25 april 2024

Review: Fate/Extella: Link – Een waardige sequel

Fate, een woord dat in de anime wereld inmiddels een begrip is geworden. De franchise kent veel verschillende verhalen, allemaal met één essentie: Het winnen van de Holy Grail War! Vanuit een eerste deel gaan we nu door naar de sequel, verbeterd de game zich tegenover The Umbral Star?

Fate/Extella: Link is niet alleen een sequel, maar komt ook nog eens uit voor de Nintendo Switch! Dit is dan ook direct de console naar keuze voor mij. Waar de Umbral Star prequel me nog met wat vraagjes achterliet, pakt Link me met beide handen vast en brengt deze game mij door een achtbaan vol vindingrijkheid. Dit is hoe je als developer luistert naar feedback en een volledige game brengt! Maar voor dat we gaan praten over deze game, is het eerst tijd voor een trailer.

Een waardig vervolg

Het verhaal van Link pakt zich op waar The Umbral Star stopte. Je bent op zoek naar Altera, vlak na dat zij ontvoert is geworden door een mysterieuze schurk. Het verhaal stukje leunt op de essentie van de anime storyline, waar op zichzelf natuurlijk niks mis mee is. Het verhaal van Fate werkt gewoon, alhoewel ik mijzelf afvraag of de echte fans niet toe zijn aan iets nieuws. Jij speelt zoals gewend als een Master en jij gaat samen met jouw Servants de strijd aan tegen het kwaad. Servants zijn strijders uit het verleden, die een tweede kans krijgen om hun fouten te herstellen. Je kan in het begin kiezen tussen een magiër of een zwaardvechter.
Het verhaal is redelijk makkelijk te volgen, maar de achterliggende gedachte zit verborgen achter een boel lore. Nieuwkomers zullen dit specifieke verhaal dus wel kunnen volgen, maar de diepgang zal vooral voor de fans makkelijk te vinden zijn. Maar, het is een blijft een Warriors-like game, dat betekend dat het verhaal alleen maar hoeft te zorgen voor extra context. Toch moet ik zeggen dat de manier van presenteren hier lijkt op een mix van Musou en Visual Novel.
Fate Extella Link

Dynamisch en vloeiend

Waar ik in mijn review van het vorige deel aangaf dat ik de combat lomp vond en dat de animaties van vijanden er lui ontworpen uitzagen. Dit is één van de grootste verbeteringen in deze sequel. Link heeft betere animaties, vloeiendere gevechtsstijlen en nog meer flashy aanvallen. Ik kreeg bijna een gevoel van trots tijdens het spelen van grote gevechten. Ieder personage voelt nu daadwerkelijk uniek, ondanks de unieke skills die zij al hadden in het eerste deel. Zelfs op het kleine scherm van de Switch was de UI nog overzichtelijk genoeg om ook de andere gevechten goed te kunnen volgen.
De game liep ook aardig goed op de handheld. Ook ziet de game er grafisch meer dan prima uit. Als jij jouw Moon Drive bar vol hebt, dan kan jij een unieke skill laten afgaan. Na een aantal keer de Moon Drive te gebruiken komt er een skill vrij die nog tien keer krachtiger is. Deze zorgt voor een cutscene waar het grafische aspect goed naar voren komt. Ook doe je damage op ieder personage in het stukje map waarin jij jezelf bevind. Je kan actieve skills gebruiken om je combo gehalte hoog te houden. Je hebt in dit deel een thuisbasis, waarin je missies kan starten en jouw Servants kan beheren. Je kan ze kostuums geven en van skills wisselen. Dit zorgt voor een echte RPG ervaring, iets wat ik in het eerste deel vaak niet kreeg.
Fate Extella Link

Meer vrijheid

Deze thuisbasis ziet er niet alleen cool uit, maar zorgt dus ook voor meer vrijheid. Je kan iedere Servant apart uitspelen en je kan ze zo maken, precies zoals je dat zelf wilt. In een verhaallijn die mij 18 uurtjes bezighield, was ik constant onder de indruk van hoe divers de gevechten aanvoelde. Dit is iets wat ik normaal in dit soort titels erg mis. Ook het feit dat de game verschillende eindes heeft laat zien dat er goed geluisterd word naar de community. Er is ook een fascinerende nieuwe multiplayer mode. King of the Hill zet 8 spelers tegen elkaar op in twee teams. Deze mode is online of lokaal te spelen en is nog eens uniek ook.
Buiten de vrijheid en het content-gehalte, ziet de game er op en top uit. Ik was aardig onder de indruk van de graphics op de Switch. Wat dan wel jammer is, is dat de game maar 30FPS heeft, dit is niet zo zeer een minpunt, gezien het grafisch gehalte de lat hoog legt. De anime stijl wordt met volle potentie gebruikt en ook de omgevingen krijgen genoeg aandacht en details.

Fate/Extella: Link is een waardige sequel, die zo ongeveer ieder minpunt uit het vorige deel volledig oppakt en verbeterd. Je merkt gewoon direct hoeveel liefde er in de game is gestoken. Tuurlijk, de game is ver van perfect en anime titels kunnen maar tot zover gaan, maar voor een anime game is dit een verdomd goede titel. Ben jij een fan van de Fate series of van Warriors-achtige games? Dan pak deze titel zeer zeker op!
Fate Extella Link

• Switch graphics en performance
    • Zowat alles is verbeterd tegenover The Umbral Star