Review: Erica, een heerlijke thriller

Interactive games zien we steeds vaker voorbij komen. Met games zoals Detroit become Human, Man of Medan zien we de trent met succes toenemen. Maar het is ook wel verrassend om een live action interactive game voorbij te zien komen. Netflix bracht met Black Mirror’s Bandersnatch een eerste interactive film waarbij je keuzes kon maken om het verhaal te doorlopen. Voor de PS4 hebben we nu Erica en deze is toch net wat anders dan Bandersnatch.

In de game Erica duikt de speler in het verleden van de hoofdpersonage waarbij je de waarheid omtrent je vaders dood bij elkaar zoekt. Aan de hand van flashbacks en verwijzingen probeer je de waarheid te achter halen. Het verhaal begint bij een droom die je hebt over bepaalde gebeurtenissen uit je jeugd. Met een schrik wordt je vrij uit die droom en begint het verhaal in de tegenwoordige tijd. Ontrafel jij de mysterie die om de dood van je vader ligt? En weet jij het verhaal tot een goede conclusie te brengen?

Erica een interactieve film

Erica is eigenlijk meer een interactieve film dan een game. Lekker achter over op de bank kan je genieten van een meeslepende thriller. De “game” kan je op twee manieren spelen. Je kan de touchpad op je controller gebruiken of een app downloaden voor op je telefoon. Doe vooral het laatste. De touchpad van de controller is wat aan de kleine kant voor de acties die je moet doen tijdens de game. Een flink wat grotere telefoonscherm biedt net wat meer gemak wanneer je een knop rond moet draaien bijvoorbeeld.
Erica biedt de speler meer betrokkenheid bij de film dan bijvoorbeeld Bandersnatch. Regelmatig moet je dingen doen of keuzes maken hoe de game verder gaat. Het einde van de game doet me denken aan de film Shutters Island. Na de eerste playthrough had ik nog steeds geen idee wat nu de waarheid achter de dood van je vader is. En of dit de beste einde die je kan hebben in deze game. Tijdens de tweede playthrough merk je pas echt hoe veel de game verandert als je andere keuzes maakt. Het voelde alsof je een ander film aan het kijken was. Het is daarom ook zeker aan te raden om de game een aantal keren te spelen.

Voor €9,99 heb je met Erica een spannende interactieve thriller game in huis. Speel het met de app op je telefoon en je hebt een leuke film avondje. Het verhaal heeft een lekkere open einde waarin je bij de eerste keer spelen niet alles weet over de film. Hierdoor ben je gauw geneigd om de game nog een keer te spelen. Enige wat ik echt miste in deze game is een optie om je keuze pad te bekijken. In games zoals Detroit become Human kan je terug kijken naar je keuzes en hoe het verhaal vertakte. Dit heb je bij Erica echter niet. Maar desondanks dat heb je voor het lage bedrag een prima game/film in huis die je wel een paar keer zult spelen om de volledige waarheid omtrent het verhaal te achter halen.

Gespeeld op de PS4
  • 7.5/10
    Verdict - 7.5/10