In-game fotografie, de nieuwe manier van fotograferen

Horizon Zero Dawn

Fotografie, iets waar wij mensen sinds 1826 mee bezig zijn. Video games, iets waar wij mensen sinds 1947 mee zijn begonnen. De twee onderwerpen zijn heel verschillend, maar komen steeds nader tot elkaar. Wie tegenwoordig nieuwe games koopt of bekijkt zal versteld staan door het grafische welzijn van tegenwoordig. Waar we vroeger blij waren met een 2D wereld en karakters die uit 10 zichtbare pixels bestonden, kunnen de games van tegenwoordig niet realistisch genoeg zijn.

Heb je ooit ‘The Witcher 3’ opgestart en eens boven op een berg om je heen gekeken? Steeds meer ontwikkelaars steken tijd in de omgeving. Kleinere details worden belangrijker. Ubisoft spendeerde een jaar langer aan ‘Assassins Creed, Origins’, en dat zorgde voor interessante details. Zo wordt de wereld weerspiegeld in de ogen van je paard. Ook de wegen in ‘Grand Theft Auto V’, waar er gravel ligt en het asfalt beschadigt is bij de randen van de weg. Dit alles maakt dat het niet raar is dat mensen sneller een in-game printscreen maken, kunnen we dit fotografie noemen?
god of war photo mode
Games haken hier op in, zo ontwikkelen ze fotografie tools die te gebruiken zijn om de perfecte screenshot te maken. In de ‘Sims 4’ kan je selfies maken met je Sims telefoon en je huisdieren plaatsen op Simstagram (ja, echt). Zo ook in ‘God of War’, je kan je camerahoek instellen, filters, contrast en de zichtbaarheid van de karakters. Je staat naast een beekje bij ‘Horizon Zero Dawn’, de zon gaat onder, achter je lopen een kudde Broadheads (koe machines), de wind waait zachtjes door het hoge gras… Schep ik al een perfect printscreen-baar plaatje? Een perfecte desktop achtergrond, lijkt mij. Zorg dat wat je wilt fotograferen in beeld is, druk op pauze en scroll naar de fotomodus optie en laat de creativiteit maar vloeien! Foto’s maken gaat nog mooier met steeds beter wordende computer schermen, TV’s en videokaarten.
The Last of Us part 2
Maar kan dit nou echt vallen onder fotografie? Vroeger was het niet wenselijk om te lachen op foto’s, want foto’s waren veel te speciaal om vrolijk op te doen, het was een hartstikke serieus moment om je vast te laten leggen. Vervolgens was analoge fotografie hét ding, die nieuwe digitale camera’s waren maar niks. Vijftig foto’s maken en er maar één goed genoeg vinden en de rest verwijderen, terwijl je met een duur rolletje het je niet kon veroorloven om vijftig slechte foto’s te schieten en één goede, het moest gewoon meteen goed (en dat vond men dus beter)! Toen kwamen de smartphones met de goede camera’s waar mensen mee gingen fotograferen. Eerst vond men dat ook maar raar, tegenwoordig kan je cursussen volgen voor smartphone fotografie.
the witcher 3 screenshot
Waar de grens ligt voor fotografie; dat bepaal jij. De in-game fotomodus geeft je een optie om prachtige gamemomenten vast te leggen en meteen te delen via de share button. De bijna eindeloze opties waar je je foto mee kan schieten kan je uren plezier geven! Deel ze met de gamecommunity en zie hoe anderen foto’s uit games kunnen waarderen.
Heb je zelf een mooie foto gemaakt in een game? Deel het met ons op onze Facebook onder het artikel!

Ellen Koning

Ik ben Ellen, online te vinden onder de naam Ellieah/Elllieah en een fanatieke gamer en stemacteur. Ik spendeer genoeg uurtjes achter mijn PC en PS4. Een groot horrorfanaat en fan van Ubisoft en Bethesda.

Bekijk alle berichten van Ellen Koning →