Review: DiRT4 – Simulatie of Arcade?

DiRT 4 Rally Arcade Simulation

DiRT Rally was een mooie game, maar de gemiddelde gamer claimde dat de game veel en veel te moeilijk was. DiRT Showdown kreeg dan weer de klachten dat de game niet genoeg realisme had. Nu is er DiRT4, heeft Codemasters een duidelijk balans gevonden? Lees het in onze review!

DiRT 4 is ontwikkeld en uitgebracht door Codemasters, de game is speelbaar voor op de Playstation 4, Xbox One en de PC. Hij kwam uit op 9 juni en ik heb er even flink achter mogen zitten! Bekijk hier beneden even een mooie trailer om een idee van de game te krijgen.

In het begin werd voor mij al snel duidelijk dat Codemasters wel geluisterd heeft naar de fans en gamers. Je krijgt al vrij gauw een soort van de keuze op welke manier jij de game wilt spelen, wil jij de game spelen als arcadegame of simulatiegame? Deze simulatie optie heeft veel weg van DiRT Rally, hier zullen de mensen die dat deel tof vonden dus ook waarschijnlijk voor kiezen. Daarnaast heb je de gamer mode, dit is dichtbij arcade maar zal nog steeds niet makkelijk zijn! Verwachtte jij dus dat DiRT 4 makkelijk zou worden? Dan is dat helaas niet het geval, de game zal hoe dan ook een uitdaging zijn!

Landscapes
Qua modi heb je natuurlijk je Rally, Landrush, Career en Online. In deze carrière modus ben jij dus ook bezig met het ontwikkelen van ‘jouw’ racer en het uitbreiden van je wagenarsenaal. Je hebt verschillende omgevingen zoals Wales, Zweden, Spanje, Michigan en Australië. Je hebt in andere DiRT games dezelfde landscapes gehad, wat ik dus iets minder vond. Al met al zagen de gebieden er wel weer top-notch uit! Met als enige minpuntje dat bepaalde dynamische weersomstandigheden niet altijd even fijn waren. Ik begrijp dat op de punt de game moeilijker moet worden maar voor de gemiddelde gamer is dit niet toegankelijk.

DiRT 4 Rally Mode

Genoeg rides
Iets wat DiRT 4 dit keer wederom interessant maakte, was het feit dat de game meer dan vijftig unieke voertuigen heeft. Deze voertuigen beschikbaar vanuit alle tijdperken, autosporten en noem het maar op. Je hebt auto’s erin die nog dit jaar uit zijn gekomen, maar je kan ook in een auto rijden die al veertig jaartjes rondrijdt op ons planeetje. Landrush vond ik persoonlijk heel leuk omdat je hier rond kon rijden in trucks en buggy’s en daarmee de gekste taferelen uit kon halen.

Wat ook wel fijn is aan de Career Mode is dat jij jouw eigen teamnaam kan opstellen en dus ook je eigen team moet uitbreiden. Dit gaf mij een fijn gevoel van progressie. Je zal zelf sponsoren moeten binnenhalen, je monteurs moeten inhuren en aansturen, je eigen stage klaarmaken en ga maar door. Dit was voor een racegame in mijn ogen best uitgebreid en een groot pluspunt!

DiRT 4 Race Car Dirt Track

Create your own!
Je hebt in DiRT 4 nu iets volledig nieuws: Your Stage. Deze handige functie kan jij gebruiken om je eigen tracks te bouwen. Je mag zelf alles regelen en bepalen van de moeilijkheid tot hoe lang de baan is. Je kan zelfs kiezen welk weer het word en hoe dit afwisselt tijdens het racen. Dit maakt het hebben van maar vijf gebieden stiekem toch een beetje goed omdat je een oneindig aantal banen kan creëren en ik begrijp dat er mensen dagen aan kunnen zitten zonder te pitten!

Je kan deze banen natuurlijk delen met vrienden en andere online spelers. Je kan racen om de beste tijden neer te pleuren. Maar multiplayer draait natuurlijk om veel meer dan deze nieuwe functie. RaceNet heeft een re-do of make-over gehad. Je hebt nu sowieso leaderboards die overigens best overzichtelijk zijn.

DiRT 4 Two Cars Racing

Joyride, maar niet in je pa’s auto…
Nog een nieuwe functie, die overigens wel vergelijkbaar is bij iets leuks uit DiRT 3, is Joyride. In deze mode kan je laptime uitdagingen doen, smash challenges, free-play gebieden bezoeken en uitdagingen naar vrienden sturen. Je kan het je zo arcade-ish en gek niet bedenken en het is mogelijk. Joyride is zeker een game mode die ik vaker terug zou willen zien.

Grafisch soms iets minder, maar een goede sfeer
Ook al zien de gebieden in DiRT 4 er super goed uit, er zijn nog genoeg wensen over gelaten op dit gebied. De game zal met de PS4 Pro en de Xbox One X zeer zeker een boost gaan krijgen, maar liet voor mij op de Playstation 4 nog een beetje liggen soms. Vooral tijdens mistige rondes en in besneeuwde gebieden vond ik de game grafisch achteruit gaan. Ook de schade aan je auto, die wel degelijk je prestatie aan zal tasten, , zag er soms niet realistisch uit. Een klein minpuntje, maar hey, die moeten er ook zijn!

Verder heeft de game een geweldige sfeer, de soundtracks liggen fijn in de oortjes. Er is een grote schaal aan muziek uitgekozen voor de game, i like it! Ook de besturing is erop vooruitgegaan, in DiRT Rally kreeg ik nog wel eens het gevoel dat mijn auto later reageerde op wat ik deed, dat had ik in DiRT 4 dan weer niet, gelukkig maar!

DiRT 4 Buggy's Racing

DiRT 4 is net als de voorgangers, niet voor iedereen bestemd. De game heeft een hoge moeilijkheidsgraad en zal niet voor iedere racer lekker op de controller liggen. Al met al heeft de game zich flink verbeterd hierin aangezien jij je eigen racestijl kon kiezen; Arcade of Simulatie! Your Stage is een geweldige aanvulling en mag van mij zeer zeker blijven in aankomende delen. De ‘vibe’ in de game mag er zeker wezen. Op een paar grafische minpuntjes na en soms iets te weinig gebieden heb ik mijn tijd in de game zeker gevat als ‘geslaagd’.

+
 Betere balans tussen gamer en simulatiespeler
+ Genoeg voertuigen beschikbaar