Review: Elder Scrolls Online: Morrowind – Nostalgisch goed

The Elder Scrolls Online: Morrowind

Iedereen die een fan is van The Elder Scrolls kent de 2002 versie van Morrowind vast en zeker nog wel! Nu brengt Bethesda ons dan eindelijk een nostalgische expansion voor The Elder Scrolls Online, genaamd: Morrowind! Kan de MMO titel ons dit oude gevoel terug geven? Lees het hier in onze review!

The Elder Scrolls Online had een ruwe start, de game had veel problemen, en dat waren niet alleen bugs of andere gameplay issues. Er ontbrak gewoon veel aan de game, vooral voor een MMORPG van deze tijd! De game bracht overigens wel een hoop goeds, waaronder adembenemende graphics die er super uitzagen voor een MMO en alsnog in het Elder Scrolls straatje paste. Ondertussen is het alweer 2017 en heeft de game een boel updates gehad! Wat begon als toch wel een underdog in dit zeer meedogenloze genre heeft zich omhoog gewerkt tot een top-5 MMORPG. Morrowind is nu de nieuwste expansion en daar gaan wij het natuurlijk eens even goed over hebben! Om te beginnen met even uit te leggen hoe de game omhoog is geklommen.

En toen was er: One Tamriel
Er zijn een boel updates in TESO die de game omhoog hebben gekrikt, waaronder het toevoegen van One Tamriel. Dit was voor mij de update die me toch terug liet komen naar de game, en met positieve feedback. Wat One Tamriel deed was een beetje spieken bij andere games, en het op een eigen manier naar de gamer brengen. Level scaling was het grootste aspect van deze toevoeging. Bij games als Guild Wars 2 wordt jouw level omlaag gehaald naar het level van het gebied waarin jij je bevind. Dit betekend dat je in die game dus niet in een gebied hoger dan jouw huidige level kan gaan zonder kapot te blijven na een tikje met de vinger.

Maar in The Elder Scrolls Online is het zo dat jij vanaf die update naar elk gebied in de game kan gaan, of het nu een high-level gebied is of niet, vanaf level 1. Een hele wereld ging open voor de game en mensen kwamen massaal terug. Ook trok de update een boel nieuwe mensen. Wat ik hiermee wil bereiken is even aankaarten dat een expansion als Morrowind, die zo groots is in content en gebied, misschien wel niet mogelijk was zonder One Tamriel. Een goede zet van de makers dus! Nu dan echt even over Morrowind…

The Elder Scrolls Online: Morrowind

Mario on Crack

Vvardenfell, een nostalgisch plaatje!
Iedereen die de game spelt kan direct naar Vvardenfell toe, het gebied waarin Morrowind zich afspeelt. Spelers die al op een bestaand karakter spelen, kunnen het gebied makkelijk betreden via een haven. Spelers die een nieuw personage maken of compleet nieuw zijn, komen direct na het customizen van hun character in dit nieuwe gebied terecht. Het gebied zal voor nieuwe spelers een beetje overkomen als ‘Mario on Crack’, maar dat is zeer zeker niet het geval voor bekendere spelers. Het gebied klopt gewoon! Ze hebben het aangepast aan de tijdsperiode waarin The Elder Scrolls Online zich afspeelt maar toch is een boel hetzelfde als in de offline 2002 game! Dit voelde voor mij, als RPG speler en TES speler, als een nostalgische hemel.

Het eiland is zeer zeker niet klein en er zijn genoeg verschillende stijlen om het voor nieuwe spelers interessant te houden. Met de graphics van deze game ziet dit eiland er wederom fantastisch uit. Niet alleen is het mooi, maar ook is het vol met lange en uitgebreide quests, een toffe storyline (die we zo even zullen bespreken) en een boel puzzels. Ook zijn er genoeg grotten en staat er een ziekelijk grote vulkaan in het midden.

The Elder Scrolls Online: Morrowind Map Vvardenfell

Vvardenfell, de map!

Politiek is niet alleen in het echte leven actueel…
In Morrowind is het verhaal gericht op politiek, maar niet met Donald Trump. Vvardenfell is het gebied van de Dunmer (Dark Elves) en het wordt al gauw duidelijk dat dit ras zich in iets veel groters mengt dan hen zelf. De Dunmer geloven namelijk in levende goden op aard. Sotha Sil, Almalexia en Vivec zijn drie van deze goden. Vivec City is ook het eerste stadje dat je tegen zal komen op je reis door de nieuwe map. Vivec is ook de god waarvoor jij quests zal gaan doen, al redelijk vroeg in het verhaal. Tussen de ‘goden’ is er een boel gedoe en ze zijn niet allemaal even vriendelijk naar elkaar. Ook word het als snel duidelijk dat er groepen in de samenleving zijn die deze goden verachten. Een groot politiek conflict kun je het zeer zeker noemen.

Jij als speler wordt ook flink in deze politieke onzin meegesleurd, wat twee kanten heeft. Aan de ene kant vond ik het supertof dat de story zo diep ging, maar aan de andere kant werd er soms heel veel informatie naar je bakkes gesmeten en was je even van je wappie af. Ik althans wel! Uiteindelijk komt het neer op één ding, jij als held moet de wereld redden van de ondergang. Klinkt natuurlijk allemaal heel standaard en ‘meh’, maar door het politieke aspect en het feit dat goden en religie een grote rol spelen in het verhaal vond ik het één van de tofste verhaallijnen om gespeeld te hebben in TESO.

The Elder Scrolls Online: Morrowind Vivec

Vivec is een beetje lui…

De Warden, een class voor ieder
Ben jij nieuw in de wereld van TESO? Speel jij al langer maar wil je iets nieuws? Dan is er ook rekening gehouden met jullie! De Warden is de nieuwe klasse voor Morrowind. Deze class is voor iedereen toegankelijk omdat dit de meest gebalanceerde class in de game tot nog toe is! Natuurlijk heeft deze MMO de meest uitgebreide manier om een klasse naar jouw toebehoren te maken aller tijden. Maar toch is de Warden weer iets fris. De class is opgedeeld in drie soorten magie.

Je hebt een natuur-ish magie die meer naar de healing kant nijgt, een ijs magie die weer meer naar de tank kant gaat en een DPS magie die weer veel sterke spells bied. Ik persoonlijk heb mijn Warden in een DPS gemaakt, met een Stamina build die ik met behulp van een ‘meta’ build in elkaar heb gezet. In TESO kan jij jouw classes aanpassen naar hoe jij het wilt met je wapens, skills en armor naar keuze. Dit is iets wat mij vanaf dag één sowieso al aantrok, en de Warden is hier een mooie toevoeging op. Het tofste en meest aantrekkelijke aan de Warden was toch wel het summonen van je mooie bear, die samen met jou elk gevecht aan zal gaan!

The Elder Scrolls Online: Morrowind Warden Bear

Go get ’em boy!

Battlegrounds, een nieuw PvP avontuur
Niet alleen PvE (Player versus Environment) is aan gewerkt in Morrowind, ook PvP (Player versus Player) kreeg iets nieuws! Ik zelf was nooit echt een PvP speler in deze game, maar ik heb me er natuurlijk wel eventjes een gewaagd. Vanaf level 10 kan jij je lichaam in stukken laten hakken in het nieuwe Battlegrounds. Deze PvP-mode zal de drie, Team Deathmatch, Capture the Flag en Domination, komen versterken. Zenimax heeft aan iedereen gedacht en elk stukje toegevoegde content is tot in de naad en details goed gemaakt. Ik vond deze nieuwe game mode wel tof om te spelen, alhoewel ik niet veel PvP ervaring had en natuurlijk vanaf het eerste moment afgeslacht werd! Op dat gebied heb ik nog wel wat werk te doen dus…

Verdict: Een geweldige terugkeer!

Op een paar kleine jammere puntjes na is Morrowind echt de expansion waar ik persoonlijk op hoopte! Het bracht een boel nostalgie voor mij en voor vele anderen, genoeg content, een diepe story die soms generic overkwam maar wel genoeg twists en diepheid te bieden had, een super toffe en grote map en nog veel meer! Ik was weer helemaal hooked hoor mensen. Soms werd er dan weer iets te veel informatie naar m’n kop gesmeten, dat veel te veel was voor mijn kleine hersenen, maar al met al was ik zeer tevreden met de expansion. Ik raad nieuwe spelers aan om NU te beginnen als je er al een tijdje over aan het denken was, de game is toegankelijker dan ooit. Ook bekende spelers raad ik zeer zeker aan om de uitbreiding een kans te geven, you will not be let down!

+
 Een sterk en diep verhaal
+ Vvardenfell