijk zal Bungie dat de game net zo maken als op de consoles.

Destiny 2 is een prachtige game en de PC is dé plaats waar je deze game wilt spelen als je een krachtige computer hebt. De game ziet er verschrikkelijk mooi uit en de soundtracks klinken ontzettend mooi. Er missen hier en daar wat features die je eigenlijk wel zou verwachten in een Multiplayer PC game, maar hopelijk worden deze snel opgepakt. Het verhaal is aan de erg korte kant, maar zit vol met cinematische geweldigheid. Buiten de main storyline heeft de game nog interessante content te bieden in de vorm van Adventures, Quests en Lost Sectors waardoor je in tegenstelling tot het eerste deel ontzettend veel kunt doen buiten het grinden van strikes en crucible matches.

+ Soundtracks
+ Grafisch mooie game
+ Cinematic experience