Review: Earth Atlantis

Earth Atlantis

De Nintendo Switch bibliotheek wordt flink aangevuld en afgelopen week zijn er weer een aantal nieuwe games verschenen in de Nintendo E-shop. Earth Atlantis is één van deze nieuwe games.

Iedereen die bekend is met de oldschool shoot-em-up Space Invaders ziet al snel wat de bedoeling is in Earth Atlantis. Alles aan gort schieten namelijk. Dit doe je door gebruik te maken van in totaal twee knopjes en je linker thumbstick om te bewegen. Één knopje houd je in om te blijven schieten en met het andere knopje kan je je schip omdraaien, om de andere kant op te schieten.

Earth Atlantis

Mechanische robotvissen

De wereld in Earth Atlantis is direct aan de naam af te leiden. De aarde is namelijk bijna compleet gezonken en overgenomen door mechanische vissen. Als de kapitein van een miezerige onderzeeër is het aan jou om hier iets aan te doen. Je hebt hierbij keuze uit verschillende soorten schepen, maar uiteraard begin je met een slechts een beginners bootje. Eenmaal verder in het spel heb je de mogelijkheid om andere onderzeeërs te kiezen die de klus iets aangenamer kunnen maken.

Earth Atlantis

Zoals deze paragraaf misschien al heeft verklapt vecht je tegen mechanische vissen. Deze zien er stuk voor stuk erg mooi uit, hier en daar is er een kleine uitzondering. De vreemde vis die lijkt op “Bullet Bill” uit de Super Mario franchise die twee torpedo’s schiet is aan de mindere kant. Niet alleen de meeste vissen zien er cool uit, maar ook de omgeving. Earth Atlantis is een 2D shoot-em-up, maar er zit wel wat diepte in de game. Op de achtergrond zie je bijvoorbeeld allemaal dingen bewegen of een gigantische robot walvis zwemmen. Dit is ontzettend vet gemaakt en maakt het een beetje zonde dat deze game een Switch exclusive is en geen 3DS game.

Het hele spel heeft een soort van sketch-achtige artstyle wat toch een bepaalde vibe met zich mee brengt. Op een of andere manier klikt het perfect met de setting van de game, alsof je je in een soort van Limbo begeeft.

Vis zonder graat

Alhoewel het spel er heel erg mooi uit zien, ondanks de “simpele” vertoning laat Earth Atlantis veel te wensen over. Vooral aan het begin van het spel lijkt het moeilijk om de interesse van de spelers te wekken. Uiteraard ben je benieuwd naar de wereld en het verhaal rondom de catastrofale gevolgen waarin je je bevind. Earth Atlantis maakt het vrij lastig om de speler te introduceren in haar unieke wereld. Zodra je begint met de “Quest” mode. Wat eigenlijk duidt op de singleplayer campaign word je direct in een level geworpen zonder dat je weet wat de bedoeling is. Je kunt schieten met twee verschillende knoppen, maar ook je onderzeeboot draaien met twee verschillende knoppen. Echter doen beide knoppen precies hetzelfde en blijft het onduidelijk waarom dezelfde functionaliteiten over meerdere knoppen zijn verdeeld.

Er zit een minimap in het spel, maar deze geeft niet duidelijk aan waar je heen moet. In de oceaan ben je namelijk niet zo vrij als dat je zou denken. Overal liggen wrakken en kapotte staalconstructies waar je maar op een bepaalde manier doorheen kunt varen. Deze zogenaamde muren staan niet op de minimap. Je minimap is dus meer een soort van radar die bazen laat zien die in de buurt zijn.

Earth Atlantis

Haaiensnaaier

Eenmaal een baas tegengekomen begint het echte werk pas. Alle grote bazen in dit spel zijn werkelijk fantastisch ontworpen. Ze hebben stuk voor stuk unieke aanvallen en zwakke plekken. Ze zijn ook ontzettend sterk en daarmee is het spel zelfs in “Easy” mode geen wandeling in het park. Uiteraaard wordt alles een stuk makkelijker zodra je door hebt hoe een baas in elkaar steekt. Voordat het zover is ben je helaas al een keer gezonken of heb je een paar flinke klappen gekregen.

Tijdens het spelen baan je eigenlijk een weg van boss tot bossfight. In de route naar de volgende boss mag je wat in de weg zwemmende robotvissen afschieten op de hoop dat ze healthorbs of powerups voor je achter laten. Vaak kan je zelf een beetje de volgorde van bosses bepalen, maar in sommige momenten moet je een stukje backtracking toepassen om een baas te verslaan die in een voorheen lege ruimte rond zwemt. Het duurde een tijdje voordat dit duidelijk werd aangzien de minimap dus niet zo heel erg behulpzaam is.

Earth Atlantis

Earth Atlantis is een grafisch mooie en indrukwekkende game. De bossfights zijn erg interessant en uitdagend, maar buiten de toffe omgeving voelt het doorbanen van deze onderwaterwereld vaker aan als een heel karwei dan dat het plezierig is. Dit is ontzettend jammer aangezien de zeer variërende bosses erg vermakelijk zijn.

Gelukkig valt het prijskaartje voor deze game dan ook wel erg mee. Voor €15 is het spel helemaal van jou en kan je je werkelijk uren amuseren met deze submarine shooter. Voordat je je eindelijk begint te vervelen aan de wat lakse features van de game heb je waarschijnlijk al genoeg uren uit de game gehaald om die paar euro’s goed te maken.

Earth Atlantis

Earth Atlantis is zeker geen essentiële Switch titel, maar zeker een aanrader voor spelers die erg geïnteresseerd zijn in uitdagende shoot-em-ups en games met een unieke setting en artstyle.

+ Artstyle