Review: FIFA 16

Fifa 16

Fifa 16 is al een tijdje op de markt. Velen hebben de weg naar de top al gevonden, waar anderen nog ergens knokken tegen degradatie. Fifa 16 een spel dat niet zonder slag of stoot uitgebracht is geworden. Veel belovende nieuwe features werden toch wel overschaduwd doordat PES, haar grootste concurrent met de prijzen ervandoor ging op gamescom.

Elk nieuw FIFA deel worden er een aantal kleine dingen toegevoegd waardoor jouw manier van spelen een beetje overhoop wordt gehaald. Dit betekend dat ook elke nieuwe FIFA een nieuwe manier van spelen met zich mee brengt. Wij hebben nu een tijd met deze game mogen spelen en dit jaar valt heel erg op dat voorzetten zijn aangepakt. Het is veel lastiger om via de achterlijn een succesvolle pass te geven op jouw spits. Daarbij is de manier van passing ook heel erg veranderd. Dit is het eerste FIFA deel waar vaart uit het passen wordt gehaald waardoor het lastiger wordt om als Barcelona maar een enkele keer de bal steeds te raken. Soms moet je de bal stil leggen voor je weer gaat passen of kan je beter de tegenstander uitkappen voordat je besluit waar de bal als volgende heen gaat. Een welkome toevoeging in mijn ogen want waar de vorige FIFA vooral heel erg veel last van had was dat als je een erg snel team had je vrij gemakkelijk door de gehele defensie heen kon glippen, dit is dit deel dus al een stuk lastiger gemaakt en moet je dus een team hebben die niet alleen erg snel is maar ook fysiek zijn mannetje kan staan.

fifa 16

We zitten pas een aantal jaar in de nieuwe generatie consoles en omdat FIFA een jaarlijkse release is zien we vaak niet al te grote veranderingen in graphics. Toch zijn er dit jaar een aantal zaken aangepakt die positief vallen te noemen. Het zijn kleine veranderingen maar een aantal spelers lijken wat te zijn aangepakt en er zijn details toegevoegd aan het spel zoals een scheidsrechter die bij een vrije trap nu ook gebruik maakt van de ‘witte spray’ om de lijn aan te geven waar verdedigers achter moeten gaan staan. FIFA is nooit echt een game geweest welke wordt geprezen om zijn hoogstaande graphics en dat gaan we ook nu zeker niet doen. Maar het is oogt allemaal zeker niet lelijk en het kan prima voor een voetbalgame van deze tijd. En als we heel eerlijk zijn gaat het toch om de gameplay bij dit soort spellen.

Besturing
De besturing van fifa was lang hetzelfde, maar doordat je nu acties kunt uitvoeren zonder dat je de bal aanraakt zijn enkele combinaties veranderd. Eenmaal dit in de gaten zul je merken dat de rest vrijwel ongewijzigd is gebleven. De besturing voelt zoals gewoonlijk soepel aan. En is zelfs op een aantal punten verbeterd door het makkelijker kunnen geven van korte harde passes zodat je snel het spel van de ene kant van het veld naar de andere kant van het veld kunt verplaatsen.

Features
Zoals ieder jaar introduceert EA elk jaar nieuwe features die de gameplay moeten doen veranderen. Dit jaar zijn de meest opvallende toch wel het no touch dribbling en de FUT Draft. No touch dribbling is een manier om een actie uit te voeren zonder dat je de bal raakt. Messi is hier heer en meester in! Dit soort skills zijn vooral op hoog niveau uit te voeren door spelers met een 5 sterren niveau. De gemakkelijkere tricks zijn ook door anderen uit te voeren. FUT Draft, een nieuwe manier van spelen binnen Fifa Ultimate Team. Normaal bij FUT spaar je coins en koop je spelers op de transfermarkt om jou favoriete team te maken. FUT Draft laat je voor iedere positie 5 spelers zien welke jij kan kiezen. Dit zijn niet perse spelers uit jou club. Hierbij maak je keuzes of je voor individualiteit gaat of voor een hoge chemestry. Je betaald 15.000 coins om deel te nemen aan FUT draft en deze inzet zul je ten alle tijden terugverdienen, zeggen ze. als voorbeeld als jij deelneemt en je verliest krijg jij aan 15.000 coins waarde aan pakketjes of iets anders. Helaas in werkelijkheid haal jij geen 15.000 coins uit de volledige verkoop van deze pakketjes. Maar win jij 4 wedstrijden op rij in de FUT draft dan zal je beloning een stuk groter zijn.
Nog een ander compleet nieuw feature in het spel is dat EA 16 vrouwelijke landenteams heeft toegevoegd aan de selectie! Een primeur voor fifa. Wij hopen in elk geval dat ze dit in de toekomst gaan uitbreiden. Want voetbal is niet alleen een mannensport.

fifa 16 vrouwen

Mening Dglavimans
FIFA, het spel waar bij mij jaarlijks de meeste uren in gestoken wordt met veel frustratie maar ook met veel plezier. Dit deel heeft een aantal nieuwe dingen gebracht waar ik vaak gebruik van maak zoals FUT Draft welke erg leuk is om te spelen. Voor de rest kun je eigenlijk gewoon zeggen dat het FIFA is. Niets meer en niets minder, het spel zou je altijd op momenten heel veel frustratie laten opwekken en op momenten is er geen leuker en mooier spel. Voor mij is er nooit echt concurrentie voor FIFA en misschien is dat ook wel wat er ontbreekt voor de mensen bij EA. Een echte bedreiging dat ze hun leiderschap misschien zouden kunnen gaan kwijtraken. Maar tot die concurrentie er echt is blijft er maar voor mij één ‘beautiful game’.

Mening BulkeNL
Voor iemand zoals ik, die al langere tijd elk jaar trouw fifa koopt. Moet ik zeggen dat fifa 16 mij nog niet erg heeft weten te prikkelen. De nieuwe gamemodes zijn opzich wel tof, maar zijn niet van de bovenste plank. De nieuwe feature in de offline carrieremodes die ingevoerd is vind ik nog wel het beste nieuwe feature. Je bent zelf verantwoordelijk voor een sterke groei van jou talenten en dat zorgt ervoor dat jij binnen enkele jaren een waar top team op de been kan krijgen. Al met al blijf ik wel een fifa fanaat, maar heb ik dit jaar toch echt het gevoel dat ze de voorsprong kwijt zijn op hun concurrentie. Het word wel elk jaar beter maar de vooruitgang is vaak minimaal. Ik ben benieuwd wat EA gaat doen om die voorsprong terug te krijgen op PES.

– Nieuwe features
– FUT Draft
– Vrouwenvoetbal