Review: F1 2017

f1 2017 the game codemasters

Dit jaar is Codemasters weer terug met een nieuwe instantie van de officiële formule 1 game. F1 2017 staat bij vele fanatieke racers ook op het lijstje. De nieuwe auto’s van dit seizoen staan klaar om te racen, ook de oudere keren terug. Nieuwe generatie tegen oude generatie, wie is het snelst?

Codemasters levert altijd een goede game op als het gaat over de Formule 1 series. De game van vorig jaar was ook een goede game die veel spelers trok. F1 2017 zal naar mijn gevoel meer spelers trekken, voornamelijk omdat onze grote held Max er in zit maar ook omdat er oude legendes terug komen.

Gameplay F1 2017

De game die ik heb gespeeld op de Playstation 4 was zeer goed te doen. Veel nieuwe aspecten zijn toegevoegd aan de game waardoor de speler meer in het spel wordt getrokken.

Één van de vernieuwingen van dit jaar is dat de carrière modus een make-over heeft gekregen. Dit jaar zit er meer diepte in dan de game van vorig jaar. Bekenden van het spel weten bijvoorbeeld dat je je auto kan upgraden naar mate je resource points haalt in het seizoen. De upgrade tree heeft een grote verandering gekregen. Spelers kunnen nu precies upgraden wat zij willen, bijvoorbeeld een betere vleugel voor rechte stukken of juist voor de bochten.

In de carrière valt dus niets te vervelen, zeker niet met de oudere wagens die terug komen. In jouw pad om kampioen te worden, heb jij ook kans om naar invitational events te gaan. Zo mag jij bijvoorbeeld rijden in de beroemde auto’s van Damon Hill, Ayrton Senna en Michael Schumacher. Het is echter niet zomaar rijden want iedere auto komt met een uitdaging die jou weer resource points en bekendheid geeft. Iedere uitdaging verschilt, zo kan het gaan van de beste tijd tijden, auto’s inhalen, een klasse-race, ga zo maar door!

De multiplayer is ook weer sterk aanwezig. Online championships keren terug maar niet zoals in F1 2014. Dit jaar kan men een co-op championship spelen met iedereen. Zo kun je een open lobby maken waar mensen kunnen in-joinen wanneer ze willen of je kan een kampioenschap maken met een vriend die je kan opslaan. Verder kan men custom matches maken waarbij de regels zelf worden bepaald of je kan gewoon een lobby joinen zonder poespas. Aangezien er veel auto’s zitten in deze game, is er natuurlijk ook de mogelijkheid om tussen verschillende categorieën te kiezen. Zo kan iedereen een eerlijke race houden door middel van dezelfde auto te rijden, dezelfde klasse klassieke auto’s of gewoon de huidige racewagens. Geen moment van verveling dus!

Ook heeft de game een event modus. Hierin worden wekelijkse events geplaatst om spelers bezig te houden en te strijden voor de eerste plek op de leaderboards. Deze modus kan men bijvoorbeeld vergelijken met scenarios. Een event heeft bijvoorbeeld een kleine voorafgaand verhaal waarin de speler hem succesvol moet zien af te ronden. Zo was het deze week: Max Verstappen (jij als speler) die op Spa zijn vleugel kapot heeft gereden. Aan jou de taak om te pitstoppen en terug te rijden naar je oorspronkelijke positie.

Positieve en negatieve dingetjes

Een nieuwe game brengt ook nieuwe features met zich mee, helaas ook bugs en glitches.

De nieuwe features die F1 2017 met zich meebrengt zijn een goede verbetering ten opzichte van de vorige game. Één van deze verbeteringen die ik goed vond was dat men sneller problemen aan de auto krijgt zodra de speler over vuil rijdt. Dit betekent niet de gewone rubber die langs de racelijn ligt maar aan kapotte stukjes die van de auto zijn gevlogen. Zo heb je een goede race en plotseling lig je laatste omdat je over een kapotte vleugel bent gereden. Dit geeft meer diepte in het spel en zorgt ervoor dat racers voorzichtig rijden met hoge snelheden.

De race engineer is ook terug. Jeff was al aanwezig in de vorige games maar dit jaar is hij nuttig. Zo krijg je vaker updates over kleine dingen waar je op moet letten. Een goede of slechte start, bandentemperatuur, bandenslijtage, motortemperatuur zijn een paar dingen die hij kan roepen waar je op moet letten.

Motortemperatuur, in F1 2017? Dat heb je goed gelezen. Dit jaar heeft codemasters meer diepte qua racewagen in het spel gegooid. Zo krijg je net als het echte werk maar 4 motoren waarmee je het hele seizoen door moet komen. Iedere motor slijt na elk rondje dat je hebt gereden, dit kan dus effect hebben op je startpositie. Gebruik jij meer dan 4 motoren dan kun je net zoals Fernando Alonso achteraan beginnen met kanonnen veel straf op je bakkes. Rijd jij zuinig en stress je de motor niet te veel dan heb je meer kans om goed te eindigen.

Echter zijn er ook minpunten in de game, zowel op de PC als op de PS4.

F1 2017 heeft grafisch niet echt een update gekregen en is niet veel veranderd ten opzichte van F1 2016. Ik heb de privilege om de game op Ultra te spelen op PC maar de game ziet er een beetje raar uit. Eerst dacht ik dat het aan de console versie lag maar het is de game zelf. Zo zien auto’s er “wit” of “overbelicht” uit en hebben zij over de carrosserie een witte rand wat mij irriteerde.

Zelf heb ik de game uitgeprobeerd op beide consoles en liep tegen wat kleine issues op. Zo heb ik bijvoorbeeld op beide versies gehad dat als ik uit “flashback” modus kwam, de camera bleef zitten op broadcast modus. Hierbij zag ik dus alleen één bocht van een specifieke hoek, mijn auto was wel nog bestuurbaar want die heb ik door de glitch talloze keren in de muur gereden doordat ik niet wist waar ik mij bevond.

De AI of CPU spelers kunnen echter ook een kleine update gebruiken als het om de klassieke auto’s gaat in F1 2017. Zo heb ik vaker een race gedaan waarbij iedereen dezelfde, klassieke auto had om te testen hoe snel ik was met verschillende wagens. Het probleem is dat de computer dezelfde snelle wagens gebruikt en op dezelfde tijd de racelijn op wilt. Zoals je het dan voorspelt, gebeuren er heel vaak ongelukken. Grote ongelukken heb ik het dan over, als er een rode vlag in de game zat dan zou die vaak gevallen zijn.

De console versie had echter last van een bug die de PC versie niet had. De replay en photo modus hangt vaak vast waardoor deze een tijd nodig heeft om te laden. Ook stottert deze heel erg als je terugspoelt of vooruitspoelt.

Samengevat

Een ijzersterke game van Codemasters met veel speelplezier. F1 2017 kan echter wel wat updates gebruiken maar dit zal vast en zeker aan het eind van het jaar opgelost zijn.

+ Nieuwe en aantal features waardoor de game immersiever wordt