Review: Far Cry 5

Far Cry 5

Na mijn speelsessie op Gamescom vorig jaar heb ik lang moeten wachten maar hier is hij dan eindelijk. Wij mochten aan de slag met de volledige versie van de game. Gierend en brullend zijn we door de bergen van Hope County gaan crossen. Lees hieronder onze review!

Welkom in Hope County. Een rustige en mooie gemeenschap tussen de bergen van Montana in de United States. De afgelopen tijd wordt de vrede verstoord door een cult die zich daar gevestigd heeft, Project at Eden’s Gate. De game begint met jou, een deputy die collega’s begeleid en onderweg zijn om Joseph “Father” Seed te arresteren. Dit gaat natuurlijk fout en Joseph neemt de hele County over. Jij zult moeten ontsnappen en terug vechten om uiteindelijk de County helemaal te verlossen van de cult. Veel verder wil ik er niet op ingaan want ik wil niet te veel verklappen. Het verhaal is erg boeiend en voor mij uniek. En dan heb ik het ook over alle verschillende NPC’s die je tegenkomt in Hope County met allemaal hun eigen verhaal.

Far Cry 5

Open world

Dit is de grootste map in de Far Cry franchise tot nu toe. En wat kun je veel doen. Tot nu toe zijn de missions leuk en niet zo repetitief als andere games uit deze genre of franchise. In Far Cry 5 mag je een vliegtuig terug halen, outpost’s overnemen, targets vermoorden en nog veel meer. De makers van de game hebben hem vol geduwd met van alles om te doen als je niet met een missie bezig bent of in mijn geval me af te leiden van een missie. Zo kun je als je geen zin hebt in een missie je bezig houden met Prepper Stashes, vissen of jagen, konvooien aanvallen, collectable’s zoeken, strategische targets opblazen, resistance quests, voertuigen verzamelen, cult events, een heleboel races en nog wat meer. Neem de Prepper Stashes bijvoorbeeld, elke stash is op een andere manier beveiligd en de manier om erin te komen is steeds anders. Je ontdekt zoveel in deze game dat je vrij snel van je mission richting afslaat en je zomaar aan een meer staat te vissen of staat toe te kijken hoe twee koeien nou precies een kalfje op de wereld brengen.

Far Cry 5 map

Wat dan ook weer zo’n leuk detail in de game is, is dat ze de mini map extra uit de game gelaten hebben. Je hebt wel een kompas bovenaan je scherm met targets erop maar door het weglaten van de mini map willen ze de gamer stimuleren om de omgeving te gaan herkennen.

Graphics en muziek

De game is getest op een standaard Playstation 4 en een Playstation 4 Pro. Op beide apparaten is het beeld werkelijk een plaatje. Het is erg lastig geweest om hier iets negatiefs over te vinden. Mooie omgeving en toffe explosies. De graphics zijn super en precies zoals gehoopt. Ik heb maar 1 keer even gezien dat de game het moeilijk had met de omgeving inladen. Tsja kan altijd gebeuren, maar het feit dat dit maar 1 keer is gebeurd vind ik een top prestatie van de makers. Een miniscuul minpuntje wat dat betreft zijn dat de laadtijden soms wat lang duren, maar die valt snel in het niet vergeleken met bovengenoemde punten.

Ook de muziek die ze in de game hebben gezet klopt erbij. Direct in het menu krijg je al een relaxed en leuk muziekje helemaal in stijl. En tijdens de hele game kom je te gekke muziek tegen en tot nu toe is het geluid perfect. De surround werkt perfect en je kunt aan het geluid heel goed herkennen hoe ver iets van jou verwijderd is.

FAR CRY 5

Role Playing Game

Far Cry 5 bevat ook aardig wat RPG elementen. Buiten dat je natuurlijk je character kleding en accessoires kunt aantrekken, kun je jouw character upgraden met perks. Zoals je hieronder op de foto kunt zien zijn er 50 perks te koop. Bijna alle perks zijn direct beschikbaar om aan te kopen zolang je genoeg punten hebt. Denk bij de perks aan meer ammo of wapens meenemen, sneller zwemmen of langer rennen, een parachute of wingsuit, meer health en ga zo maar door. Deze perk points zijn te verkrijgen door de eerder vernoemde Prepper Stashes maar ook door challenges. Een challenge is bijvoorbeeld 10 melee kills of 5 wolven gevilt.

Far Cry 5 Perks

Er is natuurlijk ook nog een crafting element. Je kunt in de wereld componenten vinden om “Homeopathics” te maken. Bij het innemen van deze potions word bijvoorbeeld je melee damage tijdelijk verhoogt.

Co-op

De co-op modus kan maar op een manier omschreven worden en dat is fantastisch. Je kunt bij een vriend in de game springen of andersom. Je zit in no time bij jouw vriend in de game en we hebben nog geen ene keer een foutje, hapering of lag gezien. Het werkt gewoon perfect! Als je een vriend gaat helpen dan zijn er maar twee dingen die je niet in jouw eigen game krijgt. Deze twee dingen zijn de missie vooruitgang en jouw resistance level. Buiten dat telt alles mee. Waar ook weer goed over nagedacht is tijdens de co-op is de loot. Schiet je iemand neer dan kun je met z’n tweeën deze persoon looten. Je hoeft dus niet sneller bij jouw kill te zijn dan je mede speler. Vind je een Prepper Stash dan kan elk, al het geld en perk points oprapen. Zo heb ik dus bij mijn mede redactielid een Prepper Stash leeggehaald die ik later in mijn eigen game ook nog eens leeg heb gehaald. Perfect om jouw character te upgraden.

Far Cry Arcade

Arcade is zeg maar het “online” gedeelte van Far Cry 5. Je hebt een solo of co-op keuze. Hier kun je dan maps spelen waar je een missie op moet voltooien. Er is zoals je ziet ook een multiplayer. De multiplayer kan je een beetje vergelijken met CS:GO. Je kiest een preset van wapens en springt in een Deathmatch of Team Deathmatch. De maps waarop je speelt kunnen gemaakt zijn door andere spelers waardoor deze mode, als je je verveeld, niet zo snel zal gaan vervelen. Het is uiteraard geen Call of Duty, dat moet je er ook niet van verwachten. Je hebt dan nog een tweede tabblad met Arcade Hero, Dit lijken me de Hard versies van Arcade te zijn. Wat Arcade in komende tijd heel groot kan gaan maken is de map creator. Iedereen kan zijn eigen map creaties toevoegen aan Arcade zodat andere spelers op jouw creatie los kunnen gaan. Ik ben in ieder geval erg benieuwd hoe zich dat gaat ontwikkelen.

Far Cry 5 Arcade

Wow wat een game! Ubisoft gaat mij weer een hoop uren van mijn leven kosten en met plezier krijgen ze die. Ik kan niet anders dan eerlijk zijn en kan tot nu toe gewoon niks negatiefs vinden over deze game. Alles werkt en reageert zoals het hoort. Ziet er als een juweeltje uit. Het is nog best vroeg in het jaar maar ik kan bijna met zekerheid zeggen dat dit toch mijn Game of the Year is. Heb jij hem nog niet op pre-order staan dan zou ik morgen toch voor de deur gaan wachten, want Far Cry 5 is het zeker waard.

• Schitterende game
  • Boeiende setting
  • Ontzettend veel te doen