Review: Dishonored 2 – Arkane’s waardige sequel

Dishonored 2

Een sequel maken, één van de meest lastige kwesties als het gaat om het creëren van games. Arkane heeft de sequel van Dishonored op zich genomen en is er in geslaagd om een geniaal vervolg op te bouwen. Lees in onze review de goede en minder goede punten van de game.

Bethesda heeft een aantal leuke titels op zijn naam staan dit jaar, zoals The Evil Within, The Elder Scrolls Online en Doom. Allemaal geweldige titels als je het mij vraagt. Nu is het tijd om het verhaal van de originele Dishonored te vervolgen in Dishonored 2. De game kwam 11 november uit voor op de Playstation 4, PC en Xbox One.

Dishonored 2 Review

Een verhaal met perspectief

Toen Emily Kaldwin nog maar tien jaren op deze planeet leefde, werd de keizerin en tevens haar moeder vermoord. Emily, als het jonge meisje dat ze was, werd ontvoerd en als object gebruikt voor de oorlog om macht die volgde. Corvo Attano, vader van Emily, had maar één doel: het redden van zijn dochter. Na dat deze daad werd verricht, kwam Emily op de troon te zitten. Alles lijkt eindelijk een goede richting op te gaan…

Vijftien jaar later werd er een coup gepleegd door hertog Luca Abele en Delilah Coppersoon. Je kunt in deze game volledig kiezen welk pad jij neemt in het nemen van wraak als Emily, of het wederom beschermen en redden van jouw dochter als Corvo. Iets waar de game de lat hoog legt, is het vertellen van dit verhaal. Je kunt alle missies spelen met welk personage jij kiest, de missies zullen inhoudelijk hetzelfde zijn. Datgene wat het anders maakt om de game een tweede keer te spelen met een ander personage ligt hem vooral in het perspectief.

Dishonored 2 Emily Corvo

Corvo en Emily bieden beiden namelijk een ander perspectief, evenals andere gameplay momenten. In dit deel heeft Corvo ook eindelijk een eigen stem en een eigen blik op bepaalde aspecten van het verhaal. Dit geeft jou ook meer de motivatie om de game een tweede keer te spelen. Je leert beide personages erg goed kennen en zo leer je bijvoorbeeld dus ook dat Emily heel ambitieus en rechtvaardig is. Alhoewel het verhaal vaker voorspelbaar is, houdt dit zich niet tegen om een goede game te zijn.

Gameplay, meer mogelijkheden

De gameplay biedt zoveel meer dan dat de originele Dishonored deed. De eerste game was er al één die zeker weten bij me is gebleven en dit keer zal dat wederom het gevoel zijn dat ik krijg. Beide personages hebben een hele andere speelstijl wat ervoor zorgt dat de game afwisselend blijft. Ook dit is goed voor de replay value. Je kunt het op bepaalde aspecten zien als een RPG. Corvo is single target erg goed en met dit personage zal je je dus ook meer gaan focussen op het uit elkaar halen van groepen en je tegenstanders alleen te verslaan.

Emily daarentegen speelt veel beter met het uitschakelen van groepen in een geheel. Ze kan haar vijanden verbinden met Domino. Dit geeft jou de mogelijkheid om één van je vijanden te pakken en vervolgens zal de rest hetzelfde lot krijgen. Mocht je in een hoekje gedreven worden kun je ervoor zorgen dat vijanden jou vergeten met alweer een andere vaardigheid.

Dishonored 2 Emily Powers

Als Corvo kun je bijvoorbeeld gebruik maken van een Posession vaardigheid die jou een rat of dergelijke laat overnemen om voorbij bepaalde mensen te sluipen. Corvo geeft meer een idee van stealth. Puur om het feit dat je met Blink vooruit kunt ‘teleporteren’, dit natuurlijk ongezien. Emily kan met een bepaalde skill zichzelf naar plaatsen toe trekken. De game heeft hier een geweldige balans in gevonden en je hebt genoeg vrijheid om levels te spelen zoals jij dat wilt. Corvo meer voor de sluipers onder ons en Emily meer voor de straight-to-the-point spelers.

Je hoeft niet eens je vijanden te vermoorden. Je kunt ze zelfs knock-out slaan. Dit zijn kleine details die voor sommige spelers de game een stuk interessanter maken. Ook timing is iets waarmee je tegenstanders sneller of leuker uit kan schakelen. Er zijn een stuk meer wapens en accessoires dan in het eerste deel. Met al deze opties en de vloeiende gameplay zijn er meer dan voldoende manieren om je door de levels heen te beuken.

Dishonored 2 Emily Gif

Karnaca, levende en dynamische gebieden

Alhoewel de game een beetje een ruwe start had met wat PC bugs en PS4 crashes, liep de game uiteindelijk fantastisch. De wereld van Dishonored is er één die ik nog niet op deze manier gezien heb. Grafisch gezien is de game niet het allerbeste, maar wel erg origineel en thematisch. De straten en gebieden voelen voller en levendiger. Dit geeft de game in zijn geheel gewoon een realistische gameplay. NPC’s zullen je aanspreken, met elkaar spreken en zo ook jou potentiële side missions geven. Dit geeft je ook de motivatie om de gebieden te ontdekken en exploreren.

Iets wat ook een goed gevoel aan deze game geeft is het feit dat niet alleen jij, maar ook je omstanders en vijanden, last zullen hebben van bijvoorbeeld een Dust Storm. Niet alleen jouw visie wordt hierbij gelimiteerd, maar ook die van omstanders. In bepaalde gebieden of gebouwen zitten aardig veel mechanics. In de Clockwork Mansion zullen bijvoorbeeld kamers voortdurend veranderen terwijl in andere missies weer de tijdsperiodes veranderen.

Dishonored 2 World

Muziek en geluiden

Iets wat games een bepaalde sfeer kan bieden is het gebruik van muziek, geluiden en dialogen. De dialogen in deze game zijn goed gemaakt en je voelt het gewicht achter hoe bepaalde personages zich uiten en hoe ze praten. De muziek in de game had op bepaalde momenten misschien wat meer gemogen voor een beter of dramatischer effect, maar de muziek die je hoort, is fantastisch. Geluiden van bijvoorbeeld het neersteken van je vijanden is verrassend goed gedaan!

Oordeel

Dishonored 2 is een game die ik iedereen aanraad te spelen, of je nu van RPG games houdt, of van shooters. De game biedt veel vrijheid en een goed verhaal. Alhoewel het verhaal soms voorspelbaar is neemt dit niet af van de gameplay. Skills, wapens en gadgets geven een gevoel van veel mogelijkheden en er is ook genoeg vrijheid in deze game om hem volledig te willen exploreren. De game een tweede keer spelen is ook zeker weten een must aangezien beide hoofdpersonages een ander perspectief bieden. Op een aantal kleine dingetjes na heeft deze sequel zich geniaal uitgepakt. Één van de weinige pluspunten van dit jaar dus!

+ Karnaca is dynamisch en adembenemend
+ Sterk verhaal en ook gedreven hierdoor
+ Veel vrijheid en genoeg opties in krachten, wapens en gadgets