Review: EA Sports UFC 3: And it is all over!

UFC

De MMA sport. Een octagon waarin twee vechters zover mogelijk gaan met als doel aan het einde van een gevecht om die titel om hun midden te krijgen. UFC 3 van EA Sports beloofd weer een mooi deel te worden voor fans van deze serie. Maar kan het de verwachtingen ook dit jaar weer waar maken?

De MMA sport en in het bijzonder UFC als organisatie zit de afgelopen jaren in een lift. Fox Sports heeft hier de rechten van in Nederland en heeft elk groot evenement wel live op tv. De UFC is zelfs al twee jaar op rij in Nederland geweest met gevechten. De sport is hier dus populairder dan ooit en als echte UFC fan mocht ik mij buigen over het derde deel in de UFC game series. De game is gespeeld op een PlayStation 4 Pro.

Conor Mcgregor

Dit derde deel staat veel meer in het teken van misschien wel de grootste UFC vechter ooit, Conor Mcgregor. De man uit Ierland heeft met zijn grote mond en vechtkunsten al verschillende titels gewonnen. Afgelopen jaar heeft hij ook een box wedstrijd gespeeld tegen Mayweather. De openingswedstrijd in deze game is dan ook met Conor Mcgregor. Hij vecht tegen Tony ferguson. In deze eerste wedstrijd krijg je de basis uitgelegd van de game. Handig aangezien er vele combinaties mogelijk zijn die je goed moet kunnen onthouden wil jij echt veel wedstrijden gaan winnen. Wanneer je door deze tutorial hebt gevolgd kan het echte werk gaan beginnen.

UFC

Career Mode

In Career Mode gaat het erom dat jij de beste vechter binnen de UFC wordt. Niet alleen binnen de octagon, maar ook erbuiten. Je kunt ervoor kiezen om als vrouwelijke of als mannelijke vechter te spelen. Daarna is het zaak om de gewichtsklasse te kiezen. en wat voor type vechter jij bent. Elke style heeft ook weer zijn eigen unieke eigenschappen. Een submission specialist zou het eerder op de grond proberen te winnen als bijvoorbeeld een striker. Wij kiezen voor de brawler fightstyle.

WFA

Wanneer jij jouw vechter hebt gemaakt is het tijd voor het eerste gevecht in de WFA. Je kunt natuurlijk niet zomaar beginnen in het grote UFC. De wereld van UFC is hard. Dat laat dit spel wel zien. Je moet namelijk winnen om niet vervroegd met pensioen gestuurd te worden. In een kleine zaal wordt verwacht dat jij de eerste matches wint voordat je naar een groter podium mag.

Trainen, opklimmen

Wanneer jij dan eindelijk een contract bij de UFC hebt gekregen moet je ook hier een aantal gevechten doen om een titelkans te krijgen. Jammer is dat er meer uit deze modes gehaald kon worden als jij ook echt keuzes kon maken tijdens het promoten van je gevechten. Je ziet af en toe wel een filmpje van bijvoorbeeld de persconferentie maar jij kan hierin verder niks bepalen. De carrière richt zich dus eigenlijk alleen op het trainen.

UFC

Wanneer we dan naar de gameplay kijken is er eigenlijk weinig op aan te merken. Wanneer jij een fan bent van MMA gevechten en de tijd wilt nemen om de combinaties van de knoppen te leren kun je raken klappen uitdelen. Het spel is realistisch genoeg dat je verschillende tactieken kan hanteren. Je kunt het gevecht naar de grond brengen, combinaties uitvoeren, loeren op de harde stoten op de benen of het lichaam. Het stamina systeem zorgt ervoor dat de speler moe kan worden en hierdoor kun je dus niet alleen maar op de knoppen rammen. Een nadeel vind ik zelf de minigame welk gehouden wordt bij submissies. Na het spelen van een aantal online wedstrijden lijkt niemand dit onderdeel echt onder de knie te hebben. Voor mij was dit dan ook het minste onderdeel tijdens het spelen van de game. Maar de rest van de sfeer is UFC waardig te noemen en daar heeft EA puik werk geleverd. Van de sfeer van het publiek tot aan de commentators voelt het echt alsof je een UFC gevecht aan het spelen bent. Natuurlijk is er in deze soort weinig concurrentie maar EA heeft haar best gedaan om de ervaring voor de speler zo realistisch mogelijk te maken.

Ultimate Team

Net zoals bij FIFA en vele andere EA Sports games heeft ook UFC een Ultimate Team game optie. De kaarten speltype waar jij probeert een zo goed mogelijk team te maken. Bij UFC is het zo dat jij een team van verschillende vechters kunt maken en verschillende gewichtsklasse. Daarna kun je allemaal opdrachten uitvoeren en divisies online spelen. Je hebt ook verschillende kaarten om die vechters weer nieuwe vaardigheden te geven. Door Ultimate Team kan dit spel een lange adem hebben!

EA Sports UFC 3 is voor de liefhebber van de MMA Sports een must have. De graphics zien er goed uit en de sfeer bootst geweldig na waarom wij de sport volgen. Rake klappen spatten van het scherm af. Maar dat betekend niet dat de game perfect is. Submission is een lastig onderdeel van het spel waar online weinig mensen iets van lijken te snappen. Ook is de carrière modes een beetje aan de magere kant en gaat het hier vooral om het vechten in de matches. Terwijl je eigenlijk ook keuzes zou moeten kunnen maken tijdens de persconferenties. Ook Ultimate Team is weer terug in dit nieuwe deel en biedt de gebruiker enorm veel content. Een gebrek aan concurrentie in dit genre zorgt er niet voor dat EA in slaap valt en het resultaat is een geweldige game.

– Grafisch is dit een prachtige game
– Het voelt net alsof je echt in een UFC stadion zit. De sfeer is geweldig
– Ultimate Team is erg leuk om te spelen