Review: Dishonored: Death of the Outsider

dishonored

Kan jij een god vermoorden? Dit mag jij gaan proberen in Dishonored: Death of the Outsider, de onofficiële derde game in een franchise die begon in 2012. Deze “DLC” is vanaf 15 september beschikbaar op PS4, Xbox One en PC.  Hopelijk hoeven we niet te lang te wachten op de volgende volledige Dishonored game want deze is veel te snel voorbij.

Voor onze fans van de franchise is Billie Lurk geen nieuwe personage en al bekend uit een voormalig DLC pack, The Knife of Dunwall. Death of the Outsider is een standalone DLC die wordt uitgegeven na Dishonored 2 maar een hoofdstuk eindigt die begonnen is in Dishonored. Dit is dan ook de reden dat ze de 2 weg hebben gelaten in de titel. Dishonored is een action adventure stealth game die zo opgezet is dat je zelf kunt kiezen welke stijl dat je speelt. Je kunt de hele game in stealth uitspelen zonder iemand te vermoorden. Zelf kies ik precies de andere kant en ga voor een direct approach en vermoord iedereen die op mijn pad komt.

Setting

Allereerst de setting van de game. Er is hierin niet veel veranderd ten opzichten de vorige games: Een mooie steampunk wereld die niet over de top is. De review heb ik gespeeld op een standaard PlayStation 4 en mag niet klagen over de graphics. Alles ziet er mooi en strak uit en precies zoals je verwacht van Dishonored. De wereld zelf is redelijk open. Je wordt met elke missie in een stad of plaats gezet en daar ben je vrij om op jouw manier je missie te voltooien. Er zijn dan altijd meerdere manieren en wegen om de missie te volbrengen. Het aantal verschillende vijanden is wel beperkt maar daar merk je vrij weinig van tijdens het spelen en het maakt het geheel er niet minder leuk op.

dishonored

In Dishonored: Death of the Outsider speel je met voormalig huurmoordenaar Billie Lurk en zoals de titel al doet vermoeden ga je The Outsider vermoorden. Het verhaal van de game is een afsluiter van een hoofdstuk binnen Dishonered. Maar leent zich heel goed voor de nieuwe speler van de franchise. Je hoeft geen van de eerdere games gespeeld te hebben om dit verhaal  te kunnen volgen. Natuurlijk voegt het wel een hoop toe. Ook omdat er in deze game heel veel te lezen valt van brieven, boeken en meer die direct met het verhaal te maken hebben, maar ook met de complete lore van de franchise. Meestal lees ik alles maar dit keer wilde ik de game spelen en heb op een bepaald punt alles weggeduwd want het werd mij wat teveel. Alhoewel ik niks heb gelezen was het verhaal nog goed te volgen. Buiten de hoofd story in missions kun je ook nog contracten of in andere woorden side-missions aangaan (zoals iemand vermoorden of een schilderij stelen) voor wat extra geld.

De gameplay verschilt niet veel van Dishonored 2 behalve dat je bij deze game één personage hebt in plaats van twee waar je uit kunt kiezen. Daarnaast heb je opnieuw andere krachten dan in voorgaande delen. De krachten die je krijgt zijn Displace, Semblance en Foresight. Met Displace kan je jezelf teleporteren naar een plek binnen bereik. Semblance is een soort van vermomming en je kunt voor een korte tijd uitzien als een NPC om bijvoorbeeld langs bewakers te lopen. Met Foresight kun je tegenstanders en objecten markeren en kun je de omgeving verkennen. Ook is er nog de ability Rat Whispers, hiermee kan je naar de ratten luisteren en verstaan wat ze zeggen. De ratten praten in raadsel vorm en hieruit kan je informatie krijgen over van alles. In tegenstelling tot de eerdere games worden deze krachten tegelijk vrijgespeeld. Buiten deze krachten om heb je ook nog andere wapens tot jouw beschikking zoals een zwaard, granaten, mijnen en een polsgeweer.

dishonored

Zoals eerder vernoemd is deze game toegankelijk voor de fans van de franchise als voor nieuwe spelers. In de vijf missions waar deze game uit bestaat bouwen ze het goed op. Net als bij een volledige game begin je met mission 1 als een soort van trainings mission en een hoop tutorials met video’s. Elke mission verder komen er een of meerdere verschillende vijanden bij, waar je weer een andere tactiek moet uitvogelen om ze te slim af te zijn. De game is volledig opgebouwd met jouw speciale krachten als basis. Je zult dan ook op een of ander moment elke kracht moeten gebruiken om de missions te volbrengen.

De game speelt lekker weg met de Playstation controller en voor zo ver geen last gehad van performance issues.

Muziek en geluids effecten

De geluiden en geluidseffecten door de game heen klinken goed en de surround is top. Het enige dat ik minder vond was de geluidseffecten van het zwaard wat je vind. Die maakt constant geluid en dat word na een tijdje heel irritant. De muziek door de game heen past er goed bij en word intenser naarmate dat je in gevaar bent.

Dishonored

Dishonored: Death of the Outsider is een aanrader voor iedereen. Een goede action adventure game met een vleugje aan RPG elementen. Voor mijn idee een perfect gebalanceerde game die een groot aantal spelers moet aanspreken of je nu van stealth houd of niet. Als ik naar mezelf kijk, ik heb een hekel aan stealth games maar deze franchise speel ik met plezier. Nu hopen dat ze ons niet te lang laten wachten op Dishonored 3.

Al met al een mooie en vermakelijke game die je na 5 missies achterlaat met een smaak naar meer.

+ Een mooie afronding van een hoofdstuk
+ Nieuwe krachten en genoeg kansen om ze te gebruiken