Review: Dissidia Final Fantasy NT

Voor de gamers onder ons met een zwakte voor fighting games met een strategische twist is Dissidia Final Fantasy NT eindelijk op de markt gekomen. Dissidia Final Fantasy NT is een directe opvolger van de 2009 psp release Dissidia Final Fantasy.

De wereld stond op zijn kop met de uiterst originele fighting game van Square-Enix, Dissidia Final Fantasy. Hierin worden alle protagonisten en antagonisten uit diverse Final Fantasy delen bij elkaar gegooid om te vechten voor de god van vrede genaamd Cosmos en van de oorlog, Chaos. Een paar jaar later werd er nog een remake uitgebracht dat voorzien was van een heleboel nieuwe content, Nu is de game uitgebracht op de PlayStation 4. Zal Dissidia Final Fantasy NT net zo sterk staan als zijn voorgangers? laten we de game eens van dichtbij bekijken.

Het oneindige verhaal
Dissidia Final Fanatsy NT volgt het verhaal direct na zijn PSP voorloper. De goden Cosmos en Chaos voeren een oorlog om te bepalen wie mag regeren in hun universum. Helaas zijn de goden precies even sterk en geen van beide kan een voordeel krijgen over de ander. Om hier verandering in te brengen roepen beide goden een aantal krijgers op van verschillende Final Fantasy werelden om voor hun te vechten. Op het einde van de eerste verhaal wordt Chaos op het nippertje verslagen en kunnen de opgeroepen krijgers eindelijk terugkeren naar hun eigen wereld.

Hierna volgt Dissidia Final Fantasy NT het verhaal verder op, helaas zal deze niet op de gebruikelijke manier gespeeld kunnen worden. Het verhaal is opgesplitst in een soort wereldmap waarin scenes vrijgespeeld kunnen worden met ‘Memoire’ punten, deze punten speel je alleen vrij als je player level omhoog gaat. Dit systeem is onhandig in de zin dat het je volledig van het verhaal afgooit en je in principe dwingt om andere game modes te spelen om je player level omhoog te krijgen. Scenes zijn overigens heel kort, waardoor de moeite die je hebt gedaan om memoire punten te verdienen geen gevoel van prestatie opleveren.

Gameplay Flashy en ambitieus
Dissidia Final Fantasy NT speelt anders dan je typische vechtgame. Games zoals Tekken en Dead or Alive kennen een traditionele 2D opzet. In Dissidia Final Fantasy NT is het grotendeels dynamisch en in 3D. Een standaard gevecht bestaat uit drie tegen drie personages in een grote arena.
Voordat je lekker je gang kan gaan biedt het spel je eerst een tutorial aan om de controles en de flow van een gevecht uit te leggen. Zelfs als je de vorige delen gespeeld hebt, heb je veel baat bij het doorlopen van deze oefeningen omdat er veel veranderd is qua opzet. Het spel bevat dus ook een flinke ”learning curve” het duurt wel even voordat je onder de knie welke personages wat kunnen doen en welke movesets hun bevatten.

Flow
Een gevecht loopt in principe als volgt: je hebt twee soorten aanvallen. Dit zijn de zogenaamde ‘Bravery Attacks’ en ‘HP Attacks’. Bravery Attacks zorgen ervoor dat je een bepaald aantal punten krijgt als je met deze aanvallen een tegenstander weet te raken. Dit aantal punten is in feite het aantal schadepunten dat je kan aanrichten als je vervolgens een HP Attack uitvoert. Stel: je hebt geen Bravery punten, dan kan je met een HP Attack geen schade aanrichten. Belangrijk is dus dat je voldoende Bravery punten hebt alvorens je een effectieve aanval kan plaatsen.

Je vecht in een opzet van drie tegen drie en de doelstelling is natuurlijk om de drie tegenstanders te verslaan. De game biedt twee mogelijkheden om de strijd aan te gaan. Je hebt een standaardwedstrijd en een ‘Core Battle’. Bij een standaardwedstrijd heeft elk team een totaal van drie levens. Worden er drie willekeurige tegenstanders verslagen, dan wint de tegenpartij. Bij de Core Battle hebben de twee partijen echter een kristal in hun bezit en het is dan zaak dat je het kristal van de tegenstander vernietigd om zo te kunnen winnen, in plaats van rechtstreeks op de man te vechten. Hierin zit dus enige afwisseling wat de gevechten betreft en dat komt de gameplay ten goede. Helaas is dit ook de enige afwisseling die je hebt in spelregels, wat de game op den duur een beetje eentonig laat aanvoelen.

Content Kwantiteit tegen kwaliteit

Het concept waarop deze game is gebouwd maakt ons zeer enthousiast, want het is echt een keer wat anders binnen het genre. Het voelt als een fris alternatief en daarbij is het natuurlijk geweldig om diverse Final Fantasy personages bij elkaar te zien. Het rooster bestaat uit 26 personages, die komen uit Final Fantasy I tot en met XV, alsook twee spin-offs. Op die manier is er een ruime keuze uit verschillende personages, waardoor je genoeg diversiteit in speelstijlen hebt. Wat wel opvalt, is dat Final Fantasy I tot en met X netjes zijn voorzien in protagonisten en antagonisten. Maar van final Fantasy XI tot en met XV, Tactics en Type-0 missen de antagonisten echter volledig. Deze kunnen uiteraard nog toegevoegd worden met de season pass maar met huidige opzet voel je wel dat er nog steeds personages ontbreken.
Wat wel op een traditionele manier vrijgespeeld kan worden zijn avatars, muziek, kostuums en wapens voor je personages. Je kunt deze items vrijspelen door Dissidia’s variant op lootboxen of met Gil dat je kunt verdienen door potjes te spelen. Er is dus genoeg content om vrij te spelen maar helaas bieden alleen de kostuums of wapens enige meerwaarde.

Mechanics
De mechanieken van de game voelen daarbij allemaal wat stroefjes aan. Dissidia Final Fantasy NT heeft het doel heeft om een strategisch vechtspel te zijn, maar enigszins wat meer vlotheid in de gameplay was de game absoluut ten goede gekomen. Bij elke handeling die je doet, zij het iets aanvallen of ontwijken, voelt het alsof je een stel gewichten van 100 kilo op je rug hebt zitten. Dit heeft als gevolg dat elke handeling als een lichte pauze aanvoelt alvorens je de volgende handeling kan doen. Alles bij elkaar genomen zorgt dat er voor dat het spelen ietwat zwaar aanvoelt. Dit staat haaks op hoe de game wil overkomen, namelijk met snelle vlotte actie dat nu dus enigszins belemmert wordt door de wat logge gameplay.

Het Bravery concept dat ten grondslag ligt aan de gameplay voelt heel erg fris aan en zorgt ook voor leuke gameplay. Het is een uitzonderlijk interessante opzet voor een vechtgame. De gameplay kan erg diep gaan door de strategische aanpak van een gevecht, maar tegelijkertijd mist het echte finesse waardoor het niet uitmuntend is. Met wat updates hier en daar kan veel gladgestreken worden. Voor nu is het echter niet optimaal. De sfeer daarentegen past goed bij het geheel en zal een Final Fantasy fan ongetwijfeld plezieren, met name door de diversiteit in personages. Het roster is degelijk, maar jammer genoeg ontbreken er toch nog wat iconische figuren die mogelijk achter een Season Pass ligt. Dissidia Final Fantasy NT is een degelijke game, maar het voldoet niet aan de standaard die gesteld is door zijn voorganger.

– Redelijk selectie van personages
– Nostalgische muziek
– Orgineel systeem “bravery system” voor gevechten