Review: Detective Pikachu – Zeer goede spin-off

Detective Pikachu

Recentelijk is Detective Pikachu verschenen voor op Nintendo 3DS. In deze avonturengame neem jij de rol aan van Tim Goodman. Hij is een jonge knul die naar de stad is gekomen om de vermissing van zijn vader te onderzoeken. Snel na je komst ontmoet je een nogal praatgrage Pikachu die zichzelf detective heeft verklaard. Deze Detective Pikachu blijkt al snel de ideale partner te zijn om je zoektocht mee voort te zetten.

Detective Pikachu is een zeer goede spin-off van Pokémon. Deze avonturengame speelt zich af in Ryme City, een van de meest realistische Pokémon steden die we tot nu toe hebben gezien. Hier ga jij, in de rol van Tim Goodman, op onderzoek naar de vermissing van je vader. Direct na je komst word je al met je neus in de actie geduwd. Een aantal losgeslagen Aipom zetten de stad op zijn kop en stelen een ketting van een jong meisje. Per toeval bots je op Detective Pikachu die je helpt de ketting op te sporen en terug te brengen naar het meisje. Deze samenwerking verloopt zo goed dat Detective Pikachu besluit je te helpen bij het onderzoek naar je vader. Dit was een interessante, maar vooral plezierige zoektocht, door Ryme City waarin het verhaal al snel een spannende twist kreeg. Hoewel het spel zelf niet veel uitdaging bied weet het wel je aandacht erbij te houden. De twist in het verhaal in combinatie met de leuke humor van Detective Pikachu houden het interessant. Hierdoor wil je telkens ‘nog even’ doorspelen om de zaak op te lossen en vervolgens achter de rest van het verhaal te komen.

Mimikyu Detective Pikachu

Controls

De game wordt op een aangename manier ingeleid door de zaak van de vermiste ketting. Dit bied je de kans om de personages en de controls te leren kennen. Zo is er een knop waardoor je met Detective Pikachu kunt communiceren. Indien hij je tijdens je zaak wilt spreken zal deze knop gaan knipperen. Hij geeft vervolgens tips, maakt een grap of haalt een van zijn gekke streken uit. De game zelf is niet heel moeilijk, maar indien je toch vast komt te zitten kun je Detective Pikachu om een hint vragen. Dit geeft je direct aan wat je volgende stap moet zijn. Alle belangrijke informatie die je verzameld wordt genoteerd in je ‘Case List’. Hier kun je ten alle tijden nog eens teruglezen wat je zojuist onderzocht hebt. Indien je denkt genoeg bewijsmateriaal en informatie ontvangen te hebben kun je de huidige taak proberen op te lossen via ‘Case Notes’. Hier zal Detective Pikachu je nogmaals voorleggen waaraan jullie werken en stap voor stap alles nalopen. Zo kom je uiteindelijk tot de dader en kun je de zaak oplossen.

Controls Detective Pikachu

De game bestaat uit het interviewen van mensen en Pokémon en het verzamelen van bewijsmateriaal. Hiermee los je telkens stukjes op van het onderzoek. Dit alles is helaas niet heel erg moeilijk. Voor spelers die al bekend zijn met Pokémon is vaak vooraf al duidelijk wie een belangrijke rol in het onderzoek speelt. Het is echter niet mogelijk om een stukje van de zaak op te lossen voordat je alle getuigenissen en bewijsmateriaal hebt verzameld. Dit veroorzaakte bij mij regelmatig frustratie gezien ik gewoon verder wilde gaan met hetgeen waar het voor mij om draaide; het verhaal.
De enige andere vorm van gameplay die wordt aangeboden komt in de vorm van quicktime events. Dit is een vrij onnodige toevoeging daar het falen van deze quicktime events niks veranderd aan het verloop van je verhaal. Het enige wat dit oplevert zijn een aantal grappige beelden van de gevolgen van je falen. Vervolgens krijg je een nieuwe kans, en kun je opnieuw blijven proberen totdat het je lukt.

Cutscenes

De cutscenes zijn, buiten het verhaal om, wellicht de enige reden dat de game interessant en leuk blijft. Deze cutscenes brengen namelijk de leuke humor en het eigenaardige karakter van Detective Pikachu prachtig in beeld. Dit zorgt ervoor dat hij al snel een personage is waar je van houd. Zijn karakter in combinatie met de gekke gezichten die hij trekt en zijn nogal aparte stem weten je aandacht telkens bij de game te houden. Dit wordt gedurende jullie onderzoek in beeld gebracht door de hierboven genoemde cutscenes. Deze cutscenes weten het spel telkens op het juiste moment te onderbreken waardoor je weer door wilt spelen. Dit is een welkome aanvulling gezien het telkens ondervragen van getuigen en het zoeken naar bewijsmateriaal op den duur best vermoeiend word.

Detective Pikachu

Onbeantwoorde vragen

Nadat je de game hebt uitgespeeld blijven een aantal vragen nog onbeantwoord. Zo is tot op heden onbekend hoe het kan dat Tim kan communiceren met Pikachu. Je bent namelijk niet in staat om tegen andere Pokémon te praten, en buiten jou om is er niemand die Pikachu verstaat. Gedurende de game ontwikkel je hier zelf een aantal speculaties over waarvan je wellicht nooit zult weten of deze kloppen. Verder heeft de game teleurstellend genoeg een open einde. Hier ga ik echter niet verder op in daar ik de game voor niemand wil spoilen. Hier zul je dus zelf achter moeten komen wanneer je de game speelt. Ik hoop echter dat Nintendo dit als een kans ziet om een tweede deel van deze game uit te brengen. Voor nu zullen we het moeten doen met de film die er komend jaar aan zit te komen. Hopelijk worden hier al mijn vragen beantwoord.

Oordeel

Indien je altijd al Pokémon fan bent geweest zal deze game zeker geen tegenvaller zijn. Hoewel de moeilijkheidsgraad van de game het aantrekkelijker maakt voor kinderen als voor volwassenen bied het toch de nodige uurtjes plezier. Het verhaal is interessant en weet je aandacht er echt bij te houden. Verder is Detective Pikachu een personage die je zeker weten wilt leren kennen. Zijn toffe karakter tovert gegarandeerd een lach op je gezicht. Dit heeft mij wel benieuwd gemaakt naar de film die er aan zit te komen. Verder hoop ik dat Nintendo zijn goede werk voortzet en er snel een vervolg zal komen op deze game. Voor dit mogelijke vervolg mogen ze dan wel meenemen dat de moeilijkheidsgraad iets omhoog mag. Detective Pikachu is echter hoe dan ook een aanrader voor jong en oud.

• Interessant verhaal
  • Het personage ‘Detective Pikachu’ is geweldig neer gezet

• Te makkelijk