Review: Dragon Ball Xenoverse 2 – een hele verbetering

Dragon Ball Xenoverse 2

Dragon Ball Xenoverse 1 was zeker geen slechte game, verre van zelfs. Al met al had het deel een aantal verbeter puntjes. Deze punten zijn met Dragon Ball Xenoverse 2 zeer erop vooruit gegaan tot een punt waarop ik dacht: Wauw, wat een game! Lees hier wat wij van de game vonden in onze review.

Nou, daar zitten we dan, anderhalf jaar na de release van het eerste deel van de Xenoverse reeks. In dit eerste deel ging het verhaal om het herstellen van de tijdlijn door het terugreizen naar oude bekende gevechten. In dit deel is dat ook een groot deel van het verhaal, maar… ja er is een maar! Dragon Ball als anime heeft een compleet nieuwe seizoen gekregen. Er zijn twee nieuwe films uitgekomen en het nieuwe seizoen genaamd Dragon Ball Super mag er ook wel wezen. Deze verandering in de serie heeft ook een betere balans naar de game gebracht, lees hier beneden waarom.

Het verleden en de toekomst

De bedoeling van het verhaal in Xenoverse 2 is niet veel anders als die van zijn voorganger, op het begin althans. Het herstellen van de tijdlijn speelt weer een grote rol in deze sequel en je zult ook veel verhaallijnen van het eerste deel opnieuw doen. In deze tijdlijn zijn je vijanden een stuk sterker omdat er iemand rommelt met de tijdlijn om hem aan te passen en het is aan jou ervoor te zorgen dat deze dure grap niet doorgaat. Natuurlijk is het ook super tof om het verhaal van Dragon Ball weer een soort van te herleven.

Alhoewel de story in het begin een beetje hetzelfde voelt, hebben ze er veel tweaks aan gegeven waardoor het toch verfrissend voelt. Er zijn wijzigingen gebracht in de grote lijnen van elk stukje verhaal dat jij opnieuw speelt, dit gaf ook ruimte voor nieuwe personages zoals Majin Vegeta. Personages als Turles en Lord Slug zul je ook tegen gaan komen. Het verhaal is gewoon een gigantische upgrade vanuit deel één. Pas later in de story zul je ook echt gaan merken dat de game een hele andere richting op zal gaan.

Cinematics en gevechten zullen ook meer gewicht hebben door de grafische upgrade, waar we het later nog over zullen hebben! In mijn ogen is het verhaal in deze game een hele verbetering tegenover die van Xenoverse 1. Verder zal ik hierover niet te veel gaan spoilen.

Dragon Ball Xenoverse 2

Een nieuw personage

Ook in dit deel zul jij de rol van een Time Patroller op je nemen, met oufit en al. Je speelt als een nieuwe rekruut die de rol van de held van deel één over zal nemen. Ook zul je je Xenoverse 1 personage in de story tegen gaan komen, wat heel tof is. Je komt net als in elke RPG game terecht in een character customization na het starten van de game. Je kunt kiezen uit vijf rassen: Namekian, Human, Saiyan, Frieza en Majin

Na dat je een ras en geslacht hebt gekozen kun je beginnen met het aanpassen van je looks. De opties die jij in dit deel hebt zijn een stuk uitgebreider. Elk ras zal de game anders beginnen maar daarna zal iedereen hetzelfde verhaal volgen.

Vloeiender en mooier

Xenoverse heeft ook weer dezelfde art-style als de vorige, maar voelt vloeiender en heeft veel meer detail. Dit deel draait op 60 fps waardoor gameplay een stuk vloeiender oogt en speelt. Super Moves en combat in het algemeen ziet er ook veel beter uit. Kleine dingen als de gloed die je krijgt in een Super Saiyan 3 of Golden Frieza Form maken toch een groot verschil in het geheel.

Dimps, de ontwikkelaar van deze game, is erg goed bezig geweest met het luisteren naar feedback van de fans. Er is zelfs een website opgericht waarin mensen ideeën en feedback achter konden laten zodat Xenoverse 2 voor iedere fan een groot spektakel zou zijn. Dit zijn dingen die wij hebben opgepikt tijdens Gamescom dit jaar. De eerste game viel al goed bij het publiek dus de tweede brengt dan natuurlijk ook meer verwachtingen.

Dit deel heeft veel meer balans als het aankomt op gevechten. De besturing is vrijwel hetzelfde, maar je personage reageert sneller op je skills. Iedereen heeft in dit deel een Ki- en Stamina bar. Je Ki meter vult zichzelf aan tijdens het vechten en zal meer capaciteit krijgen des te hoger je level is. Net als in andere delen heb je Ki nodig om Super Moves en dergelijken te gebruiken, zonder Ki, heb je alleen je close combat skills. Dit geeft gevechten meer gewicht en een gevoel van tactiek, ook hier weer een mooie upgrade dus!

Dragon Ball Xenoverse 2

Navigeren in de Hub

Er zijn van die dingen in games die je op sommige momenten wel gaan irriteren, de Hub was hier in Xenoverse 1 zo’n voorbeeld van. Toki Tori City was de Hub of hoofdstad in het eerste deel en had een aantal minpuntjes. Je kon bijvoorbeeld niet vliegen of echt snel rennen waardoor het navigeren in de stad erg langzaam ging, ook had de Hub meerdere instances met laadschermen wat het dan nog trager maakte. In Xenoverse 2 is dit toch even anders aangepakt, en het voelt heerlijk!

De Hub heet nu Conton City en ziet er daadwerkelijk spectaculair uit. De achtergronden en uberhaupt de grootte van de stad is gewoon een complete upgrade geweest. Navigeren door Conton City zal sneller gaan aangezien er weinig tot geen laadschermen zijn en je al vroeg in de game een vehicle krijgt. Later kun je ook vliegen in deze Hub zodra je daar een license voor behaald.

Iets wat Toki Tori City ook mistte was het gevoel van leven, de stad voelde nogal dood aan op momenten. In het begin dacht ik dat dit ook het geval was bij Conton City, totdat ik wat verder in het verhaal kwam in een nieuwe instance van de stad. Overal liepen mensen, NPC’s die met je willen vechten en iconische mensen als Goku door de stad heen. Wauw, de stad leeft! Je loopt dan in de zogenoemde Multilobby met maximaal 300 online personen. Bedankt Dimps!

Dragon Ball Xenoverse 2

Multiplayer

Je kunt in de multilobby een team vormen van maximaal zes online spelers om brawls te houden. Je kunt vechten tegen andere spelers of computergestuurde NPC’s. Waar je voorheen rond de 50 speelbare personages had, zit je nu op bijna 90 karakters die jij kunt kiezen, inclusief jouw eigen personage. Ook zijn er Expert missies die bepaalde mechanics hebben waar jouw gehele team rekening mee zal moeten houden.

Het enige wat ik nog steeds mistte hierin is dat je buiten de missies en gevechten verder weinig online opties hebt. Je zou zeggen dat je met zo’n grote player base toch wel story missies samen zou mogen kunnen spelen. Helaas kan dit nog steeds niet. Dit is één van de weinige aspecten waarbij ze toch wel wat meer hadden kunnen bedenken, maar hey, de game is pas net uit! Wie weet wat de toekomst nog gaat brengen.

Dragon Ball Xenoverse 2

Even samengevat

Ik ben zeer onder de indruk van hoe Dimps geluisterd heeft naar de fans, de game is zeker niet perfect maar Xenoverse 2 voelt als een hele upgrade op zo ongeveer elk gebied. Op het grafische gebied en als het aankomt op gevechten voelt de game gewoon veel beter aan, dit zorgt voor een algeheel verbeterde ervaring. De stad is groter en makkelijker te navigeren en je kunt samen met 300 personen online rondlopen en communiceren. Eigenlijk het enige wat ik jammer vind in de game is dat de mogelijkheid om story missies samen te spelen met online spelers er niet is. Verder raad ik fans van het Dragon Ball universum of van fighting games zeer zeker aan de game te halen!

+ Een verbetert verhaal
+ Meer detail op grafisch gebied en 60 fps
+ Soepele gameplay