Review: Fate/Extella: The Umbral Star

Fate/Extella: The Umbral Star

Je hebt de anime reeks, je hebt de visual novels die veranderden in een Japanse RPG dungeon game en nu heb je de nieuwste game: Fate/Extella: The Umbral Star. Kan de game wat de serie te bieden heeft nabootsen? Lees het hier!

Fate/Extella is een single-player action game die de speler de rol van een ”master” geeft. Deze master werkt samen met spirits die bekend staan als servants. Deze servants bezitten elk een speciale kracht. Het bijzondere aan deze game is dat hij niet alleen voor de Playstation 4 is gemaakt, maar ook voor de Playstation Vita! De game kwam in november uit in Japan en heeft sinds gisteren ook ons landje bereikt. Ben je niet bekend met de game? Bekijk hier beneden de trailer van Fate/Extella, uitgebracht door Marvelous.

Mijn ervaring met de Fate serie

Ik persoonlijk kende fate als een ‘genre’ niet via de novels of games, maar via de anime. Natuurlijk zie je dan bij het opstarten van de game wel een aantal vergelijkingen en ook een aantal verschillen. Ik vond het bijvoorbeeld goed gedaan hoe ze de echte naam van Archer niet laten zien in-game omdat dit de Fate/Stay Night anime zou spoilen. Het is leuk om een boel bekende personages te zien, waarvan sommige in een andere setting. Ook is het leuk om allemaal nieuwe personages te ontmoeten die goed in de serie zouden passen.

Fate/Extella: The Umbral Star

Een goed standalone verhaal

De game zelf heeft een hevige focus op combat en dungeon-achtige gameplay. Buiten dit is de story een element wat de game een stuk sterker maakt. De game speelt zich af na de Holy Grail War van de eerdere Fate/Extra game. Jij (de master) hebt samen met jouw servant Nero deze oorlog gewonnen, hiermee heb jij volledige controle gekregen over de Moon Cell Automaton Computer (een apparaat dat een wens kan vervullen). Dit maakt van jou een koning.

Als bewijs van je koningsschap krijgen jullie een Regalia Ring. Met deze ring kan jij van de andere masters uit deze oorlog de servant gebruiken voor jouw eigen doeleinden. Al snel in het verhaal worden jij en Nero geconfronteerd door de vijand, die ook een Regalia Ring heeft. Het verhaal wordt verteld vanuit het perspectief van vooral Nero en de master. Buiten het daadwerkelijke verhaal heb je ook side stories die zich dan weer focussen op andere servants. Het verhaal in de game is goed uitgevoerd en voelde ook lekker en verfrissend om te spelen terwijl het tevens binnen de Fate serie thuis hoort.

Fate/Extella: The Umbral Star

Snelle gameplay, vurige combat

De gameplay is simpelweg vergelijkbaar met die van games als Dynasty Warriors of One Piece pirate Warriors. Deze game is dan wel weer een stuk sneller qua combat. Je vliegt letterlijk door je enemies heen en je kan knoppen rammen of daadwerkelijk gebruik maken van dodelijke combinaties. De mooie visuele kant van de game zorgt voor een vloeiende reeks aan aanvallen. Je personage heeft twee basic attacks die op verschillende manieren gebruikt en gecombineerd kunnen worden. Daarbij zijn er een aantal speciale moves zoals de ”Extella Maneuver”, een attack die grote waves aan vijanden tegelijk volledig kapot kan maken. Alhoewel dit soms een beetje buggy uit kan zien geeft dit voor een echte anime-achtige gevechtsstijl.

Servants hebben buiten deze aanvallen nog toegang tot een snelle en sterkere vorm door het veranderen in hun Moon Crux/Moon Drive Form. Het doel van de game is om jezelf met je servants door de map heen te boren, die ingedeeld is in verschillende sectoren, om vervolgende de big boss naar buiten te lokken. Sectors kunnen verloren gaan waardoor een bepaalde balk boven in je scherm ook weer punten zal verliezen, is deze balk vol, dan kan jij de boss gaan verslaan. Je moet je gevechten op een slimme manier uitzoeken omdat je Regime Keys moet verzamelen. Deze krijg je door het overnemen van sectoren.

Fate/Extella: The Umbral Star

Tussen gevechten en cutscenes door zul jij als master ook nog een band moeten creëren met je servant, dit kan door met ze te praten en hun krachten te upgraden. Ook kan je ze meenemen naar side-missions. De game zelf is in eerdere gebieden niet echt een uitdaging maar zal na verloop van tijd steeds moeilijker worden. Niet alleen het verslaan van vijanden wordt moeilijker maar ook de beslissingen die jij neemt qua het overnemen en terugpakken van sectoren zal een belangrijkere rol gaan spelen. Je kan als je doorspeelt nog meer servants unlocken in de classes: Saber, Archer, Lancer, Caster, Assassin, Rider, Berserker en de Extra Class. Al met al biedt de game een vloeiende gameplay met toch nog wel wat aspecten die beter hadden gekund, zoals de ultimate attack die vijanden op een wel hele lompe manier door de lucht laat vliegen.

Fate/Extella: THe Umbral Star

Graphics en geluid

Als we naar het visuele geheel plaatje van de game kijken ziet hij er voor een anime game geweldig goed uit. De skills zien er superieur uit en personages hebben allemaal hun eigen stijl. Het enige waar ik in het begin nogal sceptisch over was, waren de gebieden. Later kwam ik erachter dat de gebieden juist zo digitaal uit hoorden te zien en dat dit later ook heel anders was. Zo zie je maar dat je een game niet altijd direct moet oordelen op bepaalde aspecten!

Dialogen en cutscenes zijn vrijwel allemaal ingesproken (in het Japans) en hebben een goede vertaling als ondertiteling. Het enige wat ik miste qua dialoog is het praten tijdens gevechten, dit kwam zelden tot niet voor en had misschien weer voor net wat meer impact gezorgd. Ook geluiden van bepaalde attacks klonken in mijn ogen niet altijd even passend.

Fate/Extella is een goede game in zijn geheel. Natuurlijk zijn er altijd aspecten die beter konden of minder bevielen, maar de game doet zijn ding zoals het hoort. Voor fans van de anime is het zeker weten een aanrader en voor fans van fighting games is dit misschien niet de beste optie, maar wel een frisse optie. Ik heb aardig genoten in de tijd die gestoken is geworden in het spel en hoop dat volgende delen de feedback van fans wederom oppakken. Fate/Extella is zeker niet de beste game in zijn genre, maar verdient een mooi plekje in de lijst!

+ Een goed standalone verhaal die past binnen de serie
+ Makkelijk te spelen met een snelle gameplay
+ Genoeg personages en gebieden