Review Detroit: Become Human: Hoe ver ga jij voor je vrijheid?

DBH-Logo

Detroit: Become Human is de nieuwste game van Quantic Dream die morgen uit komt exclusief voor de PS4. We waren al enthousiast na de hands-on versie van Detroit: Become Human. Nu mochten we met de gehele game aan de slag. En wat voor een game. Detroit: Become Human overtreft alle verwachtingen. Vergeet de goede game Heavy Rain en de teleurstellende Beyond Two Souls. Quantic Dream presenteert een game die vele malen beter is dan zijn voorgangers. Hoe ver ga jij voor je vrijheid?

DBH-Androïds

Detroit: Become Human speelt zich af in logischerwijs de stad Detroit. We gaan wat jaren de toekomst in, waar Androids de normaalste zaak van de wereld zijn. De Androids zijn overal te vinden. In huis, op de werkvloer, winkels en in straatbeeld. Veel werk is overgenomen van de mens. Van het huishouden tot aan straten maken, de Androids kunnen alles.  Eigenlijk zijn alle klusjes waar wij als mensen te lui voor zijn, overgenomen door de Androids. Zelfs in de wat pikantere sferen zien we in de game de opkomst van de Androids. Maar doordat de Androids steeds meer werk van ons overnemen, verliezen mensen hun banen. Meer en meer mensen voelen zich bedreigt door de Androids. Dit leidt tot spanningen en demonstraties.

Kara, Marcus en Connor

De hoofdpersonages van het verhaal zijn Kara, Marcus en Connor. Alle drie de Androids leven in verschillende leefsituaties. Kara, de vrouwelijke Androd, woont in een gezin met een alleenstaande vader en dochter Alice. In een armoedige sloppenwijk, verzorgt Kara het huishouden. Ze vervangt de weggelopen vrouw en moeder van Alice. Todd, de vader van Alice, zit aan de grond. Aan Kara de taak om te zorgen voor Alice. Met de zorg voor Alice, zien we Kara zich steeds meer ontwikkelen naar een moeder.

DBH-Kara-Alice

Marcus werkt als persoonlijke verzorger voor de oude kunstenaar Carl. Net als Kara zorgt Marcus voor Carl. Hij doet zijn boodschappen, doet het huishouden, begeleidt Carl door het huis heen. Carl is immers slecht te been en ziek. Carl is een oude kunstenaar die met pensioen is. Carl is nog steeds bezig met schilderen en Marcus assisteert hem daarbij. Carl is een vrije denker, en dit reflecteert hij aan Marcus. Dit straalt door naar Marcus, die zich steeds meer afvraagt of hij niet meer is dan slechts een Android.

DBH-Marcus

Connor is het allernieuwste Android model. Connor wordt ingezet als detective, om de politie te assisteren. Zijn taak is het opsporen van Deviants. Deviants zijn Androids die “rogue” zijn gegaan. Opstandige Androids die niet meer naar hun meesters luisteren. Connor is een zeer professionele Android die kostte wat kost zijn missie wilt volbrengen.  Hij assisteert detective Hank in de onderzoek naar de Deviants. De missie van Connor: onderzoeken waarom Androids Deviants worden, en hoe is dit te stoppen.

DBH-Connor

Schitterende details

De game is een lust voor het oog. De details zijn veelal nauwelijks te onderscheiden van echt. Tijdens het maken van de game, hebben de ontwikkelaars gebruik gemaakt van acteurs. De acteurs zijn tot in elke detail nagemaakt. Hierdoor lijkt het net alsof je een film aan het spelen bent. De emoties en uitdrukkingen zijn helder te lezen. Tijdens het besturen van één van de drie androids oogt het allemaal heel natuurlijk. Af en toe her en der een schoonheidsfoutje, maar die zijn heel erg minimaal. Eigenlijk verwaarloosbaar ten opzichte van de rest van de game.

DBH-Omgeving-Detroit

Het toekomstige Detroit is schitterend. Van felle kleuren en modernisatie, tot aan de sombere achterstandswijken. Ook hier hebben de makers zorgvuldig aan de details gedacht. Hoewel we hier wel wat meer oppervlakkige zaken tegen komen, zien de plaatsten waar je langdurig bezig bent er schitterend uit. Eigenlijk is dit gewoon muggenziften in een schitterende game. Een mooie impressie van hoe de wereld er in de toekomst uit kan zien.

Wat verrassend is aan deze game, is dat de kwaliteit in de cut-scenes net zo goed is als in game zelf. De game loopt vloeiend in elkaar over tussen in game en cut-scene. Een heerlijke verademing.

Het besturen van de Androids is net zo simpel, als een Android je werk laten doen. De game laat je alle opties van de PS4 controller gebruiken. De touchpad op de controller komt regelmatig terug in de game. Hiermee swipe je door de magazine, of maak je de was beweging tijdens de vaat. De motion besturing van de controller wordt gebruikt voor taken als drinken inschenken. Wanneer je de R2 knop indrukt, bevriest je scherm. Tijdens dit moment kan je om je heen kijken zonder dat de tijd verstrijkt. Wanneer je de game op casual speelt, zal het dan ook alle punten van interesse weergeven.

DBH-Ingame-screen

Detroit: Become Human is een cinematische game. Net als in een film is de game opgedeeld in scenes. Na elke scene kom je in de flowchart terecht. Hierin krijg je te zien welke pad je hebt bewandeld tijdens de scene. En je ziet welke paden je nog meer had kunnen bewandelen. Vele keuzes hadden een andere einde kunnen geven aan de scene die je gespeeld had. In de flowchart kan je snel terug springen als je spijt hebt van één van je beslissingen. Maar wij raden jullie aan: SPEEL DE GAME EERST VOLLEDIG UIT! Daarna ben je vrij om terug te gaan en beslissingen te wijzigen. Want wanneer je vroegtijdig wijzigingen maakt kan je dat niet meer ongedaan maken.

DBH-Flowchart

In geen tijden heb ik me vermaakt met een game als Detroit: Become Human. Zodra je de game aanzet, vliegen de uren voorbij. Het verhaal van Kara, Marcus en Connor is schitterend. Bij elke scene kwam er aan het einde kippenvel over heel mijn lichaam. Je raakt zo betrokken bij de drie Androids dat je volledig met hun mee leeft. Drie verschillende situaties van leefsituaties tussen mens en Android. Het verhaal speelt heel erg in op je persoonlijke moraal. Want elke keuze die je maakt reflecteert jou als persoon in die situatie.

De manier waarop je de game speelt en hoe de game eruit ziet is simpelweg fantastisch. We hebben onze uiterste best gedaan om de flaws van de game te vinden. Maar als we eerlijk zijn, de kleine flaws die er zijn, is als zoeken naar een speld in een hooiberg. Detroit: Become Human is een game wat een sterke concurrent wordt voor de titel Game of the Year. Doordat je zoveel eindes hebt per scene en bij de conclusie van het verhaal, blijft de game zeer goed her speelbaar. Maar nogmaals een vriendelijk advies: SPEEL DE GAME EERST VOLLEDIG UIT, voordat je de andere uitkomsten gaat onderzoeken.

• Verhaal is schitterend
  • Gameplay is simpel en goed
  • Graphics fenomenaal