Review: Dreamfall Chapters – Parallelle avonturen

Dreamfall Chapters PS4

Er zijn een boel games die tot stand komen via Kickstarter, velen slecht en sommigen geweldig, het lijkt soms of er geen middenweg is. Hoe valt Dreamfall Chapters in dit lijstje? Lees het hier in onze review!

Dreamfall Chapters is Red Thread Games’s vervolg op The Longest Journey. In de game speel je in twee werelden met meerdere personages. Bekijk hier beneden even de trailer om een idee te krijgen van deze game.

Het verhaal

De game is vergelijkbaar met het Telltale ‘genre’. Een story heavy game met niet de beste graphics, maar een eigen stijl en een unieke story. Des al niet te min mogen beiden werelden die jij bespeelt in het spel er ook wel wezen. Je volgt protagonisten Zoe en Kian in twee parallelle werelden; Één van deze werelden is een futuristische versie van de aarde en de andere een middeleeuwse fantasie wereld met genoeg taferelen om het levend te houden. In deze werelden bespeel je beiden personages met hun eigen avonturen. Uiteindelijk lopen deze werelden en verhaallijnen naar elkaar toe tot een grote conclusie.

Wat de game onderscheid van de Telltale spellen die tegenwoordig erg populair zijn is dat je in Dreamfall Chapters veel meer vrijheid en mogelijkheden hebt. Vooral de vrijheid in het bewegen en dialogen springt eruit! De game laat je vaker nadenken in puzzels of het vinden van objecten of personen via aanwijzingen. Niet alle puzzels zijn even uitdagend maar dan zou je controller waarschijnlijk al door je beeldscherm hebben gelegen.

Dreamfall Chapters PS4

Hak de knoop door!

In games als Heavy Rain wordt je gedwongen om keuzes te maken, soms snel, soms langzaam en soms belangrijk en dan soms weer niet. In Dreamfall Chapters is dit niet heel anders. Bepaalde beslissingen veranderen of beïnvloeden jouw verhaal en je zal ook verantwoording moeten afleggen voor slechte keuzes. Je moet dus altijd alert zijn tijdens het spelen want soms heb je maar heel eventjes om de goede keuze te maken. De game brengt verschillende sferen en emoties. In het begin is alles vrij serieus maar naarmate dat de personages meer gewend zijn aan hun situatie komt er ook genoeg humor in het spel. Net alsof je een serie volgt heeft dit spel een goede afwisseling tussen de grappige en serieuzere momenten. Buiten dat is de voice-acting geweldig goed gedaan en je voelt het gewicht achter bepaalde momenten.

Ook al wordt het huidige verhaal goed verteld, als jij (net als ik) geen ervaring hebt met de vorige games, of de voorgeschiedenis van deze game, dan ben je eigenlijk al snel verdwaald. Je zal bepaalde stukken niet snappen en ook bepaalde verwijzingen zul je niet van opkijken. Buiten dat wordt het verhaal aardig uitgetrokken en zal je soms door lange en breindodende dialogen moeten zitten, het kost aardig wat tijd om de game uit te spelen. Soms hadden ze het wat sneller mogen laten lopen dus!

Dreamfall Chapters PS4

Zoeken, zoeken en nog eens zoeken

Iets wat de game ook erg tegenhoud is het feit dat sommige plekken, personen of objecten gewoonweg niet of heel moeilijk te vinden zijn. Dat klinkt opzicht niet als een probleem, maar als je het speelt merk je dat het wel een knelpunt is. Ik heb soms uren liggen zoeken en gebieden liggen uitkammen om iets te vinden wat uiteindelijk gewoon in een heel ander gebied lag. Het spel geeft je daarin soms wat te weinig aanwijzingen of een bepaalde richtlijn waarnaar je kan zoeken. Verder is de gameplay totaal niet slecht en heeft de game ook goede momenten. Wat wel een voordeel is, is dat als je iets vind, lukt of doet, het voldoening bied.

Dreamfall Chapters PS4

De transitie naar console (PS4) gaf de game verbeteringen maar ook minpunten. Hij liep niet altijd even soepel maar grafisch werd de game er wel beter op. Met in mijn ogen een betere grafische setting dan de Telltale games springt de game hier wel in uit. Dreamfall Chapters bied een unieke stijl en een grote, grote wereld! Het is natuurlijk niet de best uitziende game op de markt, maar hij blijft wel in een eigen straatje.

Sound en Voice Acting

De muziek bepaald vaker de sfeer op momenten en dit doet de game goed. Verdere in-game geluiden kunnen soms net iets zwakker overkomen. Buiten dat ben ik erg te spreken over de stemmen. Voice acting is op een hoog kaliber in Dreamfall Chapters en dit is natuurlijk ook wel nodig voor een game met zo’n heftig en lang verhaal. Ook al zijn sommige dialogen saai en uitgerekt, de stemmen stellen je in ieder geval niet teleur!

Dreamfall Chapters PS4

Dreamfall Chapters is zeker geen slechte game, maar ook niet de beste game die uit Kickstarter is gekomen. De game brengt een sterk verhaal en goede gameplay maar heeft teveel knelpunten om echt voor iedereen even speelbaar te zijn. Ook is het moeilijk voor mensen die niet bekend zijn met het verhaal om in de game te komen tot het vijfde hoofdstuk. Ben jij een fan van de game en bekend met het verhaal? Dan raad ik je zeer zeker de game aan! Speel je graag lange story games, dan ook! Maar ben jij iemand die graag doorspeelt en een verhaal wilt begrijpen zonder de vorige delen nog te moeten gaan spelen, dan zou ik er nog eens over nadenken.

+
 Een sterk verhaal
+ Goede personages en voice acting